Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Akto vs Exped Vela 1 extreme


Skarv

Anbefalte innlegg

Hei

Har bestemt meg for å kjøpe ett nytt, lettere telt. Teltet skal brukes vår, sommer,høst i høyfjellet.

- Hvilke av teltene bør jeg velge, eller finnes det andre gode, lette telt i denne kategorien?

- Noen som vet forskjellen på Vela 1 og Vela 1 extreme?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bra tema! jeg er litt i samme ærend som deg. Hittil leder Akto med tanke på at det er velprøvd over lang tid og av mange personer, det er litt lettere enn Veila og det har muligens den beste duken på markedet. Men exped lager også meget gode duker. Jeg har veid teltet selv (lånte et av butikken og stakk bort på REMA 1000 for å sjekke) og når det gjelder Akto så stemte det med oppgitt vekt. Når det gjelder prisen så kan jo du få veila til 1000-lappen billigere en Akto, det kan jo også spille litt inn. Lykke til med valget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra tema! jeg er litt i samme ærend som deg. Hittil leder Akto med tanke på at det er velprøvd over lang tid og av mange personer, det er litt lettere enn Veila og det har muligens den beste duken på markedet. Men exped lager også meget gode duker. Jeg har veid teltet selv (lånte et av butikken og stakk bort på REMA 1000 for å sjekke) og når det gjelder Akto så stemte det med oppgitt vekt. Når det gjelder prisen så kan jo du få veila til 1000-lappen billigere en Akto, det kan jo også spille litt inn. Lykke til med valget...

Der er du igjen:) Traff seg i Svolvær, når du var på shopping;)

Velkommen til forumet :D

Angående teltene; kjøp Akto. Synes Vela har en klumsete løsning på innerteltet, med glidelåsfri inngang. Vela veier også litt mer.

Som du vet har jeg et Hilleberg Unna, og det siler kvalitet ut av det. Ville heller satset på Akto, da de færreste jeg vet om har prøvd Vela.

En annen viktig faktor for Akto er at det er brukt til Nordpolen. Da sier det seg selv at det tåler harde værfohold. Men hver har sin smak da.'

Lykke til Kjetil;)

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Vela I extreme og Hilleberg Soulo. Litt tilfeldig da eg synes Soulo var for dyrt kjøpte eg Vela og så kom et brukt Soulo ganske billig her på forumet.

Fordeler med Vela: Glidelåsfri åpning, den synes eg er genial og fin å bruke (i motsetning til andre eg leser om. Har de prøvd den?). GOD plass i forteltet. Veldig god ventilasjon, med mulighet til å rulle opp toppduken på en eller begge sider. Veldig god liggelengde!

Tåler mye vind. Lett å sette opp.

Ulemper med Vela: Ikke noe vintertelt (mener eg), du kan ikkje stenge den øvre ventilen. De i fot- og hodeende kan reguleres.

Bilder

http://picasaweb.google.com/oblidor/Telt#5251000492673474210

http://picasaweb.google.com/oblidor/Telt#5251000510635543538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Eg har Vela I extreme og Hilleberg Soulo. Litt tilfeldig da eg synes Soulo var for dyrt kjøpte eg Vela og så kom et brukt Soulo ganske billig her på forumet.

Fordeler med Vela: Glidelåsfri åpning, den synes eg er genial og fin å bruke (i motsetning til andre eg leser om. Har de prøvd den?). GOD plass i forteltet. Veldig god ventilasjon, med mulighet til å rulle opp toppduken på en eller begge sider. Veldig god liggelengde!

Tåler mye vind. Lett å sette opp.

Ulemper med Vela: Ikke noe vintertelt (mener eg), du kan ikkje stenge den øvre ventilen. De i fot- og hodeende kan reguleres.

Bilder

http://picasaweb.google.com/oblidor/Telt#5251000492673474210

http://picasaweb.google.com/oblidor/Telt#5251000510635543538

Hei. Kjøpte nettopp et Vela 1 Extrem, har ikke vært til fjells med det ennå. Det jeg lurer på er hvilken vei det er meningen at det skal stå i forhold til vindretningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Terra Nova Laser telt, det er ganske likt Laser Competition, men er litt større, og jeg liker å ha det litt romslig, spesielt i dårlig vær. Dette er fremdeles noe lettere enn Hilleberg Akto, men ikke så lett som Laser Competition eller Laser Photon.

Fordeler: Lett vekt, 2 innganger, bra kvalitet

Ulemper: Litt tricky å sette opp første gangen (hvis man ikke har lest bruksanvisningen i allefall), har ingen lufting i toppen, kun ved bakken.

Her er ett par andre lettvektsalternativer:

- Big Agnes Copper Spur: Teltet ser meget bra ut, og er frittstående så man kan flytte det litt rundt til man finner den "perfekte" plassen.

http://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/CopperSpurUL1

- Tarptent Scarp: Ligner på Akto / Laser teltene, men kan bruke flere stenger for å få bedre vind/snø stabilitet. Er ikke like spiss i hode / fot enden som Akto / Laser modellene.

http://www.tarptent.com/scarp1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Vela 1 extreme i liten kuling. Lite blafring. Det stod da på tvers av vinden, selv om jeg vil tro at på langs er bedre, men slett ikkje sikker.

har brukt mitt vela extreme I én gang i vind jeg også, frisk bris, og opplevde lite blafring så lenge døra var igjen. hadde da satt det opp på tvers av vinden. med døra opp derimot, som ly for vinden under mat laging osv., så blafrer det noe helt forjævlig. det er det eneste minuset jeg har med teltet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Akto en god stund nå faktisk, og har fått brukt det på vårturer med vinterutrustning og Rogaland på langs. Angrer ikke på kjøpet, for å si det sånn, og synes teltet er helt genialt. Utrolig hvor mye ting du får plass til. Når jeg står utenfor lurer alltid på hvordan det går an å leve inni det, mens når du først har komt deg inn er det faktisk ganske god plass.

Til vinterturer synes jeg også det fungerte overraskende bra, med tanke på primus. Blir bare fyring i ytterteltet men det blir ganske god temp. for det. Genialt fortelt til kuldegrop. Kameraten min blir alltid misunnelig i sitt Unna når jeg kan sitte oppreist inne i teltet med beina nede i kuldegropen og kle på meg når drittværet raser forbi.

En ting som kan bli litt stress, er om sommeren i horder av mygg og knott. Da blir innerteltet ganske lite hvis noe utenom å sove, skal gjøres.

Flere ting som må nevnes er at Akto er utrolig lett å sette opp og ta ned igjen, men pakkstørrelsen blir alltid litt lang pga. glassfiberstengene som står i hvert hjørne. Vekta kan gjøre om til rett under 1.5 kilo ved å ta vekk reservestangleddet, posene, og noen av pluggene.

Bilder fra Rogaland på langs og flere bilder av Akto:

http://picasaweb.google.no/k.ydstebo/RogalandPaLangs21611709#

post-4902-13347463889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her fant jeg en smart tråd som ønsker sammenlikning mellom Hilleberg Akto og Exped Vela 1 Extreme.

Mener disse teltene er meget like, men demonstrerer også forskjellene mellom Exped og Hilleberg generelt som teltprodusenter på en god måte.

Hilleberg er det solide, trauste som også kombinerer genial nytenkning. De er svindyre, men er kanskje best på alt de forsøker seg på. Exped er oppkomlingen med solide matrialer og smarte løsninger, men firer litt på kravene i produksjonsleddet akkurat så mange steder at teltene blir betydelig billigere. (Exped er ikke fra Sveits - det er fra Kina!)

Exped er 80% av Hillebergs kvalitet til nesten halve prisen. (Er gjerne med på diskutere akkurat den påstanden...)

