Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftboble i kompasset?


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Annonse
En kompis som mener at det skal være en boble i kompasset for å utjevne trykket mellom varm og kald temperatur.

Jeg mener at denne bobla er en fabrikasjonsfeil som bare forstyrrer kursen.

Hva er riktig?

Det skal ikke være luftboble i kompasset.

Det vil som du sier bare være i veien for kompassnåla.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å kaste det. Det bruker bare lenger tid på å stabilisere seg. Skal de brukes til enkel fjellorientering går det greit. Skal du kute orientering, bør du ha et som er raskt og stabilt.

Hvis det er nytt, bør du få byttet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompasset er så og si nytt. Brukt det på 2 turer og sist nå over Hardangervidda. Det er et Suunto MC-2 speilkompass.

Jeg har tatt et bilde av bobla i kompasset og hvis jeg viser det i butikken, vil det gå da?

Vet Monsen selv brukte det samme kompasset under hele Canada på tvers uten at han merket et snev av luftboble i kompasset. Dette er kanskje ikke så sterkt argument da?:)

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt klage når kompasset er nytt. Jeg har samme kompass. Har hatt det i ti år. De siste årene har en liten boble utviklet seg til en stor. For å sitere Monsen: "En knøttliten boble spiller minimal rolle, men blir den opp mot en centimeter eller mer, bør du vurdere å skaffe deg et nytt" (Kart kompass og GPS, 2006)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt klage når kompasset er nytt. Jeg har samme kompass. Har hatt det i ti år. De siste årene har en liten boble utviklet seg til en stor. For å sitere Monsen: "En knøttliten boble spiller minimal rolle, men blir den opp mot en centimeter eller mer, bør du vurdere å skaffe deg et nytt" (Kart kompass og GPS, 2006)

Ja skal nok klage. Bobla er forholdsvis stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært nede å klaga, og klagen gikk fint, men de hadde ikke mer igjen av kompasset og kom ikke til å få mer senere heller. Enden på visa var da at jeg gikk til innkjøp av et annet kompass. Det ble Silva Expedition 15. måtte betale 350 kroner ekstra, men får håpe det er verdt det og at bobla ikke dukker opp igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært nede å klaga, og klagen gikk fint, men de hadde ikke mer igjen av kompasset og kom ikke til å få mer senere heller. Enden på visa var da at jeg gikk til innkjøp av et annet kompass. Det ble Silva Expedition 15. måtte betale 350 kroner ekstra, men får håpe det er verdt det og at bobla ikke dukker opp igjen :D

På hvilken butikk, og til hvilke priser er det du refererer til? Av det jeg kan finne er Silvakompasset 50 kroner billigere..

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=62310

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=SUN8&var_1=&categorynu=V0&categorytxt=Kompass&produkt=Suunto%20MC-2%20GDL%20Kompass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.