Gå til innhold
  • Bli medlem

Min første vintertur


Garder

Anbefalte innlegg

Hei!

I år har jeg ønske om å gjennomføre det jeg lenge har tenkt på, sove ute en vinternatt.

Jeg har ferie som jeg må ta mellom 24.nov-7.des.

Hadde egentlig tenkt meg til nordmarka, men jeg vurderer også hardangervidda.

Det jeg ønsker hjelp med er:

Hva pakker dere om dere skal sove i telt 5-6døgn i det aktuelle tidsrommet?

Lurest med truger eller fjellski?

mvh

Garder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Garder!

Vintertelting er gøy. Det er den årstiden jeg liker best å være ute.

Om du bruker ski eller truger er ett fett. Jeg har gått over saltfjellet med truger, det gikk bare fint.

Det går omtrent like fort som å gå til fots om sommeren.

Men skal jeg være helt ærlig liker jeg fjellski best. Det går fortere og er ikke så tungt når snøen er våt eller dyp og pudrete.

Det er først og fremst ved toppturbestigning vinterstid at trugene kommer til sin rett. Jeg har TSL 225 truger. Disse har en hælbøyle som bygger opp hælen slik at bratte bakker blir som trappetrinn.

Det er endel pakklister for vinterstid ute på forumet allerede. Bruk søkefunksjonen så finner du garantert noe.

Det er imidlertid noen ting som er viktig å ha med:

Vintertelt.

Varm nok sovepose

Tykt nok liggeunderlag

Spade

Primus som brenner bensin eller parafin

Oppbevar vann slik at det ikke fryser (thermos eller ha vannbeholder under jakken)

Ekstra tørt skift fra topp til tå (dette skal aldri bli vått!).

(Pakk vanntett i tilfelle du går gjennom isen eller været blir bløtt)

Ha på vindtette klær - også vottene.

Husk førstehjelpsutstyr, kart, kompass og kompetanse til å bruke dette selv i dårlig vær.

Hvis du har dette, holder du deg varm, hydrert, tørr, og du slipper å rote deg bort.

Sjekk forøvrig ut www.turistforeningen.no. Der har de en god pakkliste for sommer eller vinter.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Aalstad. vinterturer er utrolig fint. Pakklistene som ligger på linken han viser til er gode, som han også påpeker er det å ha tørt tøy meget viktig.

Du bør også tenke på brenselsmengde, smelting av snø tar en del drivstoff. Evt. fyring i telt for tørking o.s.v. forbruker også brensel.

Det å slå leir tar også lengre tid om vinteren, avhengig av om man skal grave seg ned for a lage en "koseplass", bør være minimum 3X3.5 m. (bilder av dette nedenfor) og hvor mye ved man evt. synes man trenger for en kveld.

Fotposer eller en form for ekstra fortøy i leir kan også være en kjærkommen ting å ha med i tillfelle våte skistøvler.

Når det kommer til valg av truger eller ski, kommer dette an på flere faktorer. Snømengde, snøkvalitet, terreng, ferdigheter på ski (husk at det er noe helt annet å gå med en 25 kg. sekk på ryggen på ski, enn på bena), bruk av pulk eller ikke, o.s.v.

Send gjerne en PM om det er noe mer spesifikt du lurer på.

Vedlagt bilder fra en vintertur med Fimax, mener å huske dette er fra Trillemarka.

God tur og lykke til.

Martin

Edit: I tidsrommet du tenker på vil jeg vel anta at det ikke er de helt store snømengdene i marka...

post-3787-133474588632_thumb.jpg

post-3787-133474588646_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng martin!

Her i Norge er det fort gjort å gå ut i fra at alle er født med ski på beina. Å bruke truger kan for mange være en god måte å komme seg ut i vinterfjellet på, dersom man føler seg ukomfortabel med ski på beina. Truger blir mer og mer populært - og jeg tror nettopp den lave brukerterskelen i forhold til ski er av stor betydning.

Truger kan også utvide tilgjengeligheten for turområder om vinteren/våren. Med dette mener jeg at områder med lite snø (pga vind eller smelting) ikke er noe hinder for en med truger på.

Jeg har selv stått og bannet fordi jeg ikke brukte truger da jeg måtte passere et forblåst steinete og isete område..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ta en helg eller i hvert fall ei natt på forhånd, om du aldri har ligget i telt vinterstid før. Ikke at det er noen stor sak, men en del ting er bedre å erfare på en kortere tur enn en 5-6 dagers tur. For eksempel om en har med nok mat/brensel/klær, hvordan holde soveposen tørr i sekken og hvordan pakke med alt en trenger, men ikke noe mer. Kjedelig å bruke resten av en ukestur på å tørke soveposen etter at den ble våt første dagen, eller å drasse på en diger sekk med en haug ting du egentlig ikke trenger.

Du kan se på det som en forrett, bonus, prikk over i-en å ta en helg på forhånd som forberedelse og skaffe deg litt erfaringer. Nordmarka og Hardangervidda er flott vinterstid, men forholdene på disse stedene er veldig forskjellige i denne perioden.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det har fremkommet mange fornuftige tips her Garder.

Viktig å ta med nok klær de første vinterturene, samtidig som heller ikke sekken må bli for tung.

Er sekken blytung, blir det leeenge før du drar på vintertur igjen på lik linje med at såfremt du fryser kontinuerlig, blir det kanskje enda lengre til neste tur.

Personlig skiller vinterpakningen min lite fra sommerturer i klesveien; dunjakke el fleece, helse ullundertrøye, ett ekstra sokkerpar, ett par ekstra votter + ekstra lue!

Tørr lue natterstid er digg.

Er nok over 20 år siden jeg hadde ekstra undertøy i sekken (utover det som er på kroppen), det være seg helgeturer eller turer nærmere 1 mnd i grisekulde.

Slikt finner man etterhvert ut av selv, hva som passer hver enkelt. Finnes ikke fasitsvar.

NB!!

Glem ikke tisseflaske. Det er meningsløst kaldt og unødvendig å måtte gå ut av teltet for å tisse kl 0300 :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips!

Aner ikke hvor mye erfaring du har med singelturer. Har du liten eller ingen erfaring med å dra alene på tur, vil jeg anbefale deg å ikke reise for langt.. Kjipt å sitte 5 timer på returen og ergre seg over at man ikke bare gjennomførte turen - har prøvd det.. :P

Om man ikke trives veldig godt i eget selskap, eller er litt usikker på om man håndterer dette, så kan vinterturer faktisk være ganske utfordrende psykisk. ("Psykisk" hørtes veldig alvorlig og skummelt ut i denne sammenhengen - det var ikke meningen.. :shock: )

Det blir tidlig mørkt, det vil si at du må fylle tiden med noe, om du ikke går i flatt lende med hauelykt/måneskinn og trekker dagen litt lenger.

Ta med en god bok, ei notatblokk og blyant. Studér kart og den videre ruten. Veldig kjekt å kun legge opp start og slutt, og la veien bli til mens du går - der eneste målet er 5 netter ute.

Er du over tregrensen får du ikke selskap av flammelars - Primus blir ikke helt det samme..

Utstyrsmessig er det mange tips allerede.

Jeg bruker ofte og tenke "gutta på skauen" og andre hardbarka folk når jeg pakker.

Folk har overlevd så mangt oppi fjellheimen. Og man kommer til å fryse litt uansett, det kan man innfinne seg med fra starten av.

Gå som vanlig over innholdet både 2 og 3 ganger, så ender man nok opp med en passe tung sekk.

Legg heller ut pakklisten her, så får du sikkert noen innspill

Ingen erfaring med truger. Men turkameraten brukte en gang truger - GODE VARME SKO MED STØTTE og staver er stikkord. Dyp snø = ski..

Pulk er overlegent, men også litt kronglete.. Hardangervidda=pulk

Håper jeg ikke ble for bombastisk her. Heller ikke meningen å ta fra deg lysten. For vinterturer er det aller aller beste, bare se hva de andre skriver hehe

:P

Noe jeg som regel har med:

Termos (noe varmt under rast, supplerer vannflasken med snø og varmt vann.

Varme plagg til kvelden, så slipper du gå i soveposen lenge før du skal sove

Tidsfordriv på kveldstid

Husk den fordømte pisseflaska, som Håvard allerede har poengtert..

Under tregrensen - sag/øks/samekniv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB!!

Glem ikke tisseflaske. Det er meningsløst kaldt og unødvendig å måtte gå ut av teltet for å tisse kl 0300 :-)

Når man har spist en Real Turmat har man med ett ordnet seg en fin tissepose.. Strekk armen ut og sett den utenfor etterpå, så er den bunnfrossen på morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gutter (og jenter)!

Takk for mange ideer og tips!

Sitter nå å skriver pakkliste og ser at det er noe jeg trenger å kjøpe inn til vintereventyret.

- vintertelt, har kun sommertelt, ønsker ett telt som er allsidig, flerbruk. Ønsker tips.

- snøspade

- multifuel brenner, jeg har forsvarets gamle brenner og en gass brenner, kan en av de evt brukes?

- Turbukse, her trenger jeg hjelp, max 3000,-

- Dunjakke, er denne nødvendig?

mvh

Garder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei du trenger slettes ikke gå til storinnkjøp her!

Jeg benytter som oftest mitt 3 sesongs Børgefjelltelt vinters tid i all slags vær (har vintertelt men for tungt), så såfremt du ikke har Biltematelt holder nok teltet!

Snøspade må du ha.

