Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode kjelesett? - Lei av å spise teflon!


Vannblemmemannen

Anbefalte innlegg

Har "slitt ut" to av markedets antatt beste kjelesett denne sommeren - Primus Litech og Optimus Terra, og historien gjentar seg hver gang; non stick belegget løsner etter kort tid og fører til at risgrøten er "ferdig krydret " før den forlater kjelen. Jeg fyrer med Omnifuel og tørrkoker så visst ikke maten. Kan umulig være bra å få i seg så store mengder teflon i kroppen. Er ofte på tur og er veldig interresert i å høre om andres anbefalinger. Er det noen som har erfaring over tid med MSR? Vurderer sterkt å gå over til stål med de fordeler og ulemper det medfører (når non stick forsvinner tror jeg ikke det er lurt å spise av ubeskyttet aliminium heller).

Har erfaring med trangia og er i hovedsak ikke interessert i stormkjøkken i dette tilfellet men snarere kjelesett til bruk på multifuelbrenner.

Takker for bidrag :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har brukt trangia panne med teflon mye, går nå på andre sesongen uten merkbar slitasje.

har vært brukt i snitt en gang i uka siden mai i år. både på omnifuel og rett på bålet.

ingen teflonpanner/kjeler tåler høy varme, så ikke sett panna på brenneren uten mat eller væske oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflon klistrer seg ikke fast til andre ting. Jeg vil tro at det heller ikke klistrer seg fast i kroppen og kommer ut på normalt vis ganske fort.

Jeg bruker stålgryte på bensinbrenner, men har dårlig erfaring med småkoking i lite vann. Alt setter seg fort fast. På den andre siden lar dette seg rense rimelig godt.

Er det en ide å la grøten varme seg i en varm genser etter oppkok, altså uten å stå på lav varme hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "slitt ut" to av markedets antatt beste kjelesett denne sommeren - Primus Litech og Optimus Terra, og historien gjentar seg hver gang; non stick belegget løsner etter kort tid og fører til at risgrøten er "ferdig krydret " før den forlater kjelen. Jeg fyrer med Omnifuel og tørrkoker så visst ikke maten. Kan umulig være bra å få i seg så store mengder teflon i kroppen. Er ofte på tur og er veldig interresert i å høre om andres anbefalinger. Er det noen som har erfaring over tid med MSR? Vurderer sterkt å gå over til stål med de fordeler og ulemper det medfører (når non stick forsvinner tror jeg ikke det er lurt å spise av ubeskyttet aliminium heller).

Har erfaring med trangia og er i hovedsak ikke interessert i stormkjøkken i dette tilfellet men snarere kjelesett til bruk på multifuelbrenner.

Takker for bidrag :wink:

men hva har skjedd? har du varmet kjeler/panner uten noe i? eller noe sånt?

har ett gammelt primussett og en kamerat har optimussettet, og ingen av oss har noen problemer med det.

er jo veldig usannsynlig at du har fått 2 svisker, men ta de med tilbake dit du kjøpte de, evt ta kontakt med primus/optimus og få nytt hvis det ikke er selvforskyldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "slitt ut" to av markedets antatt beste kjelesett denne sommeren - Primus Litech og Optimus Terra, og historien gjentar seg hver gang; non stick belegget løsner etter kort tid og fører til at risgrøten er "ferdig krydret " før den forlater kjelen.

Lett svar! Du har ødelagt dem pga av feil redskap. Kniv, gaffel, visp osv av metall skal ikke brukes i teflonkjeler/panner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet så har jeg ikke tørrkokt noe i pannene, ei heller brukt de uten veske i og satt de på brenneren tomme. Bruker tre-eller plastsleiv til å røre med og ikke noe metall (er ikke tapt bak ei lovedør heller :wink: ). Synes rett og slett det er for dårlig og finner det merkelig om ingen andre har lignende erfaringer. Det må jo være mulig å kunne bruke sterk varme på kjeler, om ikke er diskusjonen om koketid på brennere verdiløs. Teorien om at non slick ikke fester seg til noe og dermed er ufarlig ved store inntak er riktignok orginal men muligens litt tynn om man skal bruke den som en gylden regel "all over".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet så har jeg ikke tørrkokt noe i pannene, ei heller brukt de uten veske i og satt de på brenneren tomme. Bruker tre-eller plastsleiv til å røre med og ikke noe metall (er ikke tapt bak ei lovedør heller :wink: ). Synes rett og slett det er for dårlig og finner det merkelig om ingen andre har lignende erfaringer. Det må jo være mulig å kunne bruke sterk varme på kjeler, om ikke er diskusjonen om koketid på brennere verdiløs. Teorien om at non slick ikke fester seg til noe og dermed er ufarlig ved store inntak er riktignok orginal men muligens litt tynn om man skal bruke den som en gylden regel "all over".

Teflon går tvers gjennom kroppen teorien ble uttalt av lege på NRK's helse-refleks for noen år siden.

