Gå til innhold
  • Bli medlem

Bållukt i klærne!


Ebeth

Anbefalte innlegg

Var på tur for to uker siden, og fyrte bål inne i lavvoen. Det skal vel ikke underdrives at det ble noe vel røykfylt...... Problemet er lukta som har satt seg i jakka! Værste sure bållukta ever. Har nå kjørt jakka to runder i vaskemaskinen, samt at den har hengt ute i over en uke. Men jakka lukter like jæ....... Noen som har noen gode råd og tips?? Det er forøvrig en Bergans istind-jakke som jeg kjøpte i sommer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes noen preparater (sprayboks) beregnet for å fjerne røyk(sigarett)lukt - tiltenkt brukt i bil / husrom. Har en sånn boks (Sonax Smoke-ex). Hvis du sprayer det forsiktig på tøyet - så hjelper det en god del. Tror ikke evt. membran skal/vil ta skade av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: For noen år siden sendte jeg teltet og en del klær med pakkepost fra østlige Sentral-Asia og hjem til Norge. Alternativet var å bli flådd på overvekt på flyet.

Noen uker på overtid kommer pakken til Oslo, men den er "åpnet" og deretter teipet igjen og også stemplet at den har vært innom Moskva :? . Det snodige er at nå var det en meget sterk bållukt av teltet og klærne mine. :D Jeg lurte fælt på om en eller annen korrupt toller eller postbetjent i Sibir eller Moskva har lånt teltet og klærne mine og dratt på tur :):lol:

Det var bare å henge alt til utlufting noen måneder så forsvant bållukten.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fikk et tips en gang om å legge klærne sammen med grillkull. Det skal visstnok meget effektivt aborbere lukt. Er verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på frifant jeg også.

HVis man ikke ønsker bållukt i klærne man bruker til daglig, bør man kanskje heller bruke andre klær når man er på tur.......

Bållukt i klærne er da bare et tegn på at man er litt aktiv i stedet for en sofasliter, og forøvrig ikke den verste lukten heller 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik skal visstnok også være effektivt, trekker til seg lukta.

En liten skål eddik på badet og la jakka henge der en stund (et døgn kanskje?) , verdt et forsøk iallfall.

Men er da enig med de andre som liker bållukta, mmmm *sniff, sniff* 8))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en maler innendørs, altså vegger, tak etc. så er det jo et gammelt "kjerringråd" å sette ut et stort fat med oppskjærte løkringer på, disse "suger" til seg lukt, har prøvd det selv, og det funker faktisk! Bare prøv å henge opp klærne i et relativt lite rom med et digert fat med løk stående under, er verdt et forsøk! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten av bål er god, men sur røyklukt i klær og telt er ikke så gild... Jeg tror vel at lukta går fortere ut ved å bruke den, enn om den henger ute. Det er i alle fall min erfaring.

(Kan evt finne et fjøs å henge den i, for å bytte ut lukta med en annen. :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er så opptatt av å stille opp i heiskøen med ren jakke som fortsatt lukter "ny", er han vel ikke villig til å stappe jakka full av kull, bakepulver, løk osv?!

Utstyr er til for å brukes, er jo derfor man kjøper det (ser da bort ifra de "moteløvene" som tusler nedover gågata i de hotteste membrand-jakkene, som selvfølgelig ikke må få noen flekker)

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje er "respekt" her å ha en anorakk som lukter bål, er det sikkert fler her som også bruker den griseprisede goretexen

til mer enn å sitte i skogen og brenne kvist, og kanskje ikke setter pris på sur bållukt i dagliglivet.

Å stikke nesa innom her for å rakke ned på de som ikke har lyst til å lukte bål biddrar ihvertfall ikke, så det er kanskje litt bortkastet.

Evt kan man starte sin egen tråd der man snakker om hvor digg det er å sitte og lukte bål utenom på tur. :)

EDIT: slang på en smiley for ikke å virke fullt så grinete :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er så opptatt av å stille opp i heiskøen med ren jakke som fortsatt lukter "ny", er han vel ikke villig til å stappe jakka full av kull, bakepulver, løk osv?!

Sam

Han er faktisk en hun......

Takker for gode tips!

Er forøvrig helt enig i at bållukt er ren godlukt, den sure røyken etter einerbål derimot........

Jakka er uansett sendt på spesialrens. Kan ikke gå med en sånn lukt i jakka når jeg skal ha praksis blandt unger og astmatikere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.