Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking trenger telt-tips!


Ptroinks

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter et helårstelt, og selv etter et par uker med surfing og lesing, har jeg ikke funnet ut hvilket telt jeg skal kjøpe. Dermed må jeg spørre alle dere "proffer" :D. Jeg har følgende krav:

-Kuppeltelt

-To fortelt

-4-sesongers

-God plass til to personer (altså tremannstelt)

-Stormmatter (Trenger man egentlig dette?)

Jeg har tenkt på Exped Orion Extreme og Exped Venus III (duger Venus III på vinteren?) i tillegg til Hilleberg Saivo. Har sett på mange forskjellige merker, men det er overraskende få kuppeltelt med to fortelt.

Her er mine tanker om disse teltene (correct me if I'm wrong):

-Exped Orion Extreme passer meg helt ypperlig, men det virker litt lite til to personer pluss vinterutstyr og hund.

-Exped Venus III har flott størrelse, men jeg lurer på hvordan dette teltet fungerer på vinteren.

-Hilleberg Saivo virker veldig støtt og solid, men forteltene virker veldig lave, så det ser ut som man må være veldig forsiktig med primusen i dem.

Jeg må si at jeg heller mest mot Exped Venus III, men som jeg har skrevet over, er jeg usikker på vinter-egenskapene til dette teltet. Håper dere kan hjelpe meg med kommentarer til det jeg har skrevet, og kanskje noen av dere har tips til andre telt som jeg kanskje ikke har sett på ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal teltet brukes om vinteren er et par ting som jeg mener er obligatorisk!

Store løkker til pluggene så at ski og staver kan brukes til festing. Eller til hjemmelagde snøplugger i tynne "brede" bord av tre.

Stormmatter er veldig praktisk når du graver ned disse. Etter et par timer sitter stormattene som støpt i snøen. Det står også nesten av seg selv når du er på dagstur. Teltet blir også "tettere" når det drar seg til med dårlig vær.

Selv er jeg svak for Helsport Svalbard til vinterbruk. Om sommeren bruker jeg et billigtelt fra mc kinley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte et halvt år på å finne riktig vintertelt for meg, og falt ned på Saivo. Valg av telt er en prioritering av ulike løsninger. Har vært inni Orion Extrem, men ikke Venus. Har også et Axisic Duo, som har samme planløsning som Orion.

Dine påpekninger av fordeler og ulemper ved de ulike teltene deler jeg. Du får to mann inn i Orion, men bikkja bør være meget liten eller trives i forteltet. Forteltene i Saivo er ikke spesielt høye. Du fyrer greit i det største, hvis du har litt erfaring (jeg foretrekker å fyre inne i teltet). Om vinteren er det enkelt å grave ut en større snøgrop under forteltet.

Venus III er helt sikkert et godt vintertelt. Saivo og Orion Extrem er mer vindstabile.

Jeg valgte Saivo til slutt fordi jeg synes at klipssystemet til Hilleberg er genialt. Er du alene er det den enkleste måten å sette opp et telt i sterk vind alene. Den eneste ulempen jeg ser ved Saivo er at nedbør kan dryppe inn når forteltet og innerteltet er åpent. Forteltene er ikke store, men jeg synes de er store nok.

Stormmatter er ikke obligatorisk, men fordelaktig i noen tilfeller. Under vanlige vinterforhold enkelt å sette opp teltet sikkert. Det er når det er lite snø eller ingen snø at stormmattene har sine virkelige fordeler. Her er en artig liten video av hva som kan skje:

Stormmatter gjør teltet klammere under normale forhold, i tillegg til økt vekt.

post-3635-133474586103_thumb.jpg

post-3635-133474586112_thumb.jpg

post-3635-133474586118_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artig liten video av hva som kan skje:

Videon blir plutselig ikke så artig om man begynner og tenke på hva som kan skje etter at teltet er i stykker...

Mitt gamle mønetelt fra Helsport led ca. samme skjebne under rensjakt midt på 90-tallet. Hadde det ikke vært for at den ene bardunen holdt stand hadde jeg nok aldri funnet det igjen...

Bilde tatt samme morgen. Legg merke til stenene som skulle holde det fast.

Div-sept016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den innvendige takhøyden i Saivo er meget god. Oppgitt til 110cm, og den er over 100cm i store deler av innerteltet. Tre mann på 190cm har ingen problemer å sitte oppreist og f.eks. spille kort, uten å stange hodet i teltduken.

Jeg har ikke forsøkt å være tre mann på vintertur i teltet. Jeg vil tippe at det går greit, men vil være trangt. For to mann er teltet konge.

For min del var takhøyden den andre hovedgrunnen til at jeg valgte Saivo som vintertelt (første var klippssystemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhöjden är, precis som Fimax skriver, mycket bra i Saivo. Jag är själv 195 cm lång och tycker det fungerar fint. Är lite lågt i tak när man sitter nära tältöppningen och lagar mat i absiden, men i mitten av innertältet under kupolen är det är det riktigt bra takhöjd.

Jag har skrivit ner lite allmänna synpunkter om Saivo här:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert Staika?

Det er 140 i bredden inne og høyden i forteltene er ganske god.

3 raske stenger å smelle opp i stedet for 4 (saivo).

Skal teltet brukes om vinteren er et par ting som jeg mener er obligatorisk!

Store løkker til pluggene så at ski og staver kan brukes til festing. Eller til hjemmelagde snøplugger i tynne "brede" bord av tre.

Hillebergs snøplugger er vel så bra som hjemmemekk. Løkkene kan du lage så store at du selv kan gå inn i så det skulle ikke være noe problem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.