Forsvarets Optimus 111 holder utmerket. Benytter fortsatt den iblant, selv om jeg har flere alternativer. Gass kan du glemme vinters tid.

Turbukse, her finner du masse til 1000-2000 spenn. Er det kaldt funker jo forsvarets feltbukse (80-90 tallet, husker ikke benevnelsen lenger).

Er det dog fuktig og mildt, blir denne no dritt da.

Dunjakke er digg, men def ikke et must!

Riktig god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nogle speciel flaske du bruger?

Nei, må nesten bare lete litt rundt. Stor nok åpning er jo en fordel da, men det er jo individuelt;)

Fordel med sikker skrukork, da kan flaska ligge i posen etter bruk. Varmer litt før du sovner igjen, og kan tømmes på morningen.

Litt dumt å bare slenge den i forteltet i halvsøvne, og våkne til bunnfrossen flaske. Da sliter man litt neste natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Garder.

Bruk søk-fuksjonen ang. telt for vinterbruk. Ved snøfall med tung snø er telt med geodesisk utforming klart å foretrekke framfor tunneltelt.

Det finnes en hel masse info og linker om temaet.

Sportsnett.no har høstsalg på en del fjorårsvarer til vinterbruk, kan være ett og annet der.

God tur, gled deg!

:-)martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en pakkliste, har det meste faktisk, ble litt overrasket over hvor mye utstyr jeg faktisk har i utstyrsboden. Kom med innspill, har en følelse av at dette kan bli tungt.

Klær

På føttene:

- Ull sokker x 4

- Fotposer forsvarets

- Gamasjer

Undertøy

- ull undertøy devold

- brynje med vindstopper

Super Undertøy

- Devold oppe og nede x 2

- Brynje oppe og nede x 1

Bukse

- Softshell må kjøpes (antageligvis Mountain Equipment G2 Ultimate Mountain Pant)

- fleece bukse vindtett

Kropp

- Helly Hansen hellytech xp Skalljakke

- Arcteryx teknisk fleece, ikke helt vindtett

- Brynje Arctic Spesialtrøye

Hender

- Forsvarets vindvotter ny type

- Hansker, votter er kanskje bedre?

Hodet

- Lowe Alpine "Mountain Cap”

- Solbriller

- Balaclava

- Ansiktsmaske?

Ski utstyr

- Åsnes Amundsen Rago FL

- kortfeller

- Rottefella NNN-BC M-3 Magnum Manuell

- Alfa Skarvet BC-sko

- Staver Swix Mountain

Om det er lite snø;

- forsvarets m77

- truger msr

Matlaging

- Forsvarets Optimus 111 (evt MSR Dragonfly om jeg skulle ha penger tilovers)

- Kjele

- Thermos light & compact 1L

- bestikk

- Kopp

- Brensel, hvordan beregner man?

- Forsvarets posemat

Sekk

- Norrøna Synkron 80L m\regntrekk

- Vanntette pakkposer m\kompresjon

Sove

- Liggeunderlag Ajungilak Bamse Extreme

- Sovepose Ajungilak Tyin 5-sesong 200L -20grader

- Ajungilak pute

telt

- Må kjøpes (antageligvis, Mountain Hardwear EV 2)

hygiene

- tannbørste

- tannkrem liten tube

- lite håndkle

- syutstyr

- gnagsår plaster

Annet utstyr

- snøspade Black Diamond Deploy Shovel

- snøbørste

- Øks

- Storm fyrstikker x 2

- Lighter storm

- Hodelykt Led

- Tisseflaske

- 5m tau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjelpsutstyr, kart og kompass må du ha med. Om de fire sokkene skal brukes to og to sammen er jeg enig, men å ta med fire sett sokker er etter min mening overkill. Det samme gjelder tre sett superundertøy. Våte sokker kan tørkes over bål, i teltet eller på kropp om kvelden og natta. Ellers er det som du sier at det trolig blir tungt dette her, så du må vurdere nytteverdien kontra økt vekt og volum av det du tar med. For eksempel er ansiktmaske og kanskje også solbriller unødvendig på denne tida. Fotposer kan du også vurdere, Skarvet-skoen er varm og kan helt fint brukes i leir sammen med gamasjer.

Når det gjelder brennstoffberegning pleier jeg å beregne 2 dl per person per døgn på vinteren. Det dekker snøsmelting, varming av vann til termos og varmmat som frokostgrøt og middag. Dette gjelder egentlig om en er flere i følge, og om du vil kosefyre litt i teltet om kvelden kan du beregne litt mer. 1,5 l er kanskje passelig for en femdagers tur alene, i hvert fall ikke over 2 l. Etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det kan gjøres justeringer her:

- ullsokker x 4 ---> ullsokker x 2

- Fotposene dropper jeg, om jeg velger ski.

