Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskelighetsgrad på topper i Trollheimen


Van Dango

Anbefalte innlegg

Jeg har to helger i det siste vært i Trollheimen. det er også bortimot to av mine første overnattings- / fjellturer.

Jeg merker at jeg blir mer og mer lysten på å ta turen til toppen av noen av fjellene.

Noen som vet hvilke en bør holde seg helt unna pga vanskelighetsgrad, hvilke som er vanskelige og som man bør forberede seg til, og hvilke som kan bestiges "med en kaffekopp i hånden"....?

VD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Det spørs hvilke deler av Trollheimen det er snakk om. I sentrale deler er det vel ingen av toppene som er vanskelige å komme opp på ad letteste veg..... Mange regner sørsida av Innerdalen med til Trollheimen, og her er det vel topper som kan være mer utfordrende. Hvis du kunne være mer konkret når det gjelder hvilke topper du har i tankene....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg har ikke pekt ut noen spesielle ennå, men selvsagt; jo høyere jo bedre. Men som sagt, de som byr på store utfordringer for den uerfarne holder jeg meg unna. Dessuten er de med adkomst fra Oppdal de mest relevante.

Først nå så jeg dette...

Jo lenger vest (les Innerdalen) jo mer tau

Jo lenger øst jo flatere snauskaller

Adkomst fra Oppdal -- hvis du tenker å gå fra sentrum, så er det ingen tau topper i nærheten, alt kan gås opp med kaffekopp i den ene handa og skistaven i handa...

Det sies jo at rett opp forsida på Ålmannberget, opp skaret du ser fra Oppdal torg, er et velvoksent karstykke med kaffekoppen i handa...

For å holde oss til Trollheimen, sats på disse som en fin intro til dette området:

a) Kråkvasstind 1700 moh, 8 timers tur på 16 km t/r, bratt sti opp fra Storlidalen, lettgått fjellhei videre, delvis bratt steinur til topps.

3 kvarter å kjøre fra sentrum.

:D Blåhøa 1671 moh, 8 timers tur på 23 km t/r fra Gjevilvasshytta.

3 kvarter å kjøre fra sentrum.

c) Midtre Gjevillvasskamb 1627 moh, 9 timers tur på 32 km t/r fra Raudøra ved Gjevillvatnet.

Samme stistart som Blåhøa.

Alt dette er lette topper uten friske gesimser og styggbratte oppganger, og gir et god bilde av forholdene i Trollheimen østom Innerdaln.

Ønsker du Frisk tur, gå Midtre fra Rensbekklia, den traseen er for bratt for meg, men da ler oppdalingene av meg...

Skal du oppleve bratt / luftig terreng må du i nordvest, og starte fra Skei i Surndal. 6 timers turen til Indre Sula over Ytre med start i Svinvikbotn gir deg et godt inn- og overblikk over nordvestTrolheimen.

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Skal prøve disse toppene som du anbefaler! Garantert! Adkomst Oppdal betydde bare fra den siden av Norge:-)

Må vel kjøpe meg nytt kart også siden regnet har laget et svært hull akkurat over Kråkvasstind! Og aller først tror jeg at jeg skal prøve Okla. Var på vei opp forrige helg men regn, tåke, vind, avglemt regnbukse og matpakke satte en stopper for det da....

VD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takker for svar!

Skal prøve disse toppene som du anbefaler! Garantert! Adkomst Oppdal

VD

Kart:

Turkart Trollheimen, målestokk 1:75 000, 2. utgave 2004

plastlaminert.

Verdens beste turkart! På en absolutt rivesikker plast (ja, ja en kniv tar det meste...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Fjellfinn
Når det gjelder Kråkvasstind; er Storlidalen korteste

Ja, om man tenker kvalitetstur:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=970&g2_imageViewsIndex=1

Dette er også skitraseen.

Du tenker vel opp via Vollasetra? Har aldri prøvd den, ser for meg en god del flere høydmeter før en kommer til fjells....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For å holde oss til Trollheimen, sats på disse som en fin intro til dette området:

a) Kråkvasstind 1700 moh, 8 timers tur på 16 km t/r, bratt sti opp fra Storlidalen, lettgått fjellhei videre, delvis bratt steinur til topps.

3 kvarter å kjøre fra sentrum.

:) Blåhøa 1671 moh, 8 timers tur på 23 km t/r fra Gjevilvasshytta.

3 kvarter å kjøre fra sentrum.

c) Midtre Gjevillvasskamb 1627 moh, 9 timers tur på 32 km t/r fra Raudøra ved Gjevillvatnet.

Samme stistart som Blåhøa.

Alt dette er lette topper uten friske gesimser og styggbratte oppganger, og gir et god bilde av forholdene i Trollheimen østom Innerdaln.

Ønsker du Frisk tur, gå Midtre fra Rensbekklia, den traseen er for bratt for meg, men da ler oppdalingene av meg...

God Tur!

Hmmm. da jeg var i butikken nå og så på et nytt kart fant jeg ikke navnet "Kråkvasstind".... jeg fant derimot et annet navn der jeg trodde det stod det på kartet mitt (som til det kjedsommelige må nevnes er skadet av vann). Går den tinden under et annet navn...? Den ligger vel ved Kråkvasshalsen og med Gjerdhøa på andre siden...?