Har hatt mine trangia teflonkjeler/panne i 5-6 år, brukt på gassbrenner og Nova. like fine fortsatt, men sørger for å bruke tre/plast-redskap. Rengjør med salo/vann og smører med fett/olje en gang i blandt, da holder teflonet lenger.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en MSR Blacklite kjele på en måndes tur i sommer, og ett par helgeturer siden da. Selv har jeg ikke hatt noe problem med "krydder" i gryta. Noe avskrapning blir det jo, men ved å bruke plastsleiv og vanlig vaskebørste holder gryta seg godt. Ikke brenner maten seg lett og den er grei og reingjøre. Jeg bruker også Omnifuel. Har også hørt fra kompiser at mange teflongryter fort flasser, men selv har jeg som sagt ikke att dette problemet.

Se forøvrig test av kokesett: http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article295131.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflon er et belegg som påføres ved varmebehandling. Belegg vil pr. def løsne over tid ved bruk i sterk varme og med friksjon fra diverse kjøkkenredskaper. Vi har vel alle hatt erfaring fra dette med stekepaner til hjemmebruk. Uansett hva de lover og pris, det går av etter noen år.

Har hatt MSR Alpine Classic Cookset i snart 10 år.

http://oslosportslager.no/produkt/msr-alpine-classic-cookset-kjelesett-6743.aspx

Svært lett og solid. Lett å vaske selv hvis det svir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp ei ny steikepanne hjemme (ikke turbruk). Der sto det med store bokstaver at panna skulle kjøles ned gradvis før den ble vasket opp. Belegget kan løsne hvis man kjører den rett i kaldt vann. Kanskje noe sånt kan være tilfelle også med teflonsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har investert i MSR whisperlite og MSR BlackLite kokesett. Testet dette senest på jakttur i helga. Ble stekt egg, flesk, pølser og viltgryte i flere omganger.. Både brenneren og kokesettet innfridde bra til forventningene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et sikkert veldig gammeldags, plasskrevende og tungt kjelesett i 5år nå.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1335632&rom=AK

Det har tålt hardt bruk og gjort jobben sin. Synes det er greit å ha litt større kjeler noen ganger, men så er jeg ofte på skauturer med bål da :D

Men nå er det helt i oppløsning, så påtide å kjøpe nytt....alltid artig med noe nytt!

Ser jo at dette ikke er noe kjelesett for gramjegere og primuskoking, men jeg har da overlevd med dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen her som har erfaring med gode kjelesett over lengre tid? (60 dager +)

Har brukt MSR Blacklite i 100+ dager og er strålende fornøyd. Fort varm og non-stick fungerer utmerket. Hvis du ikke er gramjeger og vil ha løvtynne titangreier er dette settet glimrende mtp forholdet soliditet/vekt.

- Den lille kasserollen er den eneste som har vært med absolutt hele tiden. Den ser fortsatt helt ny ut, men er da også stort sett brukt til vannkoking.

- Den store kasserollen er mest brukt (bl.a. pga snøsmelting) og har fått mer juling da den også har vært en del på bålet. Fortsatt helt fin inni, men selvsagt litt herjet utenpå.

- Stekepanna er den dårligste (les: minst bra) delen. Den fikk tidlig den klassiske "oppoverbøyen" i bunnen (riktignok mindre bøy enn alle andre jeg har hatt), og den begynner nå å slippe litt teflon. Den har dessuten (som de fleste) en lite pannekakevennlig fasong med høy og rett kant.

Jeg har aldri hatt et kjelesett som er i nærheten av å være så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hva med å gå for noe uten teflon? F.eks. Primus Alutech / PrimeTech

Har ikke erfaring selv, men om Litech og Terra ikke holdt for din bruk, så tviler jeg på at du finner turkjeler med teflon som gjør det. Iallfall ikke uten å bli temmelig tungt, som er det eneste som kanskje kan gjøre settene mer robuste.

Alternativet blir å finne ut hvorfor dine kjelesett slites så fort ut, og så gjøre noe med det. Erfaringsmessig er dette årsakene som ødelegger teflonkjeler/stekepanner:
(Skriver alle jeg kommer på i tilfelle andre enn deg snubler over tråden og har samme problem)

  • Setter kjelen over kokeapparatet uten innhold i kjelen. Holder at den er der få sekunder før kjelen blir for varm og deformeres. Da vil teflonbelegget fort sprekke opp. Tipset er å fylle kjelen med innhold før den settes over primusen
  • For høy temperatur. Typisk for gassbrennere når gassboksen er ny, og derfor har høyt trykk. Da blir det veldig høy temperatur, selv om gassbrenneren ikke engang går for full guffe.
  • For rask nedkjøling. Kjele/panne fylles med vann/dyppes i vann mens den fremdeles er varm. Rask temperaturendring = rask endring av fasong = teflon sprekker.
  • Metallbestikk. Overraskende mange som bruker metallbestikk til litt småting i kjelen ved steiking og koking. Blir fort ødelagt teflon av slikt
  • Mose/gress med sand til oppvask. Mange river løs litt mose og gress til å bruke som oppvaskkost, da blir det ofte med endel sand. Sand + teflon = ødelagt stekepanne
  • Ødelagt under transport. Sakte men sikker slitasje kommer om man legger kjelene "inni hverandre", uten at det er noe mellom teflonbelegget og neste kjele. Da vil de ripe mot hverandre i sekken, og sakte men sikkert vil teflonen slites istykker. Legg et tynt tøystoff mellom, så blir ikke dette et problem :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.