Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sovepose.


hmm?

Anbefalte innlegg

Har lite peiling og ble derfor lurt i butikken til å tro at min sovepose var mer enn god nok.. hva er vel bedre enn å forhøre seg her da :wink:

Den eneste posen jeg ikke har frøset i er en gammel ajungilak tyin som skulle tåle -30grader..den tåler nok mindre nå, men jeg ønkser en syntetisk pose med en komforttemperatur på rundt - 20 til dame. Og som ikke veier så altfor mye og ikke koster alt for mye..høres umulig ut ja.. kan gå opp til 3000kr tenker jeg. og må ikke veie mer enn 2,5- 3 kilo. Noen som har noen forslag?? Trenger den ganske snart.

De jeg har sett på til nå er:

Helsport Austfjorden:

http://www.helsport.no/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10065 Litt usikker på den komforttemperaturen. Ble litt forvirret.

Mountain Equipment Moonwalker IV:

http://www.sportsnett.no/

Ajungilak Tyin 5-season:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10102&prodid=7409

Tenker mest på sistnevnte, men vet ikke om den er varm nok for meg. Fryser veldig lett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Tyin Winter og er godt fornøyd, men den er jo litt tung da... Det ender ofte med at jeg bruker Alta-posen og en fleece-pose inni... En innerpose øker komforttempen en del, så da klarer man seg med en noe tynnere. Da er den mer anvendelig også når det ikke er så kaldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan veldig sterkt anbefale en kombinasjon av en lett dunpose innerst og en 3-sesongs kunstfiber utenpå! Da får du fordelene med både kunstfiber og dun! Dunposen er lett i forhold til isolasjonsevne og kunstfiberposen tar opp fuktigheten!

Jeg kommer til å bruke en kombinasjon av Bergans Senja zero og Mckinley super light 1100 til vinteren. Forventer en komforttemp på ca -15 (eller lavere)

Hvilken kombinasjon som passer ditt bruk, er jeg usikker på, Men som innerpose er Ferrino lightweight serien knall! Kanskje du kan bruke kunstfiberposen du allerede har utenpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd moonwalker V soveposen i butikken. Den på 185cm. Eg er 175 og det var ein drøm!! Har tidligare solgt ein altfor stor vinterpose for meg her inne frå ajungilak.

ME er dyrare(4000kroner for moonwalker V), men når eg får råd så blir det den. Hetta er nydelig deilig. I tillegg er vekta 2,4kg og ekstremtemp på -40 eller noko i den dur. Kan hende eg går ned til IV som deg. Prøv den i butikken!!

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en Marmot Col EQ, er VELDIG fornøyd.

Varm og relativt lett.

Har nesten lyst til å ligge i den hjemme, men det er litt asosialt...

Kjøpte først en Moonwalker IV, testet den i -10, var IKKE fornøyd.

Kald og stiv, pluss at den tok til seg fuktighet som en svamp.

Synes den komprimerte dårlig. Det å få den i tekket resulterte i et voldsomt basketak.. :roll:

Fikk hevet kjøpet.

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal få god søvn i 5-season.

Om du ikke er veldig høy anbefaler jeg 180 utgaven, veier vel 2,6.

Dersom du mot formodning skulle fryse kan du legge deg med posen inne i en varmereflekterende vindsekk (som uansett bør være med på tur i ruskevær), pakk deg godt inn og legg deg oppå stoff som evt. er til overs på vindsekken - om du fryser da bør du oppsøke lege :wink:

Evt. kan du låne en av meg (har 4 stykker) og teste. Noen er bare prøveligget inne og fremstår nærmest som nye. Har også vindsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.