Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av tursekk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har pløyd gjennom de fleste nettbutikker på jakt etter en sekk til helgeturer. Jeg har funnet to sekker i prisklassen rundt 2000,-

Jeg vurderer følgende sekker: Gregory Baltoro: http://www.oslosportslager.no/produkt/baltoro-66--76-l-ryggsekk-herre-07-6803.aspx

eller Ferrino XMT: http://www.sportogfiske.no/product/465841/_Ryggsekk_Ferrino_XMT_60%2B10.html

Hvem bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den "gamle" mod. Bora fantes i både dame og herremodell. I dagens modeller heter dameutgavene Briza. Sjekk www.sportsnett.no og www.arcteryx.com for info.

Disse sekkene har er meget bra bæresystem - selv på 50 ltr´n. Og så er de "fri" for masse lommer, glidelåser og "dill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Arcteryx ser flotte ut men jeg synes de er for dyre. 50 liter synes jeg er litt for lite. Har en 60 liter fra før, så jeg ønsker ikke noe mindre enn 60 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bra ute på markedet. Gregory´n du nevner har jo fått positiv omtale. Men.. tror uansett at jeg ikke ville kjøpt storsekk på "postordre". Det er først med vekt i man kjenner om sekken "passer", og er god å bære - og om de ulike detaljer og løsninger er slik man foretrekker finner man kun ut ved nærmere sjekk.

Sånn sett synes jeg det er litt for mye lommer, glidelåser mv. på både feks Gregory og Osprey. Men det er jo min mening. Jo mindre detaljer (jeg ikke ser behov for), jo mindre risk for at noe kan gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sant som du sier. Skal til Oslo i morgen å prøve litt forskjellig merker og modeller så får jeg se hva jeg ender opp med. Jeg har hatt et par sekker før, men har aldri opplevd at glidåser og lommer ryker. Det som har vært problemet med mine tidligere sekker er at bæresystemet har vært litt dårlig, og at remmer glir ut av posisjon og løsner. Noe som er veldig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tar du turen innom Oslo Sportslager (Torggata), Sportsnett (Parkveien) og Anton Skandinavisk (Bogstadveien) så får du med deg det grøvste.

Riktig som du nevner at det er sjelden glidelåser og sømmer på sekker fra kvalitetsprodusenter ryker i dag, selv etter langtids bruk, men jo mindre det er av "stæsj" på en sekk, jo mindre er risken.

Bruker selv 2 forskjellige Berghaus Cyclops II sekker til "langturer". Aztec på 65 ltr. (vår, sommer, høst) og Atlas på 80-120 ltr. om vintern eller når jeg skal ha med mye. Er meget godt fornøyd med disse, men de gikk ut av produksjon for noen år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I dag har jeg travet rundt i stort sett alle sportsbutikker som eksisterer i Oslo. Men i prisklassen rundt 2000,- var det ingen sekker som slo komforten til Gregory Baltoro. Så valget ble naturligvis Gregory Baltoro 70 fra Oslo sportslager. Jeg er meget fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tillater meg å videreføre denne tråden i stedet for å starte en helt ny en.

Jeg er for tiden på utkikk etter en ny sekk. Sett ut i fra mitt behov

og den aktuelle prisklassen, har jeg funnet tre sekker:

Norrøna Nansen 80L Ca. 3400,-

Bergans Telemark 80L Ca. 1300,-

Osprey Argon 80L Ca. 2600,-

Mellom sekkene er det stor forskjell både i pris og utseende, men om man skulle se bort i fra det, og heller konsentrerer seg om praktiske hensyn og funksjonalitet; hvem ville da hevde seg?

Jeg er selv litt skeptisk til Norrøna-sekkens stoff, da det ser lite slitesterkt ut, og særlig utsatt for skarpe gjenstander. Det at sekken opprinnelig ikke bestod Norrønas egen kvalitetstest er jo ikke akkurat imponerende. Likevel er jeg en som behandler utstyret mitt med stor varsomhet, og har for så vidt troen på at det vil gå greit.

Jeg har ingen erfaring med noen av sekkene selv, og setter stor pris på alle innspill.

På forhånd; takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å videreføre denne tråden i stedet for å starte en helt ny en.

Jeg er for tiden på utkikk etter en ny sekk. Sett ut i fra mitt behov

og den aktuelle prisklassen, har jeg funnet tre sekker:

Norrøna Nansen 80L Ca. 3400,-

Bergans Telemark 80L Ca. 1300,-

Osprey Bora 80L Ca. 2600,-

Det har gått et par tråder om dette tidligere. Se for eksempel disse;

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8013&highlight=&sid=ddfda4cc8b04f32811a7bca1681e96ce

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11893&highlight=&sid=ddfda4cc8b04f32811a7bca1681e96ce

Konklusjonen har til nå vært at både de som har kjøpt Arc'teryx (Bora 80) og Osprey (Argon 85) har vært fornøyde. Ingen har kommet med en god utstyrsrapport på Nansen ennå, men den har bare vært på markedet et halvt års tid så det er vel ikke solgt så mange heller. Pris er forøvrig nesten irrelevant siden det fort går langt over tiåret før du må bytte den ut, og prisforskjeller spises fort opp av bærekomfort. Jeg betaler ihvertfall lett en tusenlapp ekstra dersom sekken sitter bedre på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste Fimax sin vurdering av Nansen. Erstatte Vulcan med Nansen da gitt :shock::P

Synes egentlig 2-dre generasjon av Norrønas Synkron har vært den "beste". Med Nansen serien synes jeg de har "rotet" seg bort.

Bruker selv Berghaus Atlas i dag til turer som krever mye oppakning. Atlas er/var det "sivile" alternativet til Vulcan. Ville nok gått for Bora 80 hvis denne skulle erstattes.

Men - ingen rygg er lik, og det er smak og behag mht ulike løsninger på de forskjellige sekkene. Derfor vanskelig å gi direkte råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - ingen rygg er lik, og det er smak og behag mht ulike løsninger på de forskjellige sekkene. Derfor vanskelig å gi direkte råd.

Helt enig! Viktigste er å sjekke om sekken passer deg.

Jeg elsker Vulkansekken. Har slitt ut en helt (het da Cyclopus II), Vulkanen er også sliten. Lagt ved noen bilder (har fått nytt kamera som må prøves ut).

post-3635-133474588752_thumb.jpg

post-3635-133474588771_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax - Det øverste bildet er ikke Cyclops II bæresystem?!?

Men det nederste bildet er Vulcan m/Cyclops II.

Du er klar over at Vulcan fortsatt produseres - med Cyclops II bæresystem. Dvs. omtrent uendret fra den du viser på det nederste bildet. Den brukes fortsatt av enkelte militære avd. Og at Atlas, også med Cyclops II fortsatt finnes tilgjengelig i begrenset omfang i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Erys - det er ikke Cylops II bæresystem - det er en Cyclops II Crusader sekk. Sekken er pre fancy navngiving av bæresystemer. Den var den "første" anatomiske sekken som gikk an å bære med litt vekt. Da Berghaus var like hipt som Gregory er i dag.

Cyclops II bæresystemet ble utviklet ut fra den sekken. Får legge ut et bilde av den første anatomiske sekken min. Den var helt forjævelig å bære - det er Norrøna Storen. Hoftebeltet er for lenge siden blitt benyttet til en pulk.

post-3635-133474588868_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å videreføre denne tråden i stedet for å starte en helt ny en.

Jeg er for tiden på utkikk etter en ny sekk. Sett ut i fra mitt behov

og den aktuelle prisklassen, har jeg funnet tre sekker:

Norrøna Nansen 80L Ca. 3400,-

Bergans Telemark 80L Ca. 1300,-

Osprey Argon 80L Ca. 2600,-

Mellom sekkene er det stor forskjell både i pris og utseende, men om man skulle se bort i fra det, og heller konsentrerer seg om praktiske hensyn og funksjonalitet; hvem ville da hevde seg?

Jeg er selv litt skeptisk til Norrøna-sekkens stoff, da det ser lite slitesterkt ut, og særlig utsatt for skarpe gjenstander. Det at sekken opprinnelig ikke bestod Norrønas egen kvalitetstest er jo ikke akkurat imponerende. Likevel er jeg en som behandler utstyret mitt med stor varsomhet, og har for så vidt troen på at det vil gå greit.

Jeg har ingen erfaring med noen av sekkene selv, og setter stor pris på alle innspill.

På forhånd; takk.

Har du vurdert en lettere sekk? feks fra Golite? Ikke så solide som de du nevner, men sannsynligvis mer enn gode nok (fullt av folk som har gått PCT og lignende med Golite-sekker), og du vil antagelig ha glede av den reduserte vekten. Osprey'en veier feks ca 3kg, mens Golite Pinnacle er på skarve 710g. De har også noen kraftigere sekker på rundt 1.5kg

http://www.golite.com/Product/ProductByCategory.aspx?mc=5&s=1

Problemet er at det ikke er noen norske forhandlere (eller tar jeg feil?), så man får ikke prøvd før man kjøper. Legg merke til at Pinnacle også er såkalt frameless, så man må pakke litt nøye for å riktig profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, da snakker vi vel +/- 1985, eller kanskje noe før. "Katalogbasen" min går ikke særlig lengre tilbake enn 1989. Min første anatomiske var en Karrimor Condor 60-80. Den hang med noen år, før jeg fikk bedre råd (i dbl. forstand), og da det ble Berghaus - og Berghaus har det blitt siden. Synes forøvrig slitestyrken til Berghaus Cyclops II har vært veldig bra. Aztec`n min har vært på mange turer - og er egentlig "like" fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1983 eller 1984 tror jeg. Ikke dårlig anslag Erys. Du er galere enn meg. Katalogbase så langt tilbake... Jeg trodde jeg var sprø når det gjelder turutstyr.

Slitestyrken til Berghaussekkene er helt utrolig. Vulkansekken er brukt ekstensivt i over 20 år. Er fremdeles uten skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vel blitt til at man har tatt vare på noen brosjyrer og kataloger. Men det er store huller. Innenfor de norske (Ajungilak, Helsport, Norrøna, Skandinavisk, Devold, Ulvang, Bergans) er det ganske bra, men blandt de utenlandske er det vel vare Berghaus og Lowe jeg har en del av. Utrolig hvor ofte man er nødt til å gå tilbake å bla i disse - egentlig.

Det er et "problem nå, når stadig flere kun vil basere seg på nettkataloger - for de slettes jo etterhvert. Må kanskje begynne å laste ned på disken!

Men - kanskje vi er i ferd med å "vanne" ut temaet i denne tråden nå?

Da et siste......

Jeg repeterer at Vulcan fortsatt produseres og er tilgjengelig, og at Atlas fortsatt kan leveres fra et par steder i England. Begge med Cyclops II bæresystem og med et volum på 80-120 ltr. 80 ltr. i sekkeposen, 20 ltr, i snelåsen (hevbart lokk på Altlas) og 2x10 ltr. i avtagbare sidelommer, som på begge modeller er festet med glidelås.

Selvom produktutviklingen har gått videre siden disse var "topoftheline" står de seg nå godt fortsatt sammenliknet med mye annet på markedet - og jeg mener at de fortsatt vil kunne være et reélt alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.