Gå til innhold
  • Bli medlem

Turplaner som endrer seg (Jotunheimen 17.10.08)


morten

Anbefalte innlegg

Etter mye ustadig vær og litt passiv holdning hadde det blitt lite turer i Jotunheimen så langt i oktober, enda det ofte er en kjempemåned hva lys og stemninger angår, bare man er sånn noenlunde heldige med vær og lys.

Torsdags kveld kjørte jeg hjemmefra med den planen å gå opp mot Storbreatinden til soloppgang og ta noen bilder, og ev. avslutte med Store Smørstabbtinden. Vel over Valdresflye slo det meg: "Å faen! Sognefjellveien stenger vel sikkert kl. 20 for natta". Jeg kjørte optimistisk videre mot Bøverdalen, og håpet at bomstengemannen kanskje hadde tatt det litt piano denne flotte kvelden med nestenfullmåne og stjernehimmel, men neida. Bommen var stengt og låst. En annen bil som skulle over fjellet (av sorten med stor hjul og fremdrift på alle sammen) kjørte uti grøfta og rundt bommen - lurer på hvordan det gikk med ham.
Æsj! Å vente til bommen åpnet kl. 8 var uaktuelt. Hva nå? Loftet? Tverrbottindane? Dumhøe? Valget falt på sistnevnte. Sikkert fint mot tindene på vestsiden av Leirdalen når sola står opp tenkte jeg og slik ble det.

Kl. 05.30 tuslet jeg i vei oppover lia med månen som selskap. Tenkte jeg kunne drive å måle litt på en kandidat mellom Dumhøe 2181 moh. på kartet og Vestre Skardstinden. Litt før 8 var jeg på Vestre Skardstinden og samtidig begynte tåkeskyene som hadde veltet inn fra nordvest, først over Loftet, å sige inn. Etter noen få bilder og en amputert soloppgang var det bare grauten. Jeg pakket bort kameraet og begynte med målingene. Holdt på med dette i halvannen time da tåke igjen begynte å lette.
"Oj, nå må jeg ta noen bilder", tenkte jeg og foretok et raskt sveip. Jeg tok også et bilde av reflektorplata som jeg benytter til lasermålingene. Det hadde vært så å si vindstille og jeg hadde blitt litt slapp med å sette den godt fast. 10 sekunder etter at bildet ble tatt, snur jeg meg igjen mot reflektorplata - eller dvs. der den skulle vært. Borte! Heldigvis kun et kort målestrekk igien som går uten plate.

Været blir bedre og bedre igjen så jeg rusler tilbake igjen mot Vestre Skardstinden for andre gang og den vakre knudrete snøglasuren badet i vakker høstsol er mer enn forlokkende. I skaret mot Skardstinden setter jeg igjen sekken og rusler videre med isøks og kamera. Snødybden som hittil har vært veldig beskjeden, er her langt mer utmattende og de siste meterne mot toppen blir pausene rimelig hyppige, men for en dag å toppe ut på! I vest ligger skyene og vaker og sender med jevne mellomrom rekognoseringstropper østover mot Jotunheimens midte, mens resten av Heimen er dominert av snøhvite tinder og strålende sol.

Skardstinden var alt annet enn planlagt, men ble bestemt spontant 2. gang på Vestre Skardstinden. Hadde jeg ikke hatt målerjobben som tok så lang tid hadde jeg definitivt snudd og vært nesten nede i Leirdalen igjen når det klarnet opp ved 10-tiden.


Målingene
Jeg begynte på Dumhøe 2181 moh. Fordelt på 5 målestrekk målte jeg den vertikale separasjonen til skaret å være 21 meter (21, noe, men det blir uvesentlig). Fra skaret opp til høyeste punkt på toppen mellom Dumhøe og V. Skardstinden målte jeg ca. 14 meter, dvs. høyden er ca. 2174 moh. om karthøyden 2181 i utgangspunktet er riktig. Så til det spennende (for noen veldig få), skardybden videre mot Skardstinden. 3 målestrekk. Totalt ca. 10,33 meter. På de to førstnevnte er det mulig med maks uflaks at jeg har målt ca. 15 cm. for mye, mens det siste strekket definitivt er målt noen få cm. for lavt, altså er toppen etter min mening med sikkerhet over 10 m p.f., dog med meget knapp margin.

post-3-133474588896_thumb.jpg

post-3-133474588909_thumb.jpg

post-3-133474588923_thumb.jpg

post-3-13347458894_thumb.jpg

post-3-133474588953_thumb.jpg

post-3-133474589017_thumb.jpg

post-3-133474589041_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolige bilder!

Jeg er imponert over hvilken entusiasme du utviser i centimetermål med laser og reflektor langt oppi fjellet, for egentlig skjønner jeg det ikke. Samtidig innser jeg at jeg ved mine to innledende ord til deg i høyeste grad gir turen din "legitimitet", utfra mitt ståsted. Ikke at du trenger det, selvsagt. Likevel, litt forundring over centimeterfanatismen må være lov.

Mer viktig:

Blir det ikke glatt og skummelt å gå alene under slike forhold? Jeg går kanskje feilaktig og venter på skikkelige skiforhold, før jeg legger av sted på ski i høyfjellet en gang uti februar. Har lite erfaring med høstsnø i fjellet. Glad for noen kommentarer på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang nydelige bilder, fra Morten, ja!

Har lite erfaring med høstsnø i fjellet. Glad for noen kommentarer på dette!