..setter enorm pris på om noen kan gi meg en rask avklaring på det da jeg tenkte dra dit i morgen...

VD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann Dango skrev:

på et nytt kart fant jeg ikke navnet "Kråkvasstind"...

På mitt kart står det Kråkvasstind(Tror kanskje det alternative navnet kan være Sandhøa - men er midt i kartbretten så litt usikker), men jeg kan forsøke å forklare hvordan du kan komme dit.

Utgangspunktet er ifølge kartet Sandøysætra på vestsiden av Ångardsvatnet(NB! Veien innover fra riksveien er litt omlagt i dette området og gps-en min gikk litt "amok" da jeg kjørte innover i høst).

Det er inntegnet et vinterspor på Trollheimskartet mitt så jeg beskriver denne: Følg Sandåa på nordsiden opp til det begynner å komme endel sidebekker, sving deretter sørover og gå mot vann 1446 som passeres på nordøstsida før løypa svinger opp langs ryggen opp til Kråkvasstind.

Har ikke vært der selv så jeg tar ikke noe ansvar for eventuelle feil i veibeskrivelsen.

PS For å finne Kråkvasstind på kartet kan du ta utgangspunkt i Roksdalskamben(der har jeg vært) og sikte NNV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

..setter enorm pris på om noen kan gi meg en rask avklaring på det da jeg tenkte dra dit i morgen...

VD

en rask titt på verdens beste oppslagsverk på norsk i Trollheimen,

itrollheimen.net

gir:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_g2bridge&view=gallery&Itemid=102&g2_itemId=970

Vinterruta går omtrent der jeg gikk (gule streken), bortsett fra at man nok renner over vatnet og parkerer ved brua.

er selv på vei nedi dyna for en oppfriskende tur i området i morra, men da Pikfjellet, langt nok for meg det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god link! Da har vi løypa klar. Enig ang iTrollheimen men noen av linkene funker ikke alltid...Jeg var oppe og prøvde meg i går men forsov meg litt, og siden den siste delen av veien (bilveien) ikke var brøytet ble det også lengre å gå. Var sjanseløs på å nå helt opp også med tanke på at mørket kommer tidlig nå. Men skal ikke gi meg og kommer til å prøve på nytt.

Siden veien ikke var brøytet var det også vanskelig å finne parkeringsplass. Måtte sette bilen langs veien.

Det er vel forresten Sandåhøa som er den andre benevnelsen på Kråkvasstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takker for god link! Da har vi løypa klar. Enig ang iTrollheimen men noen av linkene funker ikke alltid....

Finnerlønn:

en stor twist pose!

Hvis du finner linker som ikke virker nå.

(la om alt nylig for å få i orden norske tegn)

Se på bildet -- godt silkeføre oppå Heldalen no!

I bakgrunnen sees Høghøa, Kråkvasstind (delvis skjult av Høghøa), Okla og litt av Blåhøa

PS

Oppdalingen foretrekker Kråkvasstind, holder meg til det jeg også 8)

post-511-133474598274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Da sier vi også Kråkvasstind:-)

PS! Var det ikke skarete nå...?

Vd

Har du vært i området?

Ved 600 moh våtsnø, ved 700 moh skarete, over 800 silkeføre, men det var i går...

Turforslag nå: Brattskarven. Parker ved Skarvatnet / Remmasetra. Klem på fellan ved bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Gikk fra Baardsgården over vannet og opp til toppen av Fremre Grynningshøa for ca 10 dager siden. Gikk så tilbake og opp på Kråkvasstind. Da var det godt med snø, men ganske forblåst. Måtte passe skia for en del "skjulte skatter" under snøen opp mot toppene, og nedturen ble slitsom da det var blandet føre med skare, fokksnø og litt løst. Ble en særdeles tung nedkjøring til Ångårdsvannet med ca 100cm bredt scooterspor å ploge i.

Det har vel kommet en del snø i området siden den gang vil jeg tro.

Ring på Baardsgården og fprhøs deg der. Det er de som kjører opp scootersporet som er kvistet fra Ångårdsvatnet og opp gjennnom Sandåa rundt Lorthøa og gjennom Grugguskaret og tilbake til Baardsgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteg Trollhetta fra Trollheimshytta i 06 og det var en ganske tung tur med mange høydemetre. Spesielt den første timen i skogen var svært kjedelig. Bortsett fra dette så er det en fin tur som anbefales i godt vær. Anbefaler også å ta en tur øst for hovedtoppen på 1614 m.o.h for å se på det spennende Litlhelvete.

Snota 1668 m.o.h på motsatt side er også en fin topp. Da er høydemetrene kanskje litt bedre fordelt en til Trollhetta der man får 1100 meter sammenhengende. Til Snota fra Trollheimshytta går man først ca. 300 høydemeter før det flater skikkelig ut. Etter ca. 1 time på flaten så bærer det bratt, men sikkert til topps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg opp i går! Fantastisk tur. Fint vær, ikke noe plagsomt med sne, og ikke noe vind før toppen! Strålende utsikt. 6 timer t/r.

Også flere andre som var på vei opp, og noen ned, tror "vi" var bortimot 15-20 stk i fjellet samtidig.

Flott tur, akkurat nå får man dessuten 7m etkstra på toppen pga snøen:-D, ingen som måker der oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.