Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Ål til Lærdal


aleks

Anbefalte innlegg

Egentlig skulle jeg gått denne turen med to forskjellige kompiser i fjor sommer og i år, men de ble av diverse grunner avlyst begge gangene. Dermed bestemte jeg meg for å pakke sekken og å ta med bikkja for å gå turen alene.

Utgangspunktet var hytta vi har på fjellet i Ål, for så å ta seg gjennom Skarvheimen til Lærdal. Værvarselet for uka var gode. Det var stort sett meldt opphold og bra vær, men som alle vet så kan det fort endre seg til fjells. Onsdagen startet med å finjustere sekken, sjekke at alt utstyret var på plass, for så å få i seg en ålreit frokost. Været var ålreit, og skulle etterhvert vise seg å bli veldig bra. Jeg startet fra hytta kl. 10, og slo opp teltet ved Olsennvatn rundt kl. 17. En sjutimers gåtur i et terreng som startet med skog, for så å ende opp på vidda. Natt til torsdag var det minusgrader, men soveposen holdt varmen.

En helt blå himmel dagen før var nå forvandlet til en grå himmel med en god del tåke som lå spesielt over Reinskarvet. Denne dagen var planen å ta seg til Iungsdalshytta, midt i hjertet av Skarvheimen. Jeg gikk til Djup, et stort vann som jeg skulle følge helt til hytta. Å gå grusveien vest for Djup virket kjedelig, men enklest. Tåken forsvant etterhvert, og sola tittet frem i perioder. Jeg kom frem til turisthytta rundt fem, og tilbrakte natta der.

Fredag var det meldt litt regn tidlig på dagen, men etterhvert skulle det bli opphold. Dette skulle dog vise seg å ikke stemme. Jeg skulle gå innover Fødalen for så gå over fjellet til Kvevatnet. Dagen startet bra, og Fødalen er en vakker dal med bratte fjell og en fin elv. Etterhvert bestemte jeg meg for å gå inn i en sidedal over fjellet. Her var det ikke annet en stein, stein og stein, og så kom så klart tåka. Jeg kunne ikke se mer enn rundt 100 meter foran meg. Steinura tok aldri slutt, så jeg ble etterhvert litt stressa når det ikke var mulighet for å slå opp teltet noe sted. Etter fire timer med hopping fra stein til stein, kom jeg etterhvert fram, lettet over å ha kommet frem før det ble mørkt. Jeg fikk slått opp teltet, spist litt mat og lagt meg for å sove rundt kl. 20.

Lørdag skulle jeg følge grusveien helt ned til Lærdal. Det hele startet bra klokken halv åtte om morran, men jeg klarte på en utrolig måte å trokke over mens jeg gikk på grusveien. Dermed hadde jeg flaks som fikk sitte på med en lastebilsjåfør som kjørte opp matrialer til en hytta som skulle bygges. Uansett var det en fin tur, så her følger noen bilder.

post-1603-133474584611_thumb.jpg

post-1603-133474584618_thumb.jpg

post-1603-133474584626_thumb.jpg

post-1603-133474584634_thumb.jpg

post-1603-133474584642_thumb.jpg

post-1603-133474584648_thumb.jpg

post-1603-133474584656_thumb.jpg

post-1603-133474584663_thumb.jpg

post-1603-13347458467_thumb.jpg

post-1603-133474584677_thumb.jpg

post-1603-133474584684_thumb.jpg

post-1603-133474584691_thumb.jpg

post-1603-133474584698_thumb.jpg

post-1603-133474584705_thumb.jpg

post-1603-133474584711_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant turprosjekt sjøl om været ikke alltid var det beste. Her er det nok ikke mange som går. Dette er en spennende del av Buskerud, og områdene ut mot Lærdal krydrer turen desto mer. Bildet av teltplassen på første overnatting var jo idyllisk. Enkle og rolige linjer, men det er jammen herlig med det innimellom også! :D Hadde det litt på samme måten i Møsvatn Austfjell for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport frå eit flott fjellområde. Morsomt prosjekt å gå fra Ål til Lærdal, slik mange handelskarar gjorde i "gamle" dagar.

Fødalen er ei perle i Nordfjella.

Har ikkje gått opp Djupeskardet sllik du gjorde, men forstår at opprinneleg plan var å ta vestover frå Fødalen og opp Halldalen til Kvevatnet.

Synd med været da, men takker for bilder og rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende område det her, som for min del er ganske uutforsket. Jeg antar at det egner seg godt for slike turer på tvers, med tanke på at store sammenhengende områder ser ut til å ligge øde. Ikke er det særlig med informasjon å finne om fjellene i området heller.

På bildet "IMG_1744" av Dyrkollkleivane kan man se noen stup i øvre billedkant. Noen som vet om dette kan være Store Hånosi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke Hånosi du ser stupene av, men Hestefonni 1642 moh. Hånosi er enda litt lenger vest. Det var en del tåket over 1600 meter, så det var ikke så lett å se fjellene den dagen. Planen var opprinnelig å ta seg til Store Hånosi for å se hvor bra utsikten var, men det ble for dårlig tid for meg så jeg fikk ikke gått dit.

post-1603-133474586027_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.