Gå til innhold
  • Bli medlem

Marmot helium eq 15 Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei til dere der ute.. Trenger litt hjelp angående denne soveposen da jeg vurderer denne sterkt..Jeg er 180cm høy og tror jeg burde kjøpe 6,6ft posen som er 198 cm lang??6 ft er 183Cm,, kom med innspill... Lurer også på om denne posen kom med en ny utgave eller no i 2008??ikke sikker men har lest no om det.. isåfall så må jeg evt. passe på å få denne modellen. Kom med pos. og evt. negative erfaringer..Skal bestille 2 stk fra statene.. Takker for det beste forumet jeg er inne på... Mange hjelpsomme ,fornuftige personer som deler erfaringer om turer og turutstyr..Har fått mye hjelp bare ved å lese trådene her. Håper å kunne bidra med noe selv oxo.. Kanonbra forum!!!! Da dude T.J.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør prøve en pose som er 6f og en som er 6,6f. Folk er forskjellige, og liker forskjellige poser. Ideelt bør ikke en pose være større enn nødvendig (mer luft å varme opp). Jeg tror likevel som deg at 6f posen kan bli i snaueste laget.

De nye posene har glidelås hele veien ned, mens de gamle har 1/2 glidelås (tror det skjedde i 2008). Synes 1/2 glidelås er grei på "sommermodeller", mens kaldere poser bør ha glidelås hele veien.

Ps: hvorfor velger du Eq modellen? Ja du får en mer vanntett pose utenfra, men fuktigheten vil ha mer trøbbel med å slippe ut (jf goretex og andre "pustende" materialer). Posen blir tyngre, og mer voluminiøs. Jeg har selv forsøkt å få noen fornuftige svar på om man bør velge"vanntett" ytterstoff. De fleste jeg har snakket med har ikke anbefalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en pose i tilsvarende eq, altså med "vanntett" ytterstoff.

Den er en del lunere, men også litt klammere enn en vanlig dunpose, men rundt null grader og kaldere, når kondens fryser på posen, rim etc,

er det ganske digg att vannet perler seg og blir borte når man fyrer på morran.

Når man lufter den ett par minutter på vranga, tørker den like raskt som en vanlig pose.

Så; litt tyngre, litt større, kjennes litt mer solid og litt mer værholdig, men det kan være innbilning.

Jeg har ikke hatt noe problem med att den er for klam, er jo glidelås på siden og ett stort hull i toppen.

Har ikke noe problem med å anbefale det, men om det er en nødvendighet må man jo ta stilling til selv,

men att det bare er gimmick er litt å ta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Marmot Hydrogen i 6 fots lengde, og er selv 1.82. Det går helt fint!! Men smak og behag er selvfølgelig forskjellig. Kjøpte min usett over internett og var litt usikker på lengden. Var jo indoktrinert med at en sovepose skulle være 1.95, for det var jo alle posene fra Ajungilak. Angrer ikke et sekund på at jeg ikke valgte den lange fra Marmot. Bruker en silkepose inne i den, for å slippe å vaskeså ofte. Plassproblemer har jeg ikke :D

De vanlige superlettposene (Atom, Hydrogen og Helium) ble i allefall oppgradert i 2008 til å ha full lengde glidelås. Om det i samme omgang ble gjort noe med Helium EQ er jeg ikke sikker på.

Kjøpte meg en vinteraktig pose nå fra Mountain Hardwear, og valgte også denne gangen 6-fotsutgaven. Prøvelå den i noen minutter på gulvet i butikken og kjente etter om jeg følte at posen "presset" mot hode eller føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.