Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Smørskredtind (1631 moh) 23.08.08


KarlE

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden det har vært turrapport fra Sunnmøre, så det er på tide med en fra desse kanter også.

Store Smørskredtind er storebror til sin mye mer kjente nabo i vest. Mens en går i kø opp til Slogen, så kan det være langt mellom de besøkende til Smørskredtinden. (Pr 23 august så telte vi 35 stk inkl oss som hadde signert toppboka i 2008.) De fleste kommer seg til topps uten klatreutstyr, men en skal likevel ha respekt for toppen. Værforholdene vil ha mye å si og en bør også treffe gode veivalg.
Der er i hovedsak 3 veier til toppen:
- Langs den "berykta" vestegga (var det ikke her en person forulykket for en del år siden?)
- Fra Patchellhytta og bratt opp snørenna mellom Nordre- og Store Smørskredtind. Her må en litt sør og ned før en fortsetter opp sør-øst siden mot toppen
- Fra Strandamoldskreddalen eller Langfonndalen og opp sør-øst siden. Samme slutt som etter oppgangen fra snørenna.

Opp Sør-øst siden betegnes gjerne som normalveien da det skal være enkleste rute

Vi har i år vært velsignet med en flott sommmer som har gitt mulighet til mange fineværsturer. Denne turdagen var intet unntak.
Siden ingen av oss hadde vært på toppen før, så ønskte vi å få med oss så mye som mulig på samme tur. Ønsket var derfor å få til en rundtur der vi får gått både vest- og sørsiden av toppen. Vi velger derfor å starte på Skylstad (ca 60 moh) og går opp Skylstadbrekka i retning Patchellhytta. Det er bratt stigning i begynnelsen og når det flater ut så tar vi etterhvert av til høgre og går bratt opp mot ryggen av Smørskredtind. (En kan også fortsette videre mot Patchellhytta og gå opp ryggen fra nordsiden. Begge alternativene møtes på ryggen før en begynner på vestegga).
Etter noen bratte og tunge høydemetre så kommer vi etterhvert over på ryggen. Her er det mindre stigning inntil en begynner på egga. Her viser en varde at vi skal over på venstre siden av eggen. Trakk vises noen steder, men det blir likevel litt luring her og der om vi skal opp den rennen eller over den ryggen. Små varder bekrefter med ujevne mellomrom at valgene vi tar er rette. Eller det vil si, at der har gått folk samme vei. Det blir mye klyving oppetter, men det føles ikke utsatt siden en hele tiden klyver i renner og langs rygger. Når toppen nærmer seg så blir det mer opent. Først her føles det litt guffent da det er noe polert og sleipt enkelte steder. Siste stykket mot toppen blir helt grei klyving.
Toppen får vi ha helt for oss selv, i motsetning til på Slogen der vi ser folkestrømmen til og fra.
Returen legges ned sør-øst siden. Hovedrennen er til og begynne med vid og slakk, men den smalner og bratner etterhvert til. Vi traverseres derfor over mot østsiden. Vi finner en varde og 2, samt ser trakk, men må over 2-3 punkt som krever en del forsiktighet. Det er ikke sikkert vi gikk den beste veien siden nedgangen her føltes mer utsatt en opp vestegga. Vi kommer oss etterhvert ned til siste svaområdet før vi krysser helt over til østsiden. En varde viser her overgangen til østsiden. Herfra er det slutt på klyvingen. Nå er det bare mange høydemetre ned til Lygnstølsvatnet og veien tilbake til bilen. Men først blir det en liten svipptur innom Allskredhornet.

Les også en turrapport som sto i Fjell og Vidde for noen år siden: http://www.hjorundfjord.no/?komponent=artikkel&handling=les&artikkel=421
"Kongen av Smørskredtind" hadde da 60 noteringer i toppboka. Den som vil vite antallet nå, må opp og se selv..

Legger ved noen bilde av turen

post-1376-133474583365_thumb.jpg

post-1376-133474583373_thumb.jpg

post-1376-133474583381_thumb.jpg

post-1376-133474583387_thumb.jpg

post-1376-133474583397_thumb.jpg

post-1376-133474583404_thumb.jpg

post-1376-133474583411_thumb.jpg

post-1376-13347458342_thumb.jpg

post-1376-133474583427_thumb.jpg

post-1376-133474583436_thumb.jpg

post-1376-133474583444_thumb.jpg

post-1376-133474583451_thumb.jpg

post-1376-133474583457_thumb.jpg

post-1376-133474583466_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arti at det er noen som er oppe de skikkelige fjellene også; så ingen der hverken denne helga eller sist søndag.

Smørskredtinden er et flott fjell.

Når det gjelder hvor mange turer som er gjort opp dit så er nok det vanskelig å finne ut av.

Jeg kan aldri huske å ha skrevet i noen bok, og jeg har vært der flere ganger, både alene og med forskjellige folk.

Dessuten så er bok ofte vanskelig å finne om vinteren, et godt eksempel på dette er Jønshornet, der toppen er en massiv isklosse i februar, og kommer man opp senere utpå sommeren kan en lese om "årets første bestigning" av noen som har vært der utpå våren.

Jeg har nettopp vært og herjet oppe i Brekketindene, kanskje jeg skulle legge ut en artikkel om dette.

Lørdag så så jeg spor over breene også - mine egne, fra helga før..

Så det er ikke mye brukt dette området nå om dagen, selv med veldig gode værforhold og enkle forhold på breen nå i år.

Området rundt Patchellhytta er utrolig flott, med mange lett tilgjengelige fine ruter.

Særlig Brekketindmassivet er fint, med kort vei å gå, bre med sprekker og blåis, og forskjellige varianter av klatring og klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet er flott på denne tiden ja. Litt av en sommer og tidlig høst vi har hatt, sammenlignet med i fjor.

Takk for flott turbeskrivelse fra kjære trakter. Har stor lyst på å komme igjen, men uten bil blir det for tungt men reisen :shock:

Jeg har sett at du har ment det i noen år nå, men jeg begriper ikke hvorfor det er noe vanskeligere å komme seg hit enn til Jotunheimen og Rondane? Det tar bare litt lenger tid, og et par hundrelapper ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet er flott på denne tiden ja. Litt av en sommer og tidlig høst vi har hatt, sammenlignet med i fjor.

Jeg har sett at du har ment det i noen år nå, men jeg begriper ikke hvorfor det er noe vanskeligere å komme seg hit enn til Jotunheimen og Rondane? Det tar bare litt lenger tid, og et par hundrelapper ekstra.

Reisen blir jo noe lenger :shock:

Jeg lurer på om det er buss fra Oslo til Öye?

Er det mat på Patchellhytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisen blir jo noe lenger :roll:

Jeg lurer på om det er buss fra Oslo til Öye?

Er det mat på Patchellhytta?

Ikke noe problem :shock:

Fly eller buss til Ålesund, deretter buss til Sykkylven eller Stranda. Derfra dagstur/gåtur på x antall timer til patchellhytta avhengig av rute. En trenger ikke å reise til Øye for å komme seg til hit.

Hytta er selvbetjent og har gass/ved/mat. http://www.turistforeningen.no/alesund/cabin.php?ca_id=228&fo_id=5846

Eller du kan ta med telt. I området har du hvertfall turer for mange dager

Jeg har nettopp vært og herjet oppe i Brekketindene, kanskje jeg skulle legge ut en artikkel om dette.

Lørdag så så jeg spor over breene også - mine egne, fra helga før..

Så det er ikke mye brukt dette området nå om dagen, selv med veldig gode værforhold og enkle forhold på breen nå i år.

Ja det er med slikt vær en skulle drevet eget enmannsfirma :shock: Vi vet egentlig ikke hvor heldige vi er som har dette i vår egen "bakgård" og slipper som feks Bjarne å planlegge "Kina-reiser" for å besøke det. Kom gjerne med en Brekketind-rapport. Jeg skal hverfall lese den

Legger ved bilder av Brekketindene

post-1376-133474584355_thumb.jpg

post-1376-133474584363_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørskredtind er nok min favoritt på Sunnmøre. Håper stadig på en tur dit. Aldri mer om jeg skal på Slogen i folkemylderet! Utsikten fra Smørskredtind står jo absolutt ikke tilbake for Slogenutsikta av det jeg kan se på bildene. Om man ikke ser like mye fjord så ser man like mye fjell, og fra interessante vinkler.

