Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Gravity II MF


ubernoob

Anbefalte innlegg

Etter å ha søkt mye rundt på nettet etter en billig og bra multifuel-brenner så kom jeg over Primus Gravity MF. Denne har fått litt blandet kritikk. Her er to tester: http://www.friluftsliv.no/node/410 og http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article295766.ece

Jeg oppdaget også at det har kommet en ny og forbedret versjon av denne: "Primus Gravity II MF", men jeg fant absolutt ingen tester av den. Et par anbefalinger på engelsk var det eneste, men ikke så mye. De fleste butikker i Oslo hadde kun den første versjonen og kunne ikke si noe om den nye. Disse var også dyre, så etter nøye vurdering, så bestilte jeg den på nettet fra moontrail.com. Brenneren, og to brenselflasker på 0,6 og 1 liter pluss en trakt kom på rett under 1200 kr. Dette inkludert frakt og toll. Det ble også levert på en uke som jeg synes var veldig imponerende! :D

Siden ingen har skrevet noe om denne, tenkte jeg å dele mine erfaringer, og få tatt noen nærbilder hvis noen er interessert. Jeg skal på en todagerstur om to uker, så da får jeg testet den bedre ut. Førsteinntrykket er ihvertfall godt og prøvde å tenne den opp en gang. Det gikk helt greit.

Mer kommer seinere....

post-5008-133474584527_thumb.jpg

post-5008-13347458453_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...

Harfått brukt denne i en liten stund nå, og er relativt fornøyd med den!

Rask oppkoking, og en stabil bunn. Også veldig enkel og god justering av flammen!

Må si det eneste jeg ikke er så fornøyd med er fordelingen av varme ved høy temp. Er liksom ikke 100% jevnt over hele brenneren,

men så lenge det er god kvalitet på pannen/kjelen så merker jeg ikke noe til dette!

Verdt pengene helt klart! Så ikke noe å grue seg til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Må dele noen umiddelbare erfaringer med alle på forumet som vurderer å kjøpe Primus Gravity, men vil aller først fortelle at jeg også har erfaring med følgende primuser: Trangia stormkjøkken (sprit), Hiker 111, Hiker 111 (bensin), "mini" Hiker (diesel/parafin), Optimus Loke (parafin) og Primus Multifuel (fantastisk råbra enkel og driftsikker primus!!!).

Årsaken til at jeg nå har vurdert Gravity, var at pumpen på min multifuel begynnte å skrante (lekker fuel når slange ikke er tilkoblet) samt at lydnivået på Multifuel ikke er "familievennlig". Fristelsen var derfor stor til å slå to fluer i en smekk: Gravity MF!

Som andre på forumet søkte jeg på nett, og fant middelmådige tester av Gravity MF, og ingen gode tester eller nærbilder av Gravity II MF...

Jeg tenkte som så at utviklingen må ha gått framover og kjøpte Gravity II. Når jeg glad og fornøyd kom hjem og åpnet esken (Gjorde faktisk ikke det på butikken!), var det første som slo meg: Skeptisk!!! Masse ubeskyttet rallemikk og spinkel rør-føring med tanke på at denne skal stappes hardt og godt ned i sekken... Vurderte faktisk å levere den tilbake uten å prøve den!

Men I`ll give it a try tenkte jeg og satte inn riktig dyse (enkelt!) og gikk ut på trappa og monterte på fuelkanna med renset 4-takt bensin. Konstruksjonen er slik at dysa sitter under brenneren og munner ut i et forkammer (rør) som blander inn luft (hull med netting) før brennerhodet, og under dette røret er et lite bunnkar med filt for forvarming. (Spinkle greier) Jeg slapp ut en dram med fuel og tente på. Bensinen brenner godt fra bunnkaret, og forvarmingen er grei, men den soter til hele undersiden av brenneren og dette vil ikke brenne rent i ettertid. Griseri! Etter forvarmingen brant primusen med ren og jevn flamme, og var stille. Virker grei denne tenkte jeg, til familietur i allefall... Lykken var at jeg prøvde den ute i litt vind, og det som skjer da er at med bare ubetydelig "trekk" så forstyrres bensin/luft blandingen pga hullene i røret under primusen slik at den hveser og brenner med oransje flammer... Oi, denne kan bare brukes innendørs var tanken som slo meg, og så for meg kullsvarte kokekar med sot dersom jeg brukte den i litt solgangsbris ute... Testen var faktisk umiddelbart så nedslående, at jeg med friske bilder i hodet av Gravity MF (ikke II) i hodet tok pussefilla og tørket rent for sot og dro tilbake til butikken og byttet hele greia til den "gamle" modellen. Selgeren hadde ikke satt seg inn i noen av modellenne, men forsto mine argumenter. Den gamle Gravity MF har betydelig bedre rør-føring med tanke på utvendig belastning, ikke samme åpne dyse løsning under brenneren (dysa munner ut inne i brennerhodet), og hadde faktisk slankere pakkevolum! Testkjørte denne under samme vindforhold, og erfarte at denne funket mye bedre! Men sammenlignet med den trauste orginale "bråke"fuelen er dette en mye spinklere brenner. Jeg må helt klart være forsiktig under forvarmingen for flammene var mye høyere enn jeg var vant til, og bensinen renner "over alt" nedover støtteben mm. Men dette er nok en ting som forbedres med erfaring. Jeg fikk i allefall en ny fuelpumpe, og en grei "familie" primus. (Kona får nok bare bruke den med gass...). På viktige ekstremturer vil nok "bråke"fuelen være den jeg tar med meg. (eller begge dersom jeg gidder å bære...)

