Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Raudfjorden eller Ajungilak Denali som sovepose om vinteretn?


hanke94

Anbefalte innlegg

Trenger en god sovepose til kalde vintere i jotunheimen.Derfor lurer jeg på om det noen som kan komme med forslag om andre soveposer eller som har erfaring HELSPORTs raudfjorden eller AJUNGILAKs DENALI??Vurderer også HELSPORTs tempelfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller hva med f.eks. Mountain Equipment Moonwalker IV eller V? Disse bruker en litt spesiell type fiber, og elastikk innvendig (for å minimere luftmengden) og har muligens det beste forholdet mellom temp. og vekt av fiberposer på markedet. Men de koster en del.

Sjekk www.sportsnett.no eller www.oslosportslager.no for info.

Har selv "forløperen" til Raudefjorden, Jotunheimen. Er godt fornøyd med den, og den har etter min mening litt bedre løsning på hodestykket enn Raudefjorden. Kaldeste natta krøp nok en periode ned mot ca. - 17, og det gikk greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til Helsport-poser og har ikke prøvd noe annet de siste 12-14 årene.

Har nå Austfjorden med halvglidelås som vinterpose og er storfornøyd. Veier litt (i den grad ca 3 kg kan kalles mye for en så varm pose) men det er ikke så nøye da tid jeg som regel bruker pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har gjort dette, men vil bare minne om at Ajungilak og Helsport ikke kan sammenlignes ut i fra temperaturen fabrikanten markedsfører da Helsport markedsfører Thelma sin testmetode mens Ajungilak markedsfører EN-13537. Om du ser inne i heng-tag'en på soveposen står EN-13537 oppført der. Om du leser på nett står den oppført under Thelma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til salgs for 3200kr på oslo sportslager no. Hadde eg hatt råd, så hadde eg kjøpt den no. Vanligvis 4000kroner.

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-moonwalker-v-sovepose-7336.aspx

Eg er 1,75 og regular(1,85m) posen er nydeleg for meg. Den vege 2360gram og det er kjempebra vekt/temp ratio for den posen!!! Har hatt Ajungilak Denali Arctic og til mitt bruk med sekk på ryggen, så blei den for tung med sine 3800gram.

Er salg på posar generelt der no.

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg leser diverse her på forumet om Helsport Austfjorden att den ikke er varm nok?

Jeg har akkurat bestilt denne posen for å oppgradere min gamle pose.

Vil jeg ikke klare meg i minus 40 med denne posen? For det er temperaturer jeg flere ganger er borti hver vinter..

Håper dette ikke er tilfellet for isåfall må jeg finne en annen pose.

Jeg kjører med liggeunderlag og reinskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utrolig viktig er å få kondens ut av teltet før du legger deg, samt holde posen tørr. Har hatt det helt konge i Raudfjorden-påsan min i 20 minus ei natt, for å fryse i 5 minus ei anna natt, fordi teltet var fullt av fuktig luft eller posen var rå. Raudfjorden, Austfjorden og Tempelfjorden har et lag dun inni, som gjør dem helt geniale å ligge i men mer utsatt for fukt.

Er du nogenlunde vant til å sove ute tror jeg Austfjorden er helt suveren selv om det blir kaldt, ja. Strikk-kanaler for å minimere volum, også har den vel bare halv glidelås også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser også på tur til helgen - Helsport 4.0 kg fiber holder det meste av kuldegrader unna - Kjøpte en 2 delt pose med dampsperre (aldri brukt - ikke kaldt nok) STor og tung - men du så behaglig å ha med i pulken. Cazi - det er kaldt på Nordkyn i helga - Yr .no melder minus 23 på fjellet... Vi laster opp med ryper, reinhjerte, og en rund konjakk - og har med mye melblanding - godt ørret bett her oppe i fullmåne tid... PS Var på kurs med røde kors/heimevernet: Spørsmålet var hvordan man best holdt seg varm og ungikk frost skader - Noen frøys bestandig - selv om posen tålte 30 grader, mens andre sov hele natta - Jeg skjønte poenget da instruktøren snudde seg mot meg og sa(SÅ) - DU tåler 10 grader ekstra... - God tur i vinter kulden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.