Høstsnø kan være himmel og helvete. Det er ikke mye som er penere enn et melisdryss over på fjellene over gult og rødt løv. Å gå i ur med nysnø kan være en utfordring. Snøen skjuler ujevnthetene og det du skimter som en svart prikk du vil trå på kan være enten soldig hardt fjell eller en løs stein som snur seg idet du belaster den. Det tar lang til å liste seg over ura under slike forhold for å unngå overtråkk, såre ankelluker, skrubbsår på skinnleggen eller leggbrudd. Hvis det derimot har vært en mildperiode og det har frosset på igjen, er snøen din venn. Da bindes den løse ura og snøen er et gode. På mortens bilde "Skardstind" ser det ut til å snøen er kompakt og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja snøen var utrolig bra! Tenkte litt rasfare, men det var ikke så mye som et mikrodrønn i snøen. Tør nesten påstå at turen på mange måter var lettere nå enn mange ganger ellers på året. Fantastisk snø. Selvsagt mer slitsomt og en del stygge sorte hull gjemt under snøen, men stedvis kunne jeg ake ned på rompa steder jeg stabbet baklengs med stegjern i mai. Alt fordi alt bare var mykt og deilig. Og en ukontrollert utglidning ville bare endt i et dunmykt snøbasseng, mens det i mai ville endt på et steinhard akselerasjonsfelt av skare.

Som Busken sier - høstsnø kan være himmel eller helvete, i går var det mer himmel enn noe annet.

Ole-Petter. Cm. målingene er mest et alibi for å komme seg på tur, samtidig som det er et ønske om å i alle fall korrigere litt på lista i den kommende boka som vi har arbeidstittelen "Fjelltopper MKII" på. Det er nyutgaven av Norges fjelltopper over 2000 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ingen dårlig reserveløsning det der Morten! Friske og nydelige bilder av en ny vinter på anmarsj i høyfjellet. Bildet av førstehammeren på Skardstinds vestegg nedsprøytet av fersk snø var flott! Artig å se den under slike forhold. :P Kan ikke skjønne hvorfor du ikke gikk rett på hammeren, alene og uten sikringsutstyr… :roll:

Håper ikke pølseturen for 3 uker siden satt altfor mye i beina fremdeles... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forresten noen boogies/linselus i kameraet ditt :arrow:

I know - mange, de får være der, har hatt blandet erfaring med sensorsvabring. På den størrelsen er de veldig kurante å "plukke" vekk i Photoshop om man skal bruke bildene til noe spesielt - men for publisering på FF gidder jeg ikke det. Men jeg savner veldig et kamera med en velfungerende sensorrens innebygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder du tar Morten.

2k boka deres er et praktverk angående bilder, informasjon mm.

Mye matnyttig for turplanlegging.

Hva med å gi den ut i pocketformat ?

Formatet nå egner seg ikke akurat for tursekken

og reiseruten kan fort bli forandret underveis for oss som

bor lengre borte og da heller tar lengre turer ?

Et lite tips: det jeg har pleid å gjøre er å kopiere turbeskrivelser og kart på forhånd før turen og tatt med disse i kartmappen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til turene holder det med en blyantstrek på kartet, eventuelt å kopiere kartene i mursteinen. Jeg tviler på at det er et marked for en pocketutgave. Folk kjøper ikke boken for å finne veibeskrivelser. De kjøper den for å nyte bildene og teksten i sammenheng - og ha en praktbok i bokhyllen på hytta.

Hvis folk vil ha en pocketugave kan de bare gå inn på bergtatt.net fra mobilen sin og sjekke kartene og beskrivelser der..

Når dette er sagt må jeg innrømme at mursteinen har likevel en tendens til å havne i bilen når jeg skal til Jotunheimen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er sagt må jeg innrømme at mursteinen har likevel en tendens til å havne i bilen når jeg skal til Jotunheimen. :wink:

Hehe, Erik :roll: Du er ikke alene om det der... For å være helt ærlig: jeg sover med Bibelen ved siden av meg hver natt. Før jeg legger meg er det rituale å lese om minst en topp, for så å drømme seg gjennom fjellverdenen på natten. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig neste utgave må utstyres med advarsel om at den kan være vanedannende og føre til avhengighet.. :roll:

Det er bare en ting verre enn mursteinen på nattbordet og det er å ha noen utgaver av Alpine Journal og American Alpine Journal liggende. Det er fort gjort å lese en artikkel hver kveld noe som resulterer i drømmer om Kasmir, Hindukush, Pamir, Tien Shan og andre støvete og eksotiske fjellkjeder langt langt unna alt man forbinder med den trygge og forutsigbare tilværelsen i fjellene her hjemme.

En bekjent av meg som bruker mesteparten av tiden sin på fjellturer i sentralasia skrev i en e-post at "I'm never going to be a person living in the darkness of unfullfilled dreams." Var en kjip kommentar å lese når man selv har noen måneder igjen på kontoret før neste lengre tur. :wink: Det koster å leve et slikt liv (og ikke bare økonomisk) men det er et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi kan ikke ha noen pocketutgave- Enten har du Bibelen, eller har du ikke Bibelen :roll: Akkurat stor nok til å føles som det praktverket det er.

Om 100 år får vi kanskje et nytt testament med beskrivelse av toppenes nye adkomstutfordringer, blant annet hvordan vi bestiger Storen gjennom småskogkrattet opp til Hjørnet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 100 år får vi kanskje et nytt testament med beskrivelse av toppenes nye adkomstutfordringer, blant annet hvordan vi bestiger Storen gjennom småskogkrattet opp til Hjørnet ;-)

100 år?? Om 3-5 år har vi hele mursteinen nedlastet på en eller annen pocket-pc/mobil ell l. og vi vil også få automatiske oppdateringer ettersom forholdene endrer seg. Eneste grunn til å kjøpe papirutgaven er for å nyte bildene og teksten i sammenheng i et større og mer behagelig format. Er liksom ikke det samme å sitte foran peisen på hytta og knote til seg info gjennom en knøttliten skjerm. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.