Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefrie fjellski uten stålkant


Error

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer eller vet om det finnes smørefrie ski uten stålkant som samtidig tilfredsstiller kravene til fjellski?

Jeg har hund og ønsker ikke å ta sjansen på å kutte opp bikkja med skarpe stålkanter. Jeg går for det meste med pulk, men bruker også litt sekk og går i variert terreng.

Skiene bør også være innsvingte og breie nok til løssnø. Jeg vet at Fischer har et par som heter Villmarka, men jeg vet ikke om den fås smørefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for raske svar. Godt å se at man er på hugget her inne.

Vet at mange har motforestillinger mot smørefritt, men nå har jeg fjellski med vanlig såle og med stålkant. Gode ski det, men på enkelte underlag, spesielt på fuktig vårsnø har jeg erfart at smørfritt et utrolig bra selv om gliden nok blir redusert.

Andreas: Har du fått brukt skiene noe? Kan du skrive noen ord om fordeler og bakdeler slik du ser det som har brukt dem?

Vandrelysten: Joda jeg har vært inne på tanken, men etter noen år har jeg funnet ut at stålkanter sjelden er en absolutt nødvendighet for min del. Og hvis jeg har mistanke om at terrenget krever det tar jeg bare det andre paret. Så da kjører jeg for full sikkerhet for bikkja sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar. Godt å se at man er på hugget her inne.

Vet at mange har motforestillinger mot smørefritt, men nå har jeg fjellski med vanlig såle og med stålkant. Gode ski det, men på enkelte underlag, spesielt på fuktig vårsnø har jeg erfart at smørfritt et utrolig bra selv om gliden nok blir redusert.

Andreas: Har du fått brukt skiene noe? Kan du skrive noen ord om fordeler og bakdeler slik du ser det som har brukt dem?

Vandrelysten: Joda jeg har vært inne på tanken, men etter noen år har jeg funnet ut at stålkanter sjelden er en absolutt nødvendighet for min del. Og hvis jeg har mistanke om at terrenget krever det tar jeg bare det andre paret. Så da kjører jeg for full sikkerhet for bikkja sin del.

smørefritt fungerer overraskende bra på forhold som er vanskelige å smøre for, og er lettvedlikeholdt og behagelig.

Ihvertfall på fjellski, der glid og fraspark sjelden er i VM klassen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Det strider litt mot min natur å svare på spørsmål om smørefrie ski, men her er i alle fall en link med noen smørefrie fjellski. Mesteparten av dem har stålkanter, men det kan jo være at det er noe du kan se på:

http://www.orscrosscountryskisdirect.com/all-fishscale-waxless-skis.html

Hva er feil med smørefrie ski? Som jeg ser det blir det litt som å klage på biler som kan gå på blyfri bensin, eller vinterdekk uten pigger.

Skismøring er vel noe vi bruker fordi vi må, ikke fordi vi vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slitsomt med den lyden?

Jeg tror gjerne smørefrie kan være greie når de er nye, men hvordan er de når de har fått en del mil på skare og hardt føre?

Ser fordelen når man tar menge høydemetre. Starter i bløt snø og ender i tørr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med smørefrie ski? Som jeg ser det blir det litt som å klage på biler som kan gå på blyfri bensin, eller vinterdekk uten pigger.

Skismøring er vel noe vi bruker fordi vi må, ikke fordi vi vil?

Jeg har vel ikke klagd på noe som helst? Jeg har bare sagt at det strider i mot min natur med smørefri ski. Jeg er ikke så glad i dem av flere grunner. Først og fremst fordi man forsaker gli, men også fordi de ofte fungerer mindre bra under isete forhold og til tider i tørr løs snø. Og så bråker de mer enn andre ski. I tillegg så liker jeg faktisk å smøre ski. Det har jeg gjort helt siden jeg var liten. Har vært litt av spenningen rundt både trening og konkurranser å treffe med smørningen.

