Gå til innhold
  • Bli medlem

71° Nord....igjen


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Otto Støver

Joda jeg ser gjerne denne serien av den grunn at det vises mange forskjellige turområder fra hele landet. Utvelgelsen under veis har jeg et ambivalent forhold til, det burde vært mer opp til ferdigheter enn flaks, men men. For noen år siden var det en hjemsending av to deltagere bare fordi teamet ville ha to andre med seg videre. Da var det en stund jeg ikke gadd se på serien.

Selv om vinneren i utgangspunketet ikke var min favoritt på den siste delen der de var bare to, var hun en verdig vinner som mestret garnet best. Hun hadde jo ett minutts tillegg, + at hun bommet to ganger på spørsmålene, den andre bommet bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett så mange av episodene for 71grader nord i år, grunnet mangel på tid og til dels også ikke ønske om å kaste bort tid på en serie som jeg syns har blitt dårligere og dårligere med årene. Jeg tok meg imidlertid tid til å se finalen i kveld og syns det er hårreisende at man kan komme til finalen i 71grader nord uten å ha grunnleggende kunnskaper om bruk av kart og kompass som en av deltakerne tydlig vis ikke hadde. De fleste av oss klarer å lære seg dette etter EN gymtime med undervisning på ungdomskolen. I tillegg når man har vært på tur i 6uker og allikevel ikke har klart kunststykket å ikke lære seg disse grunnleggende kunnskapene for å ferdes i ukjent terreng synes jeg man ikke er en verdig deltaker og slettes ikke en verdig finalist i 71grader nord. Dette er bare en av tingene som er med på å skakkjøre dette programmet, selv om de skryter det opp i skyene av hvor hardt og tungt det liksom skal være.

Helt opp til finale er oppgavene aldri individuelt. Man kan alltid la den beste i gruppen navigere. Slik kan man komme langt uten slike egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ja, i morgen braker det løs igjen! Klokken 20.30 på TV-Norge ser man 10 deltakere starte sin ferd fra Lindesnes mot Nordkapp. Dette er det eneste TV-programmet jeg følger med på. Synes det er et artig konsept. :roll: I år skal blant annet Hallgeir Martin Lundemo, stayeren og den gamle hybelverten til Petter Northug være med. Spennende å se hvem som vinner, om det er de med best fysiske forutsetninger eller de med best mellommenneskelige egenskaper som klarer seg lengst...

Flere som kommer til å følge med på "Norges vakreste eventyr"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tv signaler (digital boks) og finner ikke behovet for det heller, nå med det meste på internett og sånn..

Men dette er definitivt den eneste serien av kaliberet "reality søppel" jeg finner verdig dets eksistens. Har sett ett par episoder for mange år siden og det er mye flott natur som vises i beste sendetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg blir å følge med i år også. Synes serien er helt grei underholdning. De siste årene har det blitt en overvekt av godt trente personer med på turen, og det mener jeg har gjort serien klart dårligere. Serien var mye bedre før, da det var "vanlige" folk som ga seg i kast med naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt blir det kjendisutgave i år. Jeg skal ikke se et sekund av det. Ikke liker jeg kjendiser og ikke liker jeg intriger og fraksjonering. Og nå skal disse kombineres. :roll:

Jeg hadde derimot sett på programmet hvis det hadde vært mer vanlige turdeltakere og uten trynefaktoren og intrigene/fraksjoneringen som det avgjørende element. Gi oss et program vi kan lære noe av samt drømme oss litt bort i flotte naturopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt blir det kjendisutgave i år. Jeg skal ikke se et sekund av det. Ikke liker jeg kjendiser og ikke liker jeg intriger og fraksjonering. Og nå skal disse kombineres. :D

Jeg hadde derimot sett på programmet hvis det hadde vært mer vanlige turdeltakere og uten trynefaktoren og intrigene/fraksjoneringen som det avgjørende element. Gi oss et program vi kan lære noe av samt drømme oss litt bort i flotte naturopplevelser.

Det hadde vært noe det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjendisutgaven kommer først neste år (skulle ønske de droppet å ødelegge et så fint konsept med kjendiser. Eneste bra reality på tv..)

Er det noen som vet om/hvor jeg kan få skaffet eldre sesonger på DVD? (Evt laste ned)

TVN sin webtv har kun tilbake til 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne måned har jeg hatt gratis programpakke fra RiksTV og kan akkurat se starten på 71 grader nord. Har også kost meg med å se på mythbusters. Jeg er redd for at det er slutt på moroa fra 1. oktober, da blir det bare NRK og TV2 (den siste bare ut 2009, tror jeg). Men jeg gidder fortsatt ