Gå til innhold
  • Bli medlem

Spenstig klyving på Vesle og Store Midtmaradalstind 20. sept 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Igjen fikk jeg sms om jeg ville være med på tur. Hadde egentlig tenkt meg på noen andre topper denne helga, men fristelsen ble for stor når Busken og Babysnupp ville ha meg med på Vesle og Store Midtmaradalstind. Jeg hadde drømt om disse toppene lenge og man kan ikke si nei til dette når værmeldingene var gode. Området der inne er jo så vakkert og man opplever trange vestlandsdaler med ville elver og grønne frodige fjellstider. Den ubetjente Stølsmaradalsbu ligger jo fantastisk til der oppe på vel 800moh. En flott plass når man vil dele opp den utrolig lange turen til de nevnte tindene.

Vi la turen om Avdalen og var forholdvis seint ute på fredag ettermiddag. Halve turen til Stølsmaradalsbu gikk i regn og med hodelykt. Ikke spesielt moro over myrete og steinete stier i mørket. Utrolig deilig da vi ankom hytta. DNT nevner at turen tar 3,5 timer og det var akkurat det vi brukte. Det tok jo lenger tid pga av mørke, men vi sto nå på i mørket og regnet... :D

Hytta var iskald og vi var dyvåte. Fantastisk da vi fikk fyr på ovnen og hang vått tøy rundt omkring...Ville gjerne ha tørre støvler til dagen etterpå, men det fikk vi ikke...Det skulle heldigvis bli brukbart vær på lørdag... :)

Etter frokost på lørdag banket det på døra og Håvard og Tinderangler Arne trampet inn! De hadde kommet direkte opp fra Hjelle og skulle være med oss til topps. Det ville bli en lang mars for dem siden de også hadde planer for søndag fra Eidsbugarden og måtte ned samme dag. Med andre ord,-en lang dag med mange høydemetre, men det er de vant til de siste ukene!! De er litt over snittet når det gjelder utholdenhet og klyving i fjell... :D Busken, Babysnupp og jeg derimot skulle overnatte i hytta til søndag formiddag.

Turen begynte i nokså stusselig vær, men det ble mye bedre etterhvert. Ingen vind og bra temperatur. Vi så tidlig at vi ville møte snø på 1700-1800m og dette ville gjøre forholdene rimelig mye vanskeligere enn tørre sommerforhold. Det var faktisk mange flere utsatte punkter til disse toppene enn det jeg hadde sett for meg på forhånd etter å ha lest i «Bibelen». Mange punkter der du absolutt ikke måtte feile....for å si det sånn forsiktig...Vinterlig og glatt... :) Vi gikk rett på den første «fortoppen» på 1958m, men denne toppen omgikk vi på bre på vestsiden på vei tilbake. Det gikk helt fint.

Vi kom oss nå opp til topps etter 5 timer og da hadde vi gått jenvt og trutt. Det er fantastisk utsikt til det tøffeste tindene i hele Norge her oppe. Storen reiser seg mørk, skummel og ruvende i et virkelig alpint landskap. Arne og Håvard peker og forteller om sommerens turer over de kvasse egger så det grøsser nedover ryggen...men en gang skal jeg også over de....Oppe på toppen av Store Midtmaradalstinden finne vi også treskrinet. Der finner vi også turrapporten til Mayhassen fra tidligere i sommer...kort og grei den!!! Turen ned fra toppen var spenstig nok den på det føre vi hadde. Det var godt å komme ned til flatere terreng og tenke på hytta som ventet på oss der nede i dalen. Vi andre tre hadde nok sinket Håvard og Arne en del så deres tidskjema sprakk nok mye. Kjempekoselig med deres følge på turen. Den siste timen gikk jeg sammen med Håvard og Arne og lovte Busken og Babysnupp at jeg skulle fyre opp i hytta. Ønsket Arne og Håvard god tur videre ned til Vetti. Misunte dem ikke veien videre ned og gledet meg til kvelden i ei varm hytte med rødvin og viltgryte. Enkle forhold, men en topp plass og nyte noen av dager i livet synes vi. Turen opp hit anbefales på det sterkeste. Del gjerne opp turen som vi gjorde. Noen ganger er det helt «ålreit» for å si det sånn!! Med så koselig selskap på tur ble den en tur som går inn under de bedre!!!

post-2015-133474584739_thumb.jpg

post-2015-133474584748_thumb.jpg

post-2015-133474584757_thumb.jpg

post-2015-133474584763_thumb.jpg

post-2015-133474584769_thumb.jpg

post-2015-133474584776_thumb.jpg

post-2015-133474584782_thumb.jpg

post-2015-133474584789_thumb.jpg

post-2015-133474584794_thumb.jpg

post-2015-133474584801_thumb.jpg

post-2015-133474584807_thumb.jpg

post-2015-133474584814_thumb.jpg

post-2015-13347458482_thumb.jpg

post-2015-133474584827_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må til den dalen der en dag jeg også snart, ser jo så flott ut!

Hørtes virkelig ut som en trivelig tur det der, ikke det maset om x antall topper, som blir så veldig påklaget her inne for tida.

Nå kan du hvertfall si at du klarer å kose deg også :)

Spenstig på slikt føret, marginer og små gulpunkter blir gjerne litt redusert og forsterket i farger under slike forhold.

Vel gjennomført, tror nok Håvard var litt misunnerlig på sykkelen til Arne de siste 6kilometerne ned til Hjelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er en kjempetur og flotte høstbilder. Gjorde den selv på den behagelige måten som dere sammen med Julia for en del år siden, riktignok på litt mindre rutsjete og buskete føre enn dere hadde. Å lese om Arne og Håvard blir jeg imidlertid bare sliten av. Huff og huff, at dem orker. Nei opplegget deres virket mye mer behagelig Atomsild. Kanskje derfor du var så pigg, ser på ene bildet opp mot Vesle at du ligger langt foran i feltet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremtur! Og under slike vakre og høstlige forhold, ennå mer kremtur! :D At dere delte opp turen var fornuftig. Er nesten forkastelig å bare rase forbi Stølsmaradalsbu og Stølsmaradalen på en dagstur. Den hytta kommer høyt opp på listen over vakkert beliggende steder.

Ser at nysnøen gjorde de bratte og utsatte plassene mer kronglete, men du verden som det pynter opp! Vår tur dit en hetedag med 30 grader i lavlandet i juli 2003 var fin den, men varmedisen midt på sommeren kan med fordel byttes ut med klar høstluft på bilder. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg imponeres over den guts dere legger for dagen ved å besøke slike toppper under slikt "føre". Jo, jeg må innrømme at noen ganger har det falt seg slik at forholdene har blitt lignende under noen toppbesøk, men du verden hvor mye koseligere det er å sitte på toppen i shorts og med varmt fjell og smøre på brødskive etter brødskive med sjokopålegg og tyttebærsyltetøy mens en nyter utsikten og knipser med kameraet innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var en knakende fin tur. Perfekt kosetur over tre dager, men fullt gjennomførbart på en eller to. Det råeste er kontrastene. Drar i håndbrekket på 69 moh i Hjelle og passer alle årstider på ved til 2056moh. Fredag var det høstregn, lørdag alt fra fuktig tåke i starten til sur trekk på toppen men likevel god sikt. Søndag var det varmt og behagelig. Å gå i timesvis over en så lang rygg og se de råeste av de rå toppene i Jotunheimen dukke opp gjennom tåka og over horisonten er en ubeskrivelig følelse. For ikke å snakke om hytta. Sjelden har jeg vært mer glad i DNT.

Legger ved noe få bilder til:

post-2487-133474585611_thumb.jpg

post-2487-133474585624_thumb.jpg

post-2487-13347458564_thumb.jpg

post-2487-133474585646_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg klump i halsen...

Er småforkjøla og grinete, men så får jeg servert bilder fra øverste hylle fra det aller helligste!

Stølsmaradalen og Hurrungane sett fra Midtmaradalsryggen og Midtmaradalstindene er jo det vakreste og råeste som finnes i Norge!

Sprek tur som vanlig!