Akto og Vela 1 Ex. er begge enstangs lettvektertelt for helårsbruk som spennes opp med plugger i fot- og hodeende. De veier henholdsvis 1,7 og 1,75 kg i komplett pakning. Exped Vela 1 Extreme er likevel større og har flere tekniske løsninger som gjør det best i barmarkssesongen. Vela 1 har mindre avstand mellom ytterduk og innertelt, men er mer fleksibel på monteringsmetodene. Åpning ved å lette opp hele ytterduken er genial, men kan by på fokk og vindkast rett inn i teltet. Hilleberg Akto har tradisjonell glidelås i ytterteltet og har et luftesystem i toppen som gjør det best egnet om vinteren. Sømmene virker solide og 1200-duk er suverent sterk. Exped tar det igjen med en rekordvannsøyle i bunnduken.

Hilleberg Akto koster 4350 kroner på Sportsnett. Exped Vela 1 Extreme koster 3200 kroner ut fra UTEdepot importør.

(Her finnes det mye å gå på for frimodige prutere. Amfibi kjører Vela 1 til 1900 kroner om dagen...)

Mitt valg; jeg kjøpte et Exped Vela 1 Extreme, men vet at de som velger Hilleberg Akto får et enda bedre telt. Jeg er imidlertid ikke villig til å betale Hilleberg-priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer. Hva er det som gjør Akto og Vela til helårstelt, når Helsport Ringstind etter min mening ikke er det? Dimensjoner på stenger? Duktykkelse? Dukdekning mot bakken? Ventilen til Ringstind sitter forholdsvis høyt. Ringstind 1 veier også 1,7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993: Jeg kjenner ikke til Vela eller Akto men har Ringstind Light 2 og det egner seg som du skriver ikke til vintertelting. Jeg har forsøkte det en natt og det frister ikke til gjentakelse. Først og fremst fordi teltduken er vanskelig å få stram og krever at du flytter rundt på ørten teltplugger. Dette går på et vis når du kan bruke vanlige teltplugger på bar bakke men med snøplugger i snø blir det mye pes. I tillegg sitter ventilen i fotenden veldig lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vela 1 Extreme regnes som helårstelt fordi det kan barduneres godt. Avstanden mellom ytterduk og innertelt er akseptabel når disse plugges separat i fot- og hodeende. I meget sterk vind må likevel Exped gi tapt. Hilleberg vil etter min mening egne seg bedre til vinterbruk, men synes merkbart mindre. At Helsport Ringstind 1 avskrives fullstendig som vintertelt, kommer dessverre ikke som noen overraskelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer. Hva er det som gjør Akto og Vela til helårstelt, når Helsport Ringstind etter min mening ikke er det? Dimensjoner på stenger? Duktykkelse? Dukdekning mot bakken? Ventilen til Ringstind sitter forholdsvis høyt. Ringstind 1 veier også 1,7 kg.

Det som gjer at mitt Ringstind-telt ikkje fungerer på snø, er i alle fall at duken ikkje tettar mot bakken. Eg har ingen erfaring med Akto, men erfaringa mi med andre hilleberg-telt, er at desse tettar veldig godt mot bakken (og det er derfor desse fungerer veldig godt som vintertelt utan såkalla stormmatter), og etter det er har lese, gjeld dette også Akto. Ventilar som ikkje kan stengast, er også resultat av at teltet ikkje er meint som vintertelt, korleis dette er på Akto, veit eg ikkje, men det er enkle ting å undersøke.

Den orginale teltstanga i mitt Ringstind-telt held heller ikkje til sumartelting! Akto er utstyr med ei ordentleg teltstang av same dimensjonar som vart brukt i Hilleberg sine heilårstelt for få år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene på Akto kan stenges "helt". D.v.s. De store ventilene i fot og hodeende kan lukkes helt med glidelås, det samme kan toppventilen. Ventilstoffet i hode og fotende ventilerer noe selv om de er lukket. ( Forutsatt at de ikke er snødd igjen selvfølgelig.)

Har brukt Akto noe på seinvinteren og det har gått greit. Det er jo et lite telt med lite tørkeplass, men, med sine 1,5KG synes jeg det er greit. Jeg bor på Sørlandet og det som kan være utfordringen her så seint på vinteren er ofte litt tunge snøfall. I stangkanalen er det plass til en ekstra 9mm stang. Det sammen med god bardunering ser ut til å virke tålig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.