Men det at jeg ikke liker å bruke dem selv betyr da på ingen måte at det er noe feil med dem. Da hadde jeg vel heller ikke brydd meg med å legge inn en link i et håp om at jeg kanskje kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke klagd på noe som helst? Jeg har bare sagt at det strider i mot min natur med smørefri ski. Jeg er ikke så glad i dem av flere grunner. Først og fremst fordi man forsaker gli, men også fordi de ofte fungerer mindre bra under isete forhold og til tider i tørr løs snø. Og så bråker de mer enn andre ski. I tillegg så liker jeg faktisk å smøre ski. Det har jeg gjort helt siden jeg var liten. Har vært litt av spenningen rundt både trening og konkurranser å treffe med smørningen.

Men det at jeg ikke liker å bruke dem selv betyr da på ingen måte at det er noe feil med dem. Da hadde jeg vel heller ikke brydd meg med å legge inn en link i et håp om at jeg kanskje kunne være til hjelp.

Om du liker å smøre ski forstår jeg at du ikke liker smørefrie ski !!

Jeg trodde det bare var pga at de fungerte dårligere og bråkte mer. Jeg har aldri hatt smørefrie ski selv, men skulle gjerne hatt et par om de var bra. Man kan jo håpe at de gjennomgår samme utvikling i løpet av de neste fem år, som piggfrie dekk har gjort i løpet av de siste 30 år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en god del turer med skia i løpet av vinteren, og har gjort meg noen erfaringer.

Det positive:

Ikke overraskende så slipper man å smøre skia. De sitter godt hele dagen, og jeg har hatt bedre grep i oppoverbakkene enn alle mine turkompiser som har smurt.

Spesielt ved motbakker og/eller trekking av pulk er dette veldig behagelig da jeg kan gå ganske bratt før det blir nødvendig med feller.

Man slipper å fjerne klister og gammel smøring fra skia. Man trenger aldri å stoppe for å få på mer/annen smøring.

Om morgenen er det bare å smelle skia på og labbe i vei, uansett føre.

Det kjipe:

Når du har ledd av dem hele veien oppover, ler de av deg hele veien nedover... De er rett og slett treigere nedover.

Lyden av smørefritt kommer først og fremst på hardt føre. Om dette vil irritere deg aner jeg ikke. Det irriterer ikke meg.

Dette er vel de tingene du må veie opp mot hverandre.

Angående stålkanter, er jeg ikke i tvil om at jeg mener uten stålkant er veien å gå hvis man har hund. Hvis man rusler (med 3/4 stålkant) i et bedagelig tempo over hundens pote, så rekker den nok å trekke til deg labben før den blir skadet, men i slike situasjoner har vi som regel god nok kontroll til ikke å kjøre på hundene i utgangspunktet. Faren oppstår når farten er høy, og bikkja plutselig bestemmer seg for å lukte på blomstene (eller pisse på dem). Ved en fart på 10 m/s har skia kjørt over poten med hele skia på 0,2 sekunder.

Det er fordeler og ulemper. Jeg valgte den skia som generelt sett passer mine behov best og jeg ville valgt samme ski om igjen.

Anbefaler villmarka - du blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet ut smørefrie ski men Jeg har hund og fikk meg et par Fischer Villmarka i vinter men da denne smøre utgaven. Det er en ski som har samme mål som fisher 109, men da uten stålkant. Jeg fikk kjørt endel i utforbakke med de i vinter og de er morrosame å kjøre på. Ganske myke i forhold til tua skiene mine som er fjellskiparet nr 1 (når eg er på tur uten hund) men holder en farten slik passelig så blir de ikke plagsome vinglete. Svinger godt og flyter bra. ANBEFALES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk birken på fischer smørefrie ski i vinter. dette var en racing-modell, så vet ikke om den smørefrie sonen på disse er den samme som på turski. det finner du sikkert ut selv. funka kjempebra i hvert fall. ikke optimalt feste i harde spor, men upåklagelig i litt bløt og løsere snø. hadde også kjempeglid, og ble ikke glidd forbi av noen i de lengre utforkjøringene, snarere tvert i mot. nå hadde jeg gjort godt forarbeid med gliding osv. det er bla.a tatt nm-medaljer med smørefrie ski, så helt på trynet er det ikke. dog funker de selvsagt ikke optimalt under alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hund. Har sansen for Boxere. Frøkna har lyst på boxer, men jeg synes vi har nok med vår American Akita, foreløpig.

Ellers er det mange gode svar ang. skiene. Tror det blir et par sånne før isfiskesesongen i indre Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.