Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ny MTB, trenger litt hjelp.


Sherekan

Anbefalte innlegg

Heisann folkens

jeg sitter på gjerdet og gnager på valget av sykkel. De er prismessig ganske like, men med en del forskjeller i utstyret.

Så et jeg lurer å er hvilken ville DU valgt, og hvorfor? Hvorfor ikke den andre?

På forhånd tusen takk for tilbakemeldinger.

Syklene det står mellom er følgende:

Merida TFS Special Edition - http://oslosportslager.no/produkt/merida-tfs-disc-special-edition-9594.aspx

Hard Rocx Stone Machine Disc - http://oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-stone-machine-disc-9556.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser det er mange lesere av tråden, men ingen respons. Antar dere er interessert i sykkel siden dere er på sykkelforumet.

Vært fint med litt tips og vink på hvilken sykkel som trår frem som et bedre kjøp (pris ikke nødvendigvis et stor kriterie).

Dette er den første sykkelen jeg kjøper på litt over ti år, og ønsker og gjøre et godt førstekjøp så jeg ikke går og føler jeg må bytte / oppgradere med det første.

Bruken blir en del sykling for treningens skyld, en del lengre turer (både asfalt og i marka) og til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte linkene til Oslosportslager mest som eksempel da de hadde begge syklene. Men er i Trondheim, så du må gjerne utdype hva som er litt lengre bort i gata :)

evt sende meg en link hvis de er på nett.

Har funnet Hardrocxsen i Trondheim, dog til en litt høyere pris, og ikke i min størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Forskjellen mellom disse syklene er ganske minimale, og de er satt opp for akkurat samme formålet (grei tur og trenings sykkel til hovedsak asfalt,grus og lett terreng).

Men, jeg hadde valgt hard rocx'en. Lista over utstyr på de to syklene er forsåvidt ganske like,

men vet at bakgiret på billigere meridasykler ofte kan slå opp i ramma med en gang man beveger seg ut i terrenget.

Gå for den sykkelen du får til best pris av de to, eller den du liker best =).

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg hadde valgt hard rocx'en. Lista over utstyr på de to syklene er forsåvidt ganske like,

men vet at bakgiret på billigere meridasykler ofte kan slå opp i ramma med en gang man beveger seg ut i terrenget.

??? Dette må du nesten utdype. Det jo ikke Merida som lager girene til sykkelen, så det er vel ikke Merida som er skyld i at giret slår i ramma. På den andre siden så er jo Sram, som de fleste meridasyklene er utstyrt med (Stians sport, import og "oppfinner" av de fleste norske meridamodellene) kjent for å holde kjedet, girhuset og pulleyarmen bort fra rammen!

De to syklene ser forsåvidt greie ut, kanskje litt tunge etter min smak. Ikke spesielt mye å skryte av på utstyrlista, RST gaffelen meridaen er basert på er rimelig Crap! Ser ut som det blir "hipp som happ" hvem du velger, men ville nok kanskje lett litt mer. Mange butikker som har salg nå, og du kan fint få mye mer sykkel for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske like disse syklene, som det er nevnt tidligere.

Men skulle jeg valgt ville jeg valgt Hard Rock sykkelen, som det virker som det er satt sammen av hel Shimanopakke og ikke den billigste der og den billigste her.

Men det står ingenting om vilken demper det er på Hard Rock-sykkelen. Går vi ut i fra at det er samme kvaliteten på demperen får du mer for pengene på denne enn Meridaen, slik jeg ser det.

Egentlig ville jeg ikke gått for noen av syklene men sett etter sykler i samme prisklasse UTEN skivebrems. Mest sannsynlig får du mer sykkel for pengene hvis du velger bort skivebremsene i denne prisklassen. Med skivebrems får du mer vekt og større og mer teknisk vedlikehold.

Smeller du borti skiven på tur slik at den blir skjeiv er det bare til å ta beina fatt, sannsynligheten for at det samme skjer med V-brems er uhyre liten, da bremsene sitter mye mer beskyttet lenger oppe på sykkelen. Slår du hjulet skjeivt, løsner du bare bremsen på det aktuelle hjulet og kjører rolig hjem med bremsen på det andre.

Det finnes sikkert tusenvis av gode argumenter for skivebrems, men det er faktisk fullstendig unødvendig for de fleste mosjonister.

OK, det ser fett ut, det skal jeg være enig i.

12,6 kilo på meridasykkelen er ikke akkurat i lettvektsklassen heller.

Husk at 1 kilo på sykkelen tilsvarer 4 kilo på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? Dette må du nesten utdype. Det jo ikke Merida som lager girene til sykkelen, så det er vel ikke Merida som er skyld i at giret slår i ramma. På den andre siden så er jo Sram, som de fleste meridasyklene er utstyrt med (Stians sport, import og "oppfinner" av de fleste norske meridamodellene) kjent for å holde kjedet, girhuset og pulleyarmen bort fra rammen!

Grunnen til at giret smeller i rammen, skyldes et lavt kjedestag på merida sine rammer. Men jeg er enig i at sram sine bakgir er mye mer stabile enn shimano. Kanskje problemet er luket bort på årets modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.