Gå til innhold
  • Bli medlem

Canon Speilrefleks til turbruk


Jakobsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha vært mye på tur med et vanlig komaktkamera er nå tiden inne for å investere i speilrefleks.

Jeg er rimelig låst på Canon som merke fordi jeg har hatt flere kompaktkamera av de som har fungert meget bra, og fordi jeg har hørt mye bra om deres speilreflekskamera. Jeg har sett meg ut 3 modeller i prisklasse fra 4-7000k,r EOS 450D, EOS 1000" og EOS 40D. Det jeg da lurer på er hvilket som er mest egnet med tanke på at det bør fungere under kalde forhold (-10/15C'), lav vekt?, være bestandig mot støt og fukt, i tillegg til å ta gode bilder. Jeg må jo også ha objektiv og evt. extender og vet ikke hva jeg trenger i startfasen, noen tips her? Hva med batterigrep, er det nødvendig for turer opp mot 10dager? Er meget interessert i å høre andres erfaringer på de forskjellige kameraene

Jeg er også ganske privilegert med å ha en kamerat som skal til USA om et par uker, vurderer derfor å få han til å kjøpe med kamera og objektiv med tanke på at det nå er lav dollarkurs burde dette lønne seg.

Har et budsjett på max 10.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skulle kjøpe kamera falt jeg på 40D fremfor 450D av flere grunner.

Kjappere seriebilder, med tanke på skibilder og andre action foto.

Bedre værtetting, for ruskevær på fjellet.

Større kamera, for meg ble grepet på 450 for lite slik at jeg fikk vondt i fingre og håndledd av det i lengden.

Objektivet kommer ann på hva du skal ta bilde av.

Vidvinkel tar seg godt ut på fjellet. Har ikke dette selv, men står på ønskelisten.

Normal zoom. jeg bruker canon 17-85 og fornøyd med det. savner kanskje noe lysstyrke.

Teleobjektiv. Er ofte stort og tungt. Skal du ikke ta bilder av dyr eller skikjørere på litt avstand trengs vel ikke dette.

Ville kjøpt ett polaroid filter. Flotte farger og god kontrast. (tenkt på størrelsen på objektiv. Tenker du på flere objektiv, kjøp til det største og kjøp med step-up ringer.)

Batterigrep trengs ikke på 10 dagers tur hvis det kapasiteten du er ute etter.

I sommer tok jeg 900 bilder på 8 dager og hadde masse batteri igjen på min 40D. Skal sies at jeg da så minimalt på bildene på skjermen for å spare batteri. Kjøp evt ekstra batteri.

En grund til å kjøpe batterigrep er hvis du velger 450D og vil øke størrelsen for bedre grep eller tar mye bilder i portrett og vil ha utløser og bedre grep når du holder kamera på høykant.

Stativ? evt en fjernkontoll for å hindre bevegelse når du tar bilde av fargene etter at solen er gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller du på 450 så kjøp batterigrep, det har mange fordeler vinterstid, og du kan jo også bruke vanlige AA batterier i det.

Overlegent å ta portrettbilder med et slikt grep, noe du kanskje gjør mye når du tar pano, i så fall burde du begynne med det.

Har ikke hatt de store problemene med 350 eller 400 i kaldt vær, skjermen min har hatt noe rar oppførsel til tider, men ikke noe av betydning for knipsinga. Ville ikke tro at 450ien var no dårligere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett meg ut 3 modeller i prisklasse fra 4-7000k,r EOS 450D, EOS 1000" og EOS 40D. Det jeg da lurer på er hvilket som er mest egnet med tanke på at det bør fungere under kalde forhold (-10/15C'), lav vekt?, være bestandig mot støt og fukt, i tillegg til å ta gode bilder. Jeg må jo også ha objektiv og evt. extender og vet ikke hva jeg trenger i startfasen, noen tips her?

Har et budsjett på max 10.000kr.

Er også låst til Canon - men mest på grunn av en liten mengde objektiver. Er ikke lei meg av den grunn.

Canons XXD-serie er mer værbestandig enn XXXD-serien. ( XD-serien er mest værbestandig, men da ryker budsjettet ditt kraftig og vekta... ) Så hadde jeg vært deg hadde jeg definitivt satset på 40D.

40D veier 700g mot 450D sine 470g - det får du vurder opp mot værbestandigheten.

Selv drar jeg med meg et 16-35 og et 70-300 objektiv på tur - men dette blir tungt.

Extender kan selvfølglig brukes, men husk at autofokus kun funker på objektiver med blenderåpning 2.8 eller større. Extender er mest aktuelt på telezoom objektiver; så skal du ha telezoom objektiver med extender OG autofokus - må du kjøpe dyre og TUNGE proff objektiver.

Når det gjelder objektiv i forhold til budsjett - ville jeg tatt ett steg opp fra kit-objektivene. Og sett på

en av Sigmas allround objektiver med billedstabilisator. Da trenger du kun ett objektiv og kan ta landskapsbiler på 18mm og bilder av dyr på 200mm. Disse allround objektivene blir alltid slaktet litt i særiøse linse-tester, men så er disse testene ekstreme og da. Til gjengled blir kit-objektiver (som av de fleste regenes som gode nok) både slaktet, lynsjet, tråkka på og spytta på i de samme testene.

