Gå til innhold
  • Bli medlem

7-fjellsturen - en effektiv med slitsom tur


Torgeir

Anbefalte innlegg

7-fjellsturen i Bergen ble arrangert for 50'ende gang i dag. Brodern og jeg hadde som mål å gå på samme tid som i fjor, eventuelt bedre. Det er ingen offisiell tidtagning på turen, så vi måtte ta tiden selv. Totalt er turen på ca. 30 km og 2200 høydemetre. Totalt deltok 3233 personer på 7- og 4-fjellsturen i år, noe som er ny rekord (igjen). 2146 av disse gikk over 7 fjell.

Vi startet fra Gravdal 07:02 i lett regn og tåke. Overraskende mye folk til å være så tidlig, men ikke så mange at det ble problematisk. Brodern hadde syklet Bergen - Voss dagen før, så vi hadde en avtale om at han skulle henge på så langt han klarte. Mot toppen på Lyderhorn dro jeg ifra litegrann, men ikke værre enn at jeg ventet 15-20 sek på toppen. Så gikk vi sammen på Damsgårdsfjellet, og ned på Melkeplassen. Opp mot Løvstakken måtte han slippe taket. Jeg fortsatte alene, og var nede på Yrkesskolen etter 3 timer fra start. Fyllte bare opp vannposen, før jeg fortsatte mot Ulriken. Her hadde nettopp 4-fjellsturen startet, så det ble litt kø mot toppen. Litt forbi toppen hadde jeg gått forbi de fleste, men begynte nå å bli sliten. Oppover mot Fløyen var beina temmelig stive, men likevel gikk det raskere enn de fleste andre. Kun "Men in tights" passerte, og det er gjerne folk som løper det meste av turen. Så kom den kjedelige delen; grusveiene innover mot Rundemanen. Prøvde å ta en snarvei i en sving, men da fikk jeg krampe på baksiden av begge lår... Det ble en kort stopp med mye bøy og tøy, og så var jeg klar igjen. Passerte Brusehytten og gikk raskt oppover bakken mot Rundemanen. Over toppen, og så bar det nedover igjen. Da kom krampa på forsiden av lårene... Men den ble holdt i sjakk med vanlig gange, og etter 10 min var den borte. Ned på klippestasjonen ved Sandviksfjellet for dagens siste klipp i kortet. Så bar det nedover igjen. Prøvde hå holde følge med en av "Men in tights", og klarte dette helt ned til Fjellveien. Ikke noe stas å løpe på asfalt/hard grus med fjellsko. Jogget litt og gikk litt innover, og var i mål i Marken på 6:38:42. Forbedret med nesten én time fra i fjor :) Og brodern kom i mål på 7:35; imponerende med 170 km sykkeltur i beina fra dagen før :)

Litt lærdom etter 3. gang på denne turen:

- Neste år blir det joggesko; må få tak i noen som har ok såle med god friksjon.

- "Buksefett" (fett m/tigerbalsam) i skrittet og mellom tærne lønner seg, sammen med sportstape på hælene. Ingen gnagsår i år.

- Kosthold basert på følgende fungerte bra; solid frokost før løpet, bananer og en blanding av rosiner og peanøtter underveis.

- Ingen pauser; spiser/drikker underveis, på "rolige" partier. Klokka løper fort hvis du stopper opp.

Når det er sagt, så KAN turen gås i rolig tempo også ;) Tipsene over gjelder mest hvis du skal komme raskt gjennom løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Magnesium skal vere bra, ja...har ikke prøvd det selv, men. Jeg var selv plaget med krampe under sykling før, og fikk et tips om at krampe kommer av negativ væskebalanse. Så nå fyller jeg opp det som er av vannlager før, under og etter trening, og er ikke plaget med det lenger.

Har du forresten fått noen kommentarer på ditt nye bilde, Torgeir? Kul hatt! :) Kanskje ikke en 7-fjellstur-hatt, men dog...

Fluggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis var underlaget i år Torgeir? Tenkjer på forholda ned frå Lyderhorn og Ulriken og over Damsgård. Desse partia er jo ikkje noko særleg i joggesko som du kanskje tenkjer på til neste år. Det kan jo vere at det ikkje var så gæli ved tidleg start, då det var få som trakka opp stien før deg. Mi einaste erfaring frå 7-fjellsturen er start kl 8, og køgåing i ni timar, med veldig våte forhold i stien sjølv om veret var ok.

Imponerande med drøye seks og ein halv time. Får ha som målsetning å slå det ein gong i framtida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel vått stort sett hele tiden, bortsett fra myrpartiet på vei til Damsgårdsfjellet (etter hovedbakken) som nå er blitt tilrettelagt med en lang "trebro". Våt blir du på beina uansett, det er bare en vanesak. På denne turen anbefales det å bruke lette sko (er jo tross alt bare snakk om noen skarve timer før en er i dusjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe vått ned fra Lyderhorn, der blir det alltid noe gjørmete nedover. Ellers er det helt riktig som Kristian påpeker; de har lagt ut plankevei på myrene mot Damsgårdsfjellet. Etter min mening et flott tiltak, når man vet at over 2000 mennesker skal passere der i løpet av noen få timer (i tillegg til normal trafikk resten av sesongen). Myra tåler ikke slik belastning. Ned fra Ulriken var det også litt vått noen steder, men så var det joggeskoføre helt til over Rundemanen. Noen små myrpasseringer like før Sandviksfjellet også.

Neste år blir det garantert joggesko :) Hadde en plan om å skifte sko på Danmarksplass (hadde bil stående der), men droppet det for å spare litt tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hadde ikke lest denne tråden før, men kommer med et tips her siden det nærmer seg ny 7fjellsrunde!

Ser du vil prøve med "buksefett" og det hjelper seff på gnageproblemer mellom lårene, i skrittet osv.

Det beste kjøpet jeg noensinne har gjort når det gjelder utstyr til tur/trening er "seamless" boxeren til Lowe. Det er som det engelske ordet tyder: sømfritt, og laget i et kunststoff som for min del ikke gnager i det hele tatt, og når der heller ikker er sømmer er det ingenting som ødelegger moroa. Har bank i bordet aldri fått gnagsår med denne på, selv på 5dagerstur uten bokserskift :)

Når det gjelder joggesko har de fleste produsenter terrengjoggesko. Og om du virkelig skal satse så har flere terrengkonkurransejoggesko med små pigger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt usikker på piggene. Mye av gåingen/løpingen finner sted på asfalt og stein/sva. her msiter piggene mye av funksjonen og blir fortere slitt.

Selv har jeg brukt asics trubaco terrengsko, fungerer tålelig greit, selv om den har redusert demping på asfalten (obs! obs!) skal forøvrig tåle en del (mine har løsnet mellom pløsen og sålen i tåpartiet) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Buksefett" (fett m/tigerbalsam) i skrittet og mellom tærne lønner seg...

Tillater meg en liten digresjon:

Vet dere at dette er opprinnelsen til navnet "Vazelina Bilopphøggers"? De startet som band med komiske/parodiske opptredener, der de bla. trakk bukselinningen omtrent oppunder arma, hvilket jo straffer seg noe lenger ned... :) For å unngå gnagsår brukte de da Vaselin før de gikk på scena. Og siden høggern var (helt) med, så ga jo navnet seg sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart tid for ny tur over de 7 fjell ja... Har begynt oppkjøringen til denne og flere andre aktiviteter utover våren :) Hvis noen har gode tips om lette sko som henger brukbart på vått fjell, så kom med dem... Bør være litt demping i dem også, siden det blir litt løping på asfalt. Løp fra Sandviken til Marken i fjellsko i fjor, og det var ikke noe behagelig. Klonk, klonk, klonk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så var årets 7-fjellstur i havn, 4. året på rad for min del. Det ble en effektiv tur i dag også, men på grunn av en litt sen start ble det litt venting i kø på trange/bratte steder. Har sikkert gått forbi over 1000 mennesker; det føles i alle fall sånn. Det ble fjellsko i år også, og derfor ingen løping på veiene (asfalt/grus). Bare et vanvittig rotterace så gjørma skvatt, mens det duskeregnet litt og blåste kraftig på toppene. Litt støl nå utpå kvelden ja... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så var årets 7-fjellstur i havn, 4. året på rad...

Det var en blandet opplevelse å tusle opp på Ulriken i går kveld. Totalt bombardert sti. Det må en akseptere. Søppel fra toppen og litt nedover. Det må en vel også regne med, dessverre. Men da jeg gikk forbi en (brukt) bleie som en eller annen hadde kastet fra seg, syntes jeg ikke at turen var like fin som normalt.

Fascinerende hvordan noen forbereder seg til slike harde økter.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.