- Fleecebuksa setter jeg spørsmålstegn ved ---> kan ta med en Brynje Artic Spesial nede til kvelden, til bruk sammen med softshellbuksa, plassbesparende.

- Ansiktsmaska er droppet ----> bruker Balaclava om nødvendig

- Bestikk ----> gaffel

- Superundertøy ------> tar med 1 sett til vandring, har Brynje Arctic Spesialtrøye og underdel til bruk om kvelden.

- Kart og kompass er lagt til :D

- Brensels mengden er satt til 1.5L

- En hals er lagt til, for forflytning.

- Kniv er lagt til.

- Det lille håndkle er tatt bort, så ikke nytteverdien av det.

Klær

På føttene:

- Ull sokker x 2

Undertøy

- ull undertøy devold x 2

Super Undertøy

- Devold oppe x 1 og nede x 1

Bukse

- Softshell må kjøpes (antageligvis Mountain Equipment G2 Ultimate Mountain Pant)

- Brynje Arctic spesial underdel

Kropp

- Helly Hansen hellytech xp Skalljakke

- Arcteryx teknisk fleece, ikke helt vindtett

- Brynje Arctic Spesialtrøye

Hender

- Forsvarets vindvotter ny type

- Hansker, votter er kanskje bedre?

Hodet

- Lowe Alpine "Mountain Cap”

- Solbriller

- Balaclava

- Hals Fleece

Ski utstyr

- Åsnes Amundsen Rago FL

- kortfeller

- Rottefella NNN-BC M-3 Magnum Manuell

- Alfa Skarvet BC-sko

- Staver Swix Mountain

- Gamasjer

Om det er lite snø;

- forsvarets m77 m\fotposer

- truger msr

- Gamasjer

Matlaging

- Forsvarets Optimus 111 (evt, MSR dragonfly om pengene strekker til)

- Kjele

- Thermos light & compact 1L

- Gaffel

- Kopp

- Brensel, 1.5L

- Forsvarets posemat

Sekk

- Norrøna Synkron 80L m\regntrekk

- Vanntette pakkposer m\kompresjon

Sove

- Liggeunderlag Ajungilak Bamse Extreme

- Sovepose Ajungilak Tyin 5-sesong 200L -20grader

- Ajungilak pute

Telt

- Må kjøpes (antageligvis, Mountain Hardwear EV 2)

hygiene

- tannbørste

- tannkrem liten tube

- syutstyr

- gnagsår plaster

- førstehjelpsutstyr

Annet utstyr

- snøspade Black Diamond Deploy Shovel

- snøbørste

- Øks

- Storm fyrstikker x 2

- Lighter storm

- Hodelykt Led

- Tisseflaske

- Kart

- Kompass

- Kniv

mvh

Garder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å se bra ut dette Garder :roll:

Det er jo halve moroa dette..

På føttene:

- Ull sokker x 2

Undertøy

- ull undertøy devold x 2

Super Undertøy

- Devold oppe x 1 og nede x 1

Bukse

- Softshell må kjøpes (antageligvis Mountain Equipment G2 Ultimate Mountain Pant)

- Brynje Arctic spesial underdel

-----------

Litt uavhengig av hva du har pakket.

Personlig har Brynje over og under holdt lenge for meg. Er det kaldt trekker jeg på ull utenpå - over og under. Som regel er dette fast oppsett på vinteren.

Super undertøy har jeg så langt styrt unna, men skal ikke benekte at det kan fungere greit som en erstatning for brynjen.. Du har sikkert erfaringer med dette selv..?

Utenom har jeg med et sett fleece/ullfrotte til soving (ender alltid opp med å kroppstørke undertøyet, og dermed sove med det jeg går i) Men på en 5 dager ville jeg sannsynligvis dratt med meg et ekstra sett uansett.

Fleece halsen kan droppes (om det blir trangt i sekken), og heller bruke Balaclavaen som hals om det blir nødvendig, og cap´en på hauet.

Hansker er en god idé. Vindvottene blir ofte varme og gå med. Hanskene er også bedre å jobbe med i leiren.

Alt kan pakkes i svartsekk (de vanntette bagene veier og tar mer plass - men kanskje kjekt å få brukt de når man først har handlet..)

Synes det er blitt bra jeg!

Har du fått plass til alt?

Hva slags frokost legger du opp til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting du kan droppe fra pakklista:

- snøbørste (har aldri hatt behov for det)

- lighter (du har jo fyrstikker, dessuten holder det med helt vanlige fyrstikkesker pakket i en liten frysepose).

- øks (en kniv med litt størrelse på kan brukes som øks). Ta heller med en tursag når du skal fyre bål i skogen.

- pute (du kan bruke ullgenseren som pute eller en av de vanntette pakkposene)

Ellers er jeg enig i at det holder med ett sett med undertøy som du bruker til forflytningen+ ett sett med undertøy som du holder tørt for å ha på når du har slått opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.