Sigmas 18-200mm 3.5-6.3 med OS (Optisk Stabilisator - som er et must ved 200mm) er et allround objektiv som er forholdsvis lett (610g).

Selv har jeg brukt et 18-125mm objektiv på mange turer - gir veldig bra bilder utendørs. Og det vel ute du skal bruke det. ( Skal man ta innendørs bilder uten blits må man kjøpe mer proffe objektiver)

Når det gjelder værbestandighet på objektiver må du opp i L-klassen til Canon for å få det beste , men da starter zoomene på 8000 og oppover til 40.000. Ved å velge ett allround objektiv slipper du derimot å bytte objektiv - å mengden fukt som trenger inn i kameraet vil bli minimert.

Legg også batterigrepet hjemme - ta heller med et ekstar batteri - det koster rundt 500-600.

Uansett tar du mer enn 1000 bilder i JPEG format uten blits på ett batteri.

Med RAW og blits klarer du sikkert 500-600 bilder per batteri.

Tok mer enn 400 bilder i vinter (-10 C) uten at batteri indikatoren forandret status.

Dersom budsjette ligger på 10.000 ville jeg satset på et 40D - det får du til 6000.- ( www.japanphoto.no )

og et allround objektiv Sigma 18-200mm 3.5-6.3 DC OS - det får du til 3500.- ( www.japanphoto.no )

Det skulle holde under budsjettet med 9500.- og du vil ikke angre!

Dette vil gi deg gode untendørs bilder - landskap på 18 og bjørn på 200mm...

Ellers støtter jeg forslaget om polaroid filter, kan definitivt brukes på roterende linser også.

Fjernkontroll trenger du derimot ikke, 40D har 2sec delay på utløseren - funker bra det.

Men vurder en gorilla-pod, et lett og lite stativ som kan festes overalt

( http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62698 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et EOS 30D (forgjengeren til 40D) på teltturer om vinteren. Dette fryser ned om natta men funker like greit. Min erfaring er at kulde ikke er noe problem for kamera. LCD-skjermen blir riktig nok midlertidig dårlig i kulde, men på speilrefleks bruker jeg likevel søkeren, så det er intet problem. Største utfordring er kondens. Dette løses ved at kamera oppbevares i tett pose om natta og når det tas inn eller ut av varmt telt. Mitt største ankepunkt til dette kamera er at det er tyngre enn hva jeg skulle ønsket.

Batterikapasiteten går en del ned om vinteren så ekstra batteri er lurt. Jeg har god erfaring med uorginale batterier kjøpt på ebay til en brøkdel av norsk pris. Batterigrep er etter min oppfatning unødig. Det blir bare mer å dra på og gjør et i utgangspunktet for stort og uhåndterlig kamera enda større og mer uhåndterlig. Dessuten bør ekstra batterikapasitet bæres i lomme nært kroppen og ikke kjøles ned i et batterigrep.

Av objektiver for budsjett har Tamron et 17-55 mm f2.8 som vel regnes som mest bildekvalitet for pengene dersom man er ute etter en normalzoom. Jeg har dette objektivet selv og er stråledes fornøyd. Dersom du skal ta bilder av dyr e.l. mangler dette objektivet litt i teleenden, men det er optisk veldig bra i sitt område som er fra moderat vidvinkel til moderat tele.

Til landskap er normalt vidvinkel å foretrekke. Canon sine speilreflekskameraer for forbruker har en crop faktor på 1,6. Dvs at 50 mm på 35 mm film (vanlig film) vil utgjøre 50/1,6 = 31 mm på EOS 400/450/40/50D. Dissse kamerahusene forstørrer mao det du ser slik at vidvinkel bare blir det som er mindre enn 31 mm (ettersom 50 mm på 35 mm film omtrendt utgjør det du ser uten forstørrelse eller forminkelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

Det står nå mellom 450 og 40D, begge har sine plusser og minuser. Hvis jeg faller på 40D så vurderer jeg å kjøpe huset her i norge for 6000 da dette koster rundt 5000nkr i statene omregnet med dagens kurs. Greit å få med seg garantien og slikt fra norge når det ikke er snakk om mere. Når det gjelder objektiver er jeg mer usikker, har slått fra meg extender men har vurderet et 17-85mm og et 70-300mm m stabilisator, da har jeg et greit spekter av objektiver til mitt bruk men så er det vekta da. Mener å huske at et 70-300 objektiv veier ca 600g og da er jeg snart oppe i 2kg kamerautstyr med 40en, dette er kanskje litt i meste laget. Noen som har forslag til objektiv der jeg klarer meg med 1. men som ikke gir helt "rævva" bilder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo litt ann på hva du skal ta av bilder, om det er bare landskap eller generell knipsing?

personlig bruker jeg telelinse mindre og mindre og mer og mer 11-20mm, som gir fine panoramabilder og levende actionbilder

hvis du kommer tett innpå. Hvis du skal knipse litt av alt, vil noe i nærheten av kitlinse sikkert gjøre jobben som ett-til-alt, men kanskje

med litt utvidet rekkevidde. Disse blir fort tunge, men god optikk veier, dessverre.