Husker den artikkelen i Fjell&Vidde for et par år sia, den var høydepunktet i bladet den gangen mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med rapport fra Smørskredtind, og artig at nettopp Brekketind blir nevnt i samme slengen. Disse to tindene har jeg pekt ut som blant de aller mest aktuelle når jeg får ut fingeren en sommer og får tatt turen til Sunnmøre. Så veldig gjerne turrapport fra Brekketind ”Okv”! :shock:

Flotte tinder dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok artikkel etterhvert, skal samle noen flere bilder fra de andre som har vært med først.

Ellers så trenger man ikke drive enkeltmannsforetak for å gjøre disse turene, i hvertfall ikke om en bor her oppe, for alt er gjort i helgene.

Skal du derimot få en slik skisesong som jeg hadde i år, så er det nok en fordel å være ansatt i Kvålsvoll Invest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved bilder av Brekketindene

Og der er dere på tur

Ja, sannelig, der er vi.

Hvor var du, da?

Med skikkelig kamerautstyr kan det sikkert være tatt fra lang avstand, men vinkelen burde avsløre fotografens lokasjon.

Skal vi se.. det er ikke Brunstadhornet, muligens Gullmorhornet, og vinkelen er for rett på til at det kan være fra nedpå breen - jeg tipper på Gullmorhornet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fire – fem år siden lå vi tre stykker på Patchellhytta og hadde blant annet vært på Brunstadhornet og Brekketind. Ned fra Brekketind skled en i laget ut i en bratt snøbakke og havnet i ura. Han ble skikkelig mørbanket, men kom heldigvis fra det uten alvorligere skader. Neste dag skulle han derfor rusle ned til parkeringa på Liasetra mens vi to andre ville ha med oss Smørskredtind før vi dro ned. Kameraten min hadde gått Vestegga på 70-tallet og kunne ikke huske noen vanskeligheter. Derfor tok vi ikke med sikringsutstyr. Nå hadde det kommet nedbør om natten, og selv om været om morgenen var fint, var ikke nordsiden av fjellet med Vestegga tørket opp. Oppe i det bratte partiet syntes vi det ble noe ubehagelig med sleipe sva. Noen få år tidligere hadde en som jeg kjente godt fra orienteringsmiljøet, falt og omkommet her. Med dette i bakhodet ble det til at vi returnerte med uforrettet sak. Denne rapporten var derfor sælig interessant for meg og bildene var informative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var du, da?

Med skikkelig kamerautstyr kan det sikkert være tatt fra lang avstand, men vinkelen burde avsløre fotografens lokasjon.

Skal vi se.. det er ikke Brunstadhornet, muligens Gullmorhornet, og vinkelen er for rett på til at det kan være fra nedpå breen - jeg tipper på Gullmorhornet?

Nesten... Bildet er tatt fra Vellesæterhornet.

Og Bjarne, du kan også gå fra hytte til hytte i området.. Glemte Vellesetra med kort avstand fra vei ved Brunstad i Sykkylven. Muligens ubetjent, dvs uten mat.

Se også en glimrende oversikt og detaljkart over området på fjellinordvest.net

post-1376-133474584429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten... Bildet er tatt fra Vellesæterhornet.

Men da har du kanskje slike gode zoombilder av vestegga på Lille også?

Jeg tok noen bilder fra Brunstadhornet nå i sommer, men de har for dårlig oppløsning.

Det er ikke for bruk i noen artikkel eller bok, det er for å studere egga og muligens se hvor vi gikk opp, og muligens se hvilke andre alternativer som finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..mens vi to andre ville ha med oss Smørskredtind før vi dro ned.

Kommentar som jeg la ut på Fjellinordvest:

Foruten at det selvfølgelig går an å klatre sørsida av egga, så er det to klyvbare varianter av denne.

Begge følger nordsida (venstre sett nedenfra) av egga opp.

Ene muligheten er å runde i nedkant av nederste håmmårn, og så ta oppover.

Andre muligheten er å fortsette et stykke opp sørsida, klyve opp på eggen der den har et hakk, og klyve ned en kort kamin.

Fra kaminen er det spasering innpå stien på nordsida av egga, som herfra er felles for begge varianter.

Ellers så kan det vel forekomme at det blir diverse varianter oppover her, det avhenger i hovedsak av snøforhold i forhold til valgt utstyr; har man stegjern og øks velges snøen - ellers så må man jo klyve innpå fjellet utenom.

Smørskredtinden er et skikkelig fjell, og må behandles med den respekt et slikt fortjener.

Vestegga er i praksis flere hundre høydemeter i utsatt terreng som grenser til lett klatring.

En sammenligning med Slogen blir som å sammenligne en SUV med en Cayman S.

Så, selv om dette er en "lett" rute, aldri over grad 2, så er det utsatt, langt og veivalg er avgjørende for at det skal være lett.

Og, som flere andre påpeker - er det vått så kan friksjonen bli redusert, og marginen forsvinner, selv om det egntlig er en slags spasertur i en dårlig trapp uten rekkverk, med potensiale for å trille 200 - 800 høydemeter.

Løsningen er også lett - det er jo bare å gå på løpende hele sida opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Bjarne, du kan også gå fra hytte til hytte i området.. Glemte Vellesetra med kort avstand fra vei ved Brunstad i Sykkylven. Muligens ubetjent, dvs uten mat.

Se også en glimrende oversikt og detaljkart over området på fjellinordvest.net

Takk for kartet, KarlE; det manglet jeg. Brekketindene er fantastisk flotte; fikk lyst på å traversere eggen 8)

Ja, Velleseter var jeg på i 1970 og 76. Den ligger vakkert til og er ubetjent, og det er bare snau 400m opp.

Uten bil er det stadig for tungt, men jeg venter på rette leilighet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig godt å se Gullmorbreen såpass godt i stand på bildet ditt fra Velleseterhornet Karl E. Den har krympet en del de siste årene, men 2007 og 2008 har gitt bra tilvekst. Ser det på mange av snøfeltene rundt omkring også, de er større enn på mange år. Jeg kjenner på meg at jeg har gått for lite i Sykkylven de siste årene, området fra Smørskredtindane og nord til Trandal/Velledalen er et fantastisk område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig godt å se Gullmorbreen såpass godt i stand [...]

Ser at det er stor forskjell i forhold til den turen til Store Brekketind som du har lagt ut fra 2006. Nå ligger der også snø oppetter rennen dere gikk.

Men da har du kanskje slike gode zoombilder av vestegga på Lille også?

Vedlagt er det mest innzoom'ede bilde av lille. Ikke helt skarpt på den avstanden

post-1376-133474584493_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er stor forskjell i forhold til den turen til Store Brekketind som du har lagt ut fra 2006. Nå ligger der også snø oppetter rennen dere gikk.

Jeg gikk samme ruta 3 år på rad i 1997-99 fra slutten av aug til midten av sept. Alle årene med snø, så dette var bra :wink:

500 fjell, se adkomst fra Langseterdalen her, http://fjellinordvest.net/content/view/207/417/

Det er diskusjonstema om den nye veien skal tilbakeføres, uansett har veien opp til ca Haukåssætra vært bomvei i årevis. Men nå er det gratis å kjøre hele veien.

Å gå Jakta, Smørskredtind og Slogen på en dag er mange høydemeter, kan ikke være mye om å gjøre før du passerer 4000. Ikke mange slake høydemeter på disse tre turene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500fjell: Eg gjekk Jakta og Slogen på samme dag. Hadde de ikkje vore for at eg og far min måtte rekke fjøsen, så hadde vi nok tatt Store Smørskredtind også. Men då ville eg ha gått: Jakta- Smørskredtind- Slogen i den rekkefølga. Dagen var veldig varm og trykkande men tid var de nok av. Gjekk Viddal-Jakta-Øye-Slogen-Øye. Fin tur:)

Bur i nærleiken, (Bjørke) så hiv meg kanskje med ein gong? Trur vi er på same alder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørke ligg inst i Hjørundfjorden. Huset mitt ligg rett under Storhornet 1600 moh. Har nådd toppen 8 gangar;) Her er mykje å ta til på. De byrjar å "minke" på fjelltoppar på denne sida av fjorden, har vore på dei fleste kjende, men manglar derimot dei fleste på den andre sida (Rånahalvøya). Så det er berre å ta turen til Sunnmøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Flott rapport,informativ og fine bilder.Etter Vengetind,Hornet og Bispen satte jeg kursen dit i sommer,og da med tanke på vestegga,men dessverre så satte værgudene stopper for enhver topptur,det regnet cats and dogs,så det ble med det.

Sommeren 2010 blir det ett nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.