Gå til innhold
  • Bli medlem

Vassfjellet 710 moh - flott turvær i Trøndelag


andersno

Anbefalte innlegg

"Mot normalt" har jeg ennå ikke tatt alle målene i Til Toppsopplegget i Trondheim ennå, men det nærmer seg :)

Søndagen opprant med strålende sol så starten på dagen ble en rask sykkeltur før frokost. Men etter frokost var det ennå mye igjen av dagen og jeg fant ut at det var på plass med en tur til Vassfjellet et par mil sør for Trondheim. Ikke stort til topp sammenlignet med turmålene til andre på forumet, men man tager hva man har tilgjengelig.

Jeg håpet på noen fine bilder i klarværet og kjørte opp til skianlegget i Vassfjellet skisenter. Parkering ved bommen inn til parkeringsplassen og start oppover skianlegget forholdsvis lettkledd. Men varmen kom fort og det ble t-skjorte nesten hele turen oppover. Det er bare herlig å bevege seg oppover i høyden på en så flott dag.

Det ble en del bilder på vei oppover, men jeg la merke til at UV-filteret så ut til å ha et tynt belegg, vet ikke om det var fingeravtrykk eller bare støv. I ettertid viste det seg at de fleste bildene var skjemmet av vignettering, som jeg har forsøkt å reparere i Gimp, men ikke helt vellykket. Har nok en viss sammenheng med delvis motlys og manglende solskjerm, men det er første gang jeg har merket fenomenet på dette kameraet.

Turen opp tok nøyaktig 1 time og dekket 510 høydemeter samt mellom 3 og 4 km, ikke verst for en formiddagstur.

Turmålet er ikke verdens mest attraktive, det er installasjoner som tom overgår Snøhetta, og når det på toppen krydde av folk som hadde kjørt til topps, var ikke fjellfølelsen påtrengende. Trodde faktisk veien opp var sperret for andre enn de som vedlikeholder kommunikasjonsutstyret på toppen.

Etter kosen med matpakke og drikke i sola gikk turen ned igjen samme rute som opp, men sparte noen minutter på utforbakke. 510 høydemeter nedover kjennes godt i lårene samme hvor høyt de ligger over havet :D

Som sagt, ingen kjempetur, men en flott dag i friluft. Håper det blir mange klarværdager i helgene fremover. :D

post-474-133474584834_thumb.jpg

post-474-133474584843_thumb.jpg

post-474-133474584851_thumb.jpg

post-474-13347458486_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
"Mot normalt" har jeg ennå i helgene fremover. :wink:

Mot Trollheimen;

Stort sett Trollhetta, faktisk alle 3 toppene!

Til venstre, akkurat utom kanten, ser du fjellfinn sittende ved varden med en tekopp i handa,

foran Trollhetta Jøngfjellet.

Kom med bildet som er akkurat kant i kant med dette, både til høyre og venstre, så skal du få høre hva fjella heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Er du sikker på at innstillingene på kameraet ditt er riktig. Noen av bildene virker overeksponerte.

Vet ikke om det ble så mye bedre Anders, det var litt lite å "dra i".

post-511-133474585578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev:

Vet ikke om det ble så mye bedre Anders, det var litt lite å "dra i".

Nei, det var skikkelig ille. Har ikke gått detaljert gjennom innstillingene ennå, men begynner å lure på om det kan være "VR objektivet" som har fått seg en kakk eller noe. Skal etter hvert sjekke med annet objektiv og se hvordan det går.

Legger til et bilde videre vestover i Trollheimen og vi ser vel både Snota og mere til. Har bare redusert lyset litt, men bra er det ikke.

post-474-133474585675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

essem skrev:

Iflg EXIF har du overeksponert med en hel blender. Gå inn på eksponeringskompensasjon, sett den til null. Så blir det nok bedre. Har sjekket histogrammet på et par bilder, bør bli bra når du får korrigert dette.

Søren også, hadde tatt noen motlysportretter og glemte å stille tilbake. Sjekka ISOinstillingen, men ikke eksponeringen. Dette er selvfølgelig forklaringen på at dette bildet ikke ble like ille.

post-474-133474585801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Legger til et bilde videre vestover i Trollheimen og vi ser vel både Snota og mere til. Har bare redusert lyset litt, men bra er det ikke.

Tindene mot horisonten:

Grefstadfjellet, Resfjellet (den større uten snø "i midten"), Snota, Bolmetrollhøtta, Rognnebba, Fruhøtta (såvidt en liten spiss), Pekhøtta -- Ura liksom foran -- Blånebba og Tindfjellet.

Tror jeg har fått med de fleste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dåkk gir mæ heimlængsel te gangs no guta. Vassfjelle e nå liksom heimtåppen min de da.

En har god utsikt i alle retninger når en er der oppe, men er enig med dere andre for det er mye innstallasjoner å finne på toppen som ikke akkurat forskjønner området.

Nå skal jeg gi dere noe som virkelig er til å tygge på. Dere som har vært der oppe har selvsagt lagt merke til bardunene til den nye antenna. De er tykk ca som en vanlig kaffekopp. Kanskje 80 mm, og lengden minst 200 meter de som går til toppen.

Tenk deg at du står ved "melkekartongen" dvs. hotellet på Tiller. Det er ca 10Km avstand til Vassfjelltoppen. Du tenker deg at du har en assistent med den nevnte kaffekoppen og lar han fjerne seg fra deg helt til at du ikke har mulighet til å se koppen lengre. Tenkt avstand kanskje 150-200 meter.

Hvis du forestiller deg at du stabler kaffekopper i høyden nå slik at "siluetten" blir lik bardunene på Vassfjellet, så ser du faktisk stabelen med kaffekopper hvis de sto på Vassfjellet. Det kan lett bekreftes da en faktisk ser bardunene på Vassfjellet med det blåtte øye på minst 10 Km avstand.

...............FORKLAR............Hva er fenomenet?.....................

Når det gjelder nøkkel til porten der oppe så er det grunneiere, hytteeiere, Røde Kors, forsvaret, samt Telenor, osv,. som har denne tilgangen, men det er vel et iketema i dette forum. He, he

Per

Ps! Glemte å nevne at veien har av og til vært åpen ei helg om høsten for hvemsomhelst. Kanskje det var ei slik helg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangt kan nok sies om de forskjellige antenne og radarinstallasjoner som ligger strødd ut over hele landet. Som regel alltid på de høyeste punktene. Vi må nok leve med disse i mange år ennå.

Det er et fenomen som jeg allikevel vil nevne her som jeg egentlig synes er litt fint med disse bardunantennene. Selv i nesten vindstille så har de en fin "suselyd" som bare forsterker utsikts og høydeopplevelsen.

Får nesten si som Dag jeg og litt omskrevet, Vil en ha utsikt så må en nok desverre av og til tåle litt unaturlig sus, les vind.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rutevalg til toppen av Vassfjellet så kan en egentlig velge å starte nesten fra hvorsomhelst.

Ruta fra sjøla som Amelie00 nevner er vel den lengste. Hvis en vil ha en kortere variant av amelie00 sin rute så kan en jo starte på Havdal. Herfra kommer en inn på Sjølaruta like ved der en starter oppstigningen til selve Vassfjelltoppen. Det blir desto brattere i starten herfra vel og merke. Hvis en kjører inn bomveien på Ler så kommer en fram til startpunktet for annleggsheisen som ble bygget før det ble vei opp til toppen. Denne heisen er forøvrig forlengst fjernet. Jeg får vel Klæbyggen på nakken når jeg sier "baksida" av Vassfjellet, men det får nå bare stå sin prøve. Fra Melhus så kan en velge å gå fra Søberg eller Løvsetbakkan mfl.. Da får en med seg Vassfjellhytta på turen opp.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den siktmessige nabotoppen:

Turen oppover blir hvertfall finere snart. 8) De 1,4 øverste km av høyspentlinja er lagt om til kabel i bakken, og bare rydding og nedflyging av utstyr gjenstår. Det ventes at anleggsarbeidet er ferdig i løpet av denne eller neste uke.

Det er forsvaret som har stått bak denne ombyggingen som ikke er begrunnet med miljøehensyn, men at det er for krevende klimatiske forhold for luftlinjer i området....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
krevende klimatiske forhold for luftlinjer i området....

Å?

Ja de var ittj te å opphold se ve bua (ved 700 moh) - de stinka bensin og f..skap.

Du mene at fra brua nedi botn og opp skal linja bort? Det lå mye kabelræl etc hele veien opp ja, MEN, det sto også to kraftige ATVer der -- lurer fært på koss miljøet blir seende ut når arbeiderne har frest fra seg opp og ned til buene - det er jo to -- ei arbeidsbrakke og den faste hundre meter bortom 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.