Dette var mine kjappe erfaringer i løpet av en hektisk lørdag (bor 4 mil fra Primus butikken!), men jeg håper jeg har beskrevet noe av det andre også leter etter når de skal vurdere å skaffe en viktig turkamerat...

Mvh Leif i Trollheimen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Flott med innleggene deres.

Så denne på www.oslosportslager.no i dag til 900, noe jeg synts var en grei pris.

Har whisperlite, og en topp-ankret gass.

Regner med at jeg skal få meg primus etapacklite, men sikler litt etter en multifuel(gass og bensin)

Men det ser litt dårlig ut.

på min gass har jeg også slike hull som finnes i ene gravity'en, og litt vind, BRÅK! og dårlig flamme.

Keep up the good work, vintern kommer snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett Gravity MF i bruk i hele sommer. Gammel utgave. Triste greier på flytende drivstoff! Forvarming ble et veritabelt bål! Alkylat virket nesten i vindstille, men det skjedde mye rart når det blåste. For første gang har jeg sett svære sotfelt på kjeler over en bensinprimus! Reisefølget vårt byttet til gassdyse og fyrte på Biltemagass resten av ferien. Det gikk MYE bedre, men jammen ble det en del styr i vind da også. Vindskjerm er obligatorisk!

I det store og hele opplever jeg dårlig kritikk fra skikkelige tester vel begrunnet og i tråd med våre erfaringer nå i sommer. Tenk om det var mange kuldegrader? Det som allerede i 15 pluss var en farlig affære med høye gule flammer, må jo bli en sak for telefonnummer 110 nå... Hva er vitsen med primus for flytende drivstoff med sine fordeler om vinteren da??

Denne primusen selges som rendyrket gassbrenner. Med forbehold kan den versjonen anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kom vel ikke all veren ut i tester heller. Easyfuel versjon som bare går på gass derimnot er klart bedre likt.

Ser du på Primus så kjøp heller Omnifuel. Den har i tillegg regulator ved brenner så den er enklere å justere nivået på.

Du får Omnifuel på XXL for 979. Flaske koster 139-149 avhengig av størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at jeg har den første Gravity'en som kom. Tror ikke det er så mye forskjell annet en at den ikke har "pute" for forvarming.(?)

Jeg er særdeles fornøyd med den. Forvarmingen er veldig enkel og grei og justeringen fungerer helt topp. Et lite og lett men noe spinkelt arbeidsjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at sistnevnte på tråden er fornøyd. Tolker det likevel som lavere krav til kokeutstyret enn brukere flest.

Siden mitt lille innlegg om første versjon Gravity MF har jeg faktisk selv kjøpt inn Primus Express Lander VF. Denne lettvekteren for renset bensin er faktisk ganske god. Den tåler sterk vind og forvarmingen er rask og kontrollert. En meget konsentrert blåflamme opp mot kjelene har sine utfordringer, men er vesentlig forklaring hvorfor egenskapene i vind er gode.

Vet ikke om Primus Express Lander VF selges i Norge, men importeres fra USA fra mange nettsteder til omlag 750 kroner inkludert frakt.

http://www.amazon.com/Primus-Express-Lander-Lightweight-Compact/dp/B004T4QVZG/ref=pd_sim_sbs_sg_1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at sistnevnte på tråden er fornøyd. Tolker det likevel som lavere krav til kokeutstyret enn brukere flest.

Den blir bare med på enkle og korte turer i løpet av høst og vår, på vinterstid og på turer over tregrensa har jeg med XGK-EX'n. Så litt krav stiller jeg nå til utstyret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har fått en Gravity MF II men er ikke fornøyd så langt. Ved første prøvetur nå forrige helg fikk jeg den ikke til å brenne annet enn på full guffe. Da varmet den godt og brant stille og fint. (Mest brukt som fyring i telt) Problemet kom da jeg skulle stille ned varmen. Da brant den fint noen få minutter, så begynte den å dabbe av og kunne til og med slokne. Jeg skrudde ikke mye ned på varmen heller. Prøvde med og uten kjele på, med godt trykk på flaska men til ingen nytte. Håpløst å få den til å brenne annet enn på fullt. Jeg brukte alkylatbensin. Er det noen som har prøvd annet brennstoff med gode resultater på denne primusen? Må si jeg er skuffet over denne, og savner den gode gamle Optimus Explorer`n jeg hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok tenkes at lavt trykk på flaska, og full åpning på ventilen gir mer stabilitet på lav varme, men det er jo ikke lett å få til hvis man først sakl ha full guffe, for så å redusere.

Explorer var nok et bedre stykke arbeid, om en litt tyngere. Har du tatt vare på den?

Kan kanskje repareres?

 

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har explorern. Jeg tror det er sprekk i selve brenneren, eller slitsasje i setet til dysa. Jeg får den ikke tett, og den brenner med noe gul flamme. Kanskje kommer jeg over en brukt en som selges evt gis bort, så jeg har den enda for å ha litt ekstra deler ;)

 

Det kan prøves å regulere effekten med trykket på flaska, men som du sier er det upraktisk å regulere varmen slik.

Synd de "nye" primusene som for eksempel Optimus Nova og Primus Omnifuel bråker så fælt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.