Prøvde det samme fra Hjelle via Vetti og Brendeteigen for nøyaktig 5 år sida, 20.september 03. Har enda ikke kommet over synsinntrykkene fra den turen. Kom ikke til topps på Vesle eller Store fordi jeg ikke stolte på egne ferdigheter i snøen. Men var i ekstase likevel! :D

Hadde vel 20 kilos sekk opp Brendeteigen, husker jeg var prega av det oppover Midtmaradalsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... , men du verden hvor mye koseligere det er å sitte på toppen i shorts og med varmt fjell og smøre på brødskive etter brødskive med sjokopålegg og tyttebærsyltetøy mens en nyter utsikten og knipser med kameraet innimellom.

Ja det er stas når det er så godt og varmt! På slike dager burde man ikke ha for stramt skjema, og heller nyte toppene i lange åndedrag, og bare ”være der”. :D Bare synd at så varme sommerdager ikke kommer i bøtter og spann, og at de ofte er preget av dis.

Atomsilda,

artig med videosnuttene! Å få se dere i action. :lol:

Den første ser ut til å være opp mot 1958-toppen. Stemmer det?

Men den andre, nøyaktig hvor er det? Mellom søre (2017) og store (2056)?

Vel gjennomført, tror nok Håvard var litt misunnerlig på sykkelen til Arne de siste 6kilometerne ned til Hjelle..

Nesten litt dårlig gjort at Håvard ikke fikk sitte på styret eller på bagasjebrettet egentlig… :D

Prøvde det samme fra Hjelle via Vetti og Brendeteigen for nøyaktig 5 år sida, 20.september 03.

Da var vi på tur samtidig Øyvind, på hver vår kant av Jotunheimen:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=456&highlight=ryggeh%F8

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se videosnuttene, men gjør det ikke på jobben...

Ja 20. september 2003 var en nydelig dag! Egentlig ikke hele, men husker at det var et fantastisk værvindu på rundt 6-7 timer hvor selv kresne jeg ikke hadde noe å utsette på himmelen :D

Rekka fra Gjertvasstind til Storen med masse nysnø under en dyp blå og høstskarp himmel er det umulig å slå når man ser den fra Midtmaradalsryggen/tindene!! I tillegg er Midtmaradalen under imponerende lang.

Det ble mørkt før jeg kom tilbake til teltet i Stølsmaradalen den kvelden. Rundt halv 9 begynte det å duskregne og ble bekmørkt. At jeg klarte å holde stien i mørket forstår jeg ikke enda. Men det ble mange feilsteg, tryningser og enorm banning.

Tilbake i teltet satt jeg med en andektig følelse av å ha opplevd det vakreste vakre. Det er kun på Gjertvasstind jeg har fått samme følelse. Ja det er nok mange som er drittlei av mitt Gjertvasstind- og rekka fra Gjertvass til Storen-preik, men det får så være. Det er en grunn til at man blir ekstremt opptatt av den toppen og det panoramaet!! :D

Og Ryggehø var sikkert fin den også den dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
:) Det var moro å gjenoppleve den fantastiske turen eg hadde for to år sidan. Etter ein grei tur over Sentraltind og Styggedalstyggen året før, mangla eg berre Maradalstindane av toppane i Hurrungane og trudde dette var ein grei dagstur frå Turtagrø. Eg hadde gode forhold heile vegen, men valde nok ein svatravers litt for høgt oppe i sørsida av toppen og surra fælt før eg kom inn på ryggen i toppen av Maradalsbreen. Deretter gjekk det greitt, men eg hadde lite lyst å returnere same vegen. Dermed gjekk turen vidare mot Sentraltind. I sørsida av Sentraltind er det eit par bratte svaberg som sannsynlegvis er svært vanskelege å forsere i fuktig ver. Denne dagen var det ideelle forhold i sørhellinga og ingen problem opp til toppen. I nordsida av Storen låg det derimot nysnø og eg valde den enklaste returen via ryggen nordover. Dette er ein grei tur for den som går åleine. I motsett retning ville eg nok ha fått problem i V-skardet og ville neppe ha kome meg forbi Halls hammar utan hjelp. Det vart over 14 timar på tur, men mange bonustoppar og ei svært minnerik oppleving. ;-)

post-1551-13347458752_thumb.jpg

post-1551-133474587527_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.