Ang. 450 vs 40d, så ville jeg nok gått for 450´en med en god linse, hvis den sitter godt i hånda di.

forskjellen på bildene er ´mer´ avhengig av objektivet, og 40d er større og tyngre, som en fordel for stabiliteten, men ikke noe

fordel for slepinga. Synes 450D gir veldig mye kamera for pengene hvis du styrer unna 18-55mm kitlinsa, som er noe plastherk.

kanskje noe slikt istedet : http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=22125

Canon EF 24-105 F4.0L IS USM.

Kommer igjen litt ann på hva slags bilder du har tenkt til å ta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at 450d er et bedre valg enn 40d pga vekt. Som nevnt over har jeg et 30d som jeg synes er i tyngste laget. Ellers er nok følgende faktorer de viktigste for å ta gode bilder (i prioritert rekkefølge): 1. fotografen, 2. objektivet og 3. kameraet.

Når det gjelder objektiv som gir mest veldig mye bang for bucks må jeg gjenta min anbefaling av Tamron 17-50 f2,8. Mer lyssterk og mer vidvinkel enn nenvte fra canon, og halv pris. Men dog mindre tele og trolig marginalt bak på bildekvalitet. Dessuten lettere. Jeg bruker ofte dette som eneste objektiv når jeg er på tur.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37535#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 10 000,- kroner kommer du ikke særdeles langt her i Norge, dersom utstyret skal være nogenlunde akseptabelt. Hva du gjør i USA skal ikke jeg legge meg opp i, men du kan jo ta følgende utstyr i betraktning:

Canon 40D kamerahus

Sigma 17-70 mm f/2.8-4.5 — normalobjektiv, litt vidvinkel, litt makro og zoom

Tiffen UV-filter — billig beskyttelse mot riper

Ekstra batteri

Lowepro Apex 120 veske med værtetting og regntrekk

Sum med dagens valutakurs og tillagt 8 % lokal moms i New York: 9451,- kroner.

Utstyret listet opp over er akkurat det samme jeg selv bruker på tur. På kortere turer, hvor jeg ikke har så mye å bære på, tar jeg også med en tele-zoom. Mitt objektiv for dette formålet veier rundt 2 kilo...

Selvsagt kan jeg anbefale deg masse annet utstyr, enten i tillegg til det jeg har anbefalt over, eller i stedet for, men jeg mener at utstyret jeg anbefaler passer perfekt til bruken du skisserer. Objektivet jeg anbefaler er en perfekt all-rounder, rakst, stille, robust og lyssterkt. Dessuten havner du pent innenfor budsjett kjøpt i USA. Hva du gjør med fortolling får bli opp til din egen samvittighet...

God tur og lykke til! :D

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 350D som er en forløper til 450D og en 40D. I valget mellom 40D og 450D ville jeg ikke vært i tvil. 40D er et klart bedre kamera, ikke minst til turbruk. Det er noe tyngre, men du får et mer solid kamera som har ett tettere hus, dette er en stor fordel på tur.

Selv ser jeg at 350D kun blir liggende i fotosekken/bilen som reservekamera.

Legger ved et par tester:

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_450d/52202

http://www.akam.no/artikler/akam_tester_canon_eos_40d/43004

For øvrig er Canon er på vei ut med nytt kamera, 50D:

http://www.digit.no/wip4/canon_oppgraderer_eos_40d_eos_50d/d.epl?id=155141

De sier selv at dette ikke er en konkurrent til 40D og at salget av 40D vil fortsette som før. Min tipp er at man vil oppleve en prisreduksjon på 40D etter at 50D slippes på markedet. Det vil si snart.

Foretrekker selv Canon objektiv, men med budsjett på inntil 10.000,- (inkl. kamera) ville jeg trolig satset på Sigma.

Av annet som er kjekt å ha kan jeg anbefale et gradert gråfilter hvis du satser på landskapsfoto. Gradert gråfilter er mørkt i overkant av filteret. Dette kan hindre at du brenner ut himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 40D i sommer og allerede er prisen gått ned med tusenlappen.

Dette maset med vektforskjellen mellom 40D og 450D er bare tull, det er noen få gram det er snakk om. Og så har vi å gjøre med kamerahus fra to forskjellige segment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 40D i sommer og allerede er prisen gått ned med tusenlappen.

Dette maset med vektforskjellen mellom 40D og 450D er bare tull, det er noen få gram det er snakk om. Og så har vi å gjøre med kamerahus fra to forskjellige segment.

jepp, og de aller fleste klarer seg lenge med ett 450D, og vekt og volum har noe å si for mange.

prisen taler også i 450´ens favør, men som sagt over ville jeg heller lagt de ekstra kronene i optikk.

Hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.