Gå til innhold
  • Bli medlem

jokkastikke reagerer med stormkjøkken


gjezp

Anbefalte innlegg

åpna stormkjøkkenet (trangia) hvor jeg bla.a. hadde putta nedi en jokkastikke (gnisttenner). Den hadde tydeligvis reagert med enten selve kjelen eller metallet i gassblusset. Stikka hadde begynt å gå i oppløsning og kaffekjelen var full av støv/pulver. Noen som kan forklare meg hva som reagerer med hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil fyrst seie at eg er ingen kjemikar, så det er ikkje sikkert at eg har forstått riktig... 8)

Meinar det er korrosjon - dvs. ein elektrokjemisk reaksjon. Det eine metallet er mindre edelt(større evne til å gje frå seg elektronar: mindre elektrodepotensial) enn det andre og vil avgje elektronar til det andre metallet. Gull er eit edelmetall - lita evne til å korrodere. I dette tilfellet du pratar om vil då oksideringa(frigjering av elektronar, anodereaksjon, oppløysing) skje ved jukkastikka, sidan den er minst edel(anoden). Katoden vil då vere stormkjøkkenet. Desse to må vere i direkte kontakt eller ha galvanisk kontakt i form av (salt)vatn eller andre elektrolyttar som ledar elektronar. Det er to halvreaksjonar som skjer i lag...

Du kan seie at jukkastikka er offeranoden. I nordsjøen blir det på "subsea" installasjonar brukt sink som offeranode meinar eg. Har sjølv sett desse og der er nesten alt korrodert vekk, men sjølve installasjonen er urørt. Er plassert rundt heile som massive firkantar. Då vil oksideringa skje der i staden for på installasjonen. Smart med litt kunnskap om kjemi der som når ein har eit stormkjøkken og ei jukkastikke:)

Magnesium(jukkastikka) har elektrokjemisk potensial på -E=-(-2,36V) = 2,76V

Aluminium(stormkjøkkenet) har elektrokjemisk potensial -E=-(-1,68V) = 1,68V

Dette vil seie at sidan magnesium har størst potensial, så vil det vere mest villig til å gje frå seg elektronar og blir soleis offeranode. Tabelle for elektrokjemisk potensial(standard electrode potentials) finn du på nettet, slik at neste gong du skal ha metall saman, så kan du sjå kva som blir vekke. Å ha ein stor katode som stormkjøkkenet vil berre auke oksideringa ved jukkastikka.

Svaret blir at tennstålet korroderer som offeranode som følge av ein galvanisk kontakt med katoden, stormkjøkkenet evt. gasstingen :)

Mitt spørsmål til kjemikarane må vere... Er det skitt eller fukt som har skapt muligheten for flyten av elektronar, altså at det er dei som har fungert som galvanisk kontakt??

Ser gjerne at ein kjemikar seier om eg er heilt på jordet!!!!! Er det andre grunnar til korroderinga? :wink:

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se der ja. Det kaller jeg et svar!!! Litt forvirra er jeg jo, men etter å ha lest svaret ditt etpar ganger(og lest om korrosjon på wikipedia...) virker jo dette logisk. Er overrasket over hvor fort materialene reagerte med hverandre, men mulig det har vært litt vann igjen i kjelen som kan ha påskyndet prosessen. Jukkastikka bør nok ligge i ei lomme på sekken framover og og bør nok også få seg et lite trekk å ligge i. Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT, men mener jeg har lest/hørt at selve sprit/brenner-skåla i stormkjøkkenet ikke må oppbevares i kontakt med kaffekjelen (eller andre deler av stormkjøkkenet), fordi den vil "spise" hull. stemmer dette? antar at det da har samme forklaring som saken ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja selvfølgelig...det hadde jeg glemt. Har forlengst byttet ut spritbrenneren med gassbluss, og denne oppbevarer jeg i en tøypose inni kjelen, så det har ikke vært noe problem. Men dette må jo være noe av det samme som de advarer mot på trangia-bruksanvisningen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme selv, jokkastikken min lå i kaffekjel av kobber. Der måtte jokkastikken "ofre" seg. Var nok litt fuktig i tillegg som påskynte prossesen.

Driver litt med grotting, har opplevd å møte på mye bolter og karabiner som nærmest har gått i oppløsning. Virker som alu carabiner som henger på bolt i lengre tid gir tapt. Har fundert på henge et magnesiumbånd på karabiner som offeranode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.