Gå til innhold
  • Bli medlem

Sen start mot Galdebergtind 5.okt 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Dette blir en kort førerapport fra vinterkledde fjell ved Eidsbugarden. Turen gikk IKKE helt som planlagt for å si det sånn. Jeg reiste fra Gjøvik kl 0600 for å møte Busken og Babysnupp lenger opp i Valdres. På Tonsåsen møtte jeg et landskap kledd med 15-20 cm snø. Jeg "listet" meg over på tøfler over åsen og var glad jeg kom helskinnet over på sommerdekk. Skumle saker. LIke etter ringte Busken og fortalte at de var snødd inne ved hytta på Yddin så de ble forsinket. Vinteren kom litt brått på oss kan man si... :cool:

Busken kjørte videre på sommerdekk helt inn til Fondsbu og det var ikke helt ufarlig. Inn kom vi da, men rimelig forsinket og det spøkte for Galdebergtind denne dagen. Ikke før kl 11.30 hadde vi sekkene på ryggen. Babysnupp med en vond rygg og skulder, og jeg med et vondt bein...Ting tar tid under slike forhold det var denne dagen og vi innså at det å nå toppen, og komme ned før det ble mørkt ikke lot seg gjøre.

Da vi kom opp til ca 1300moh var det slutt på mose som hjalp beina mellom steinene, og det ble etterhvert såpass med løs puddersnø at det var skummelt og tidkrevende å gå i ura. Denne gang fant vi det best å snu gitt....på denne lette toppen, men valget ble tatt da vi ville brukt ca 9 timer på turen og da ville vi måttet gå i mørke under disse vanskelige forholdene. Det var ikke verdt det...vi nøt heller godværet og knipset bilder av det vakre fjellet kledd i hvitt...litt for tidlig etter min mening. En stemningsrapport i form av noen bilder kommer her og man ser hvordan forholdene er i fjellet akkurat nå. Vi får komme tilbake til denne toppen en annen gang... :)

post-2015-133474587319_thumb.jpg

post-2015-133474587325_thumb.jpg

post-2015-133474587331_thumb.jpg

post-2015-133474587337_thumb.jpg

post-2015-133474587343_thumb.jpg

post-2015-13347458735_thumb.jpg

post-2015-133474587358_thumb.jpg

post-2015-133474587364_thumb.jpg

post-2015-133474587369_thumb.jpg

post-2015-133474587376_thumb.jpg

post-2015-133474587383_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte bilder, Jørn. :) Synd dere ikke kom på toppen, men jeg er glad for at vi ikke prøvde oss på Surtning-turen 8) Det tror jeg rett og slett ikke ville gått... MEN jeg må si dere er spreke, alle sammen, som tar turen opp og gjør et redelig forsøk!

Tror nok vinteren for alvor har satt i gang... Både bra og litt trist. Bra, for det betyr snart skiføre og mye morro. Dårlig, fordi det mest sannsynlig ikke blir noen fler fotturer i Heimen før 2009. Leste forresten at det er 40 cm og nypreppa løyper i Røldal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i dag tidlig på webcamen at det var en strålende morgen på Eidsbugarden, to dager etter at jeg og Bjørn-Even var der (turrapporter og film kommer snart)! Virker som den snøen kom brått på, for det var ingen kjøreproblemer hjem for oss på fredag kveld.

Var forresten den øvre Høystakkbrua oppe? Ser at dere gikk på den mer stilig brua nede ved Bygdin 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sprekt av deg Atomsilda å kjøre fra Gjøvik 0600!

Ser på sms-loggen min at jeg fikk siste væroppdatering fra deg kvelden før kl 2309. Fra da av og til 0600 sønmorgen snødde det 30 cm på Memurubu.

Jepp, høstfjellet er virkelig vakkert på denne tida ref bildene dine.

Men å kjøre til fjells på sommerdekk på denne tida da....... :D

hei :D ser ut som du også fikk smake snøens vrede ved eidsbugarden! snøen sinker jo noe forferdelig og kan gjøre det vanskelig mange steder!

Sorry Bjørn-Even, snøens vrede ligger ikke ved Eidsbugarden, den ligger rundt Surtnings- og Blåbreahøområdet. Der var det mellom 40 og 100 cm pudder lør (+ min 30 cm som kom natt til søn) fra rundt 1800moh, og så ufattelig løst at ski, truger eller til fots hadde vært ett fett. Blytungt :?

Atomsilda mfl, Carl F & co: Dere får slenge dere med til Surtningsområdet til helga som kommer istedet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sprekt av deg Atomsilda å kjøre fra Gjøvik 0600!Men å kjøre til fjells på sommerdekk på denne tida da....... :D

Ja, ren idioti. Hadde ikke drømt om at det skulle ligge snø så lavt. Lokalbefolkningen slo seg på låret og lo da vi kjøpte kjetting på Fagernes. :?

Virker som det er mer snø lenger øst, ja. Selv ved hytta på rundt 700moh nedenfor Yddin var det mer snø enn ved Fondsbu og der vi snudde på snaut 1500moh var det stort sett under 20cm bortsett fra i hellingene der det hadde lagt seg fonner.

Men et fint punktum på sommersesongen var det. :D

post-2487-133474587414_thumb.jpg

post-2487-133474587424_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sprekt av deg Atomsilda å kjøre fra Gjøvik 0600!

Ser på sms-loggen min at jeg fikk siste væroppdatering fra deg kvelden før kl 2309. Fra da av og til 0600 sønmorgen snødde det 30 cm på Memurubu.

Jepp, høstfjellet er virkelig vakkert på denne tida ref bildene dine.

Men å kjøre til fjells på sommerdekk på denne tida da....... :D

Sorry Bjørn-Even, snøens vrede ligger ikke ved Eidsbugarden, den ligger rundt Surtnings- og Blåbreahøområdet. Der var det mellom 40 og 100 cm pudder lør (+ min 30 cm som kom natt til søn) fra rundt 1800moh, og så ufattelig løst at ski, truger eller til fots hadde vært ett fett. Blytungt :?

Atomsilda mfl, Carl F & co: Dere får slenge dere med til Surtningsområdet til helga som kommer istedet :D

skal du til surtningsområdet nå til helga? kommer det ikke til å være fryktelig mye snø der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt mye snø ja! Blir vel ikke liggende enda, men jeg har hørt at den kommende vinteren skal bli streng. Det kan bety mye på både godt og vondt, slett ikke bare på vondt! :wink:

Å gå i steinur på sånt føre er bare helt grusomt, et under at jeg ikke har skadet meg på sånt føre enda. Bør nok helst ligge unna. Bildene av Snøholstind og Rauddalseggje er skikkelig forlokkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når jeg kikker på bildene fra 5.10. så strømmer minnene fra dagene 14., 15. og 16.10 2006 som alle ble tilbrakt i fjellene innenfor Fondsbu. Makan til varme dager skal man lete lenge etter. Det var indian summer det. Da er kontrasten stor til den vinterforsmaken dere hadde der ja.

Men jeg liker slike stemninger jeg og er glad i vinter. Deilige bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.