Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vet hvor det er bra rypejakt i år!


Borgar

Anbefalte innlegg

Jepp, det er helt sant. Jeg har funnet masse ryper, men jeg sier ikke til en kjeft hvor jeg har vært, og det anbefaler jeg alle dere andre som vet om godplasser også om å gjøre. I år er det et elendig rypeår i mesteparten av landet, og da er det jo fint om rypa kan få være sånn nogenlunde i fred de få plassene den faktisk finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skriver du da dette? Hvis jeg absolutt må holde på en hemmelighet er ikke den beste måten å fortelle alle at jeg har en hemmelighet..

Det fins gode og dårlige områder også innenfor områder som generelt har et dårlig i år. Det har jeg selv opplevd nå i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig overforenklet kan rypejegere deles inn i to grupper (i mitt hode i alle fall): Det er de som bare går tre dager under åpningen av jakta, og så er det de som jakter hele høsten. Den første gruppen nøler ikke med å skyte ned hele kull, og bruke 3 dager på å støvsuge et terreng hvor de har sett 10 ryper, og gir seg ikke før de har alle i sekken.. Den andre gruppen ser i mye større grad viktigheten av å beholde en del stamfugl.

Har godstedet ditt overlevd disse tredagersjegerne, så er oddsen stor for at du vil finne fugl der til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige. Jeg vil også legge til at 9 av ti som går på rypejakt er å finne i kategori en. I alle fall når det kommer til punktet som handler om å jakte de 3 første dagene og så legge jaktstøvlene på hylla resten av sesongen. Dette er også gjerne de samme "jegerne" som kommer tilbake til byen og snakker høyt om hvor mye ryper de fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig overforenklet kan rypejegere deles inn i to grupper (i mitt hode i alle fall): Det er de som bare går tre dager under åpningen av jakta, og så er det de som jakter hele høsten. Den første gruppen nøler ikke med å skyte ned hele kull, og bruke 3 dager på å støvsuge et terreng hvor de har sett 10 ryper, og gir seg ikke før de har alle i sekken.. Den andre gruppen ser i mye større grad viktigheten av å beholde en del stamfugl.

Har godstedet ditt overlevd disse tredagersjegerne, så er oddsen stor for at du vil finne fugl der til neste år.

...og når kategori 1 jegerne er de som blir tilgodesett terrenget den første uka av de lokale fjellstyrene fordi de enten er locals eller smører de som foretar "loddtrekkningen" lukter det skikkelig ille.

Når det er dårlige år er forvaltningen preget mer av hensynet til lokalt kameraderi og å betale tilbake til de man er bestukket av, enn av hensynet til forvaltning. Det som skjer er at man slipper til bygdajegerne og hytteiere/andre med riktige kontakter og lar de peise på og hente ut alt de får av terrrenget helt til det er tomt. Det jaktes intenst med hund, og alle krinker og kroker støvsuges for rype. Så "oppdager" man at det er dårlig med fugl og man må stenge jakta, eller innføre bag-limit for de av oss som jakter hele sesongen.

Jeg er glad i senhøstesturer, litt vinterjakt der det er lov og en og annen impulstur. Altså jakt gjennom hele høsten. Det går ikke, ikke fordi at det er for lite fugl, men fordi det er viktigere å la bygdafolket og tilreisende gutteklubber ha sine årlige septemberconvensions med engelsk settere og enkel, lett tilgjengelig jakt med enkelt og stort utbytte.

Er det slik vi ønsker at vi skal bruke naturen?

Hvis man ønsker at jakta skal være tilgjengelig for flest og forvaltingen bli mest mulig kontrollert må man faktisk endre på ganske mye. For det første må man ta noen upopulære grep overfor de som tilhører kategori 1 slik at de tvinges til å endre sin måte å utøve hobbien sin på. Feks færre kort i første periode, bag-limit uansett, begrense jakt med hund, pris på kort, avskaffe loddtrekking. Slike begrensinger på de første 2 ukene vil tvinge frem spredning og en mer rettferdig fordeling. Og faktisk en mer hyggelig jakt for kategori 1 også, da de slipper å gå i kø/kryssild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tja, si det...Førstemann til mølla kanskje? Se for deg et terreng der man tidligere har solgt 20 kort første uke, 20 neste og så stenging - de 40 første får sine kort enten via "loddtrekking" eller ut fra ansenitet etc.

Man snur dette litt og legger ut for salg via nøytral kilde ala inatur en gitt dato, feks 1 juni. 10 kort pr uke med bag-limit avhengig av bestand. Man kan også stenge enkelte områder i perioder så fuglen får litt pauser. Kun løse ideèr dette, ikke noe jeg har fundert så gæli mye på, men som sagt i første innlegg, slik det er i dag fungerer dagens praksis svært dårlig, sett fra et almennrettslig perspektiv. Om dette er en teoretisk løsning vet jeg ikke, det kan godt finnes mye bedre alternativer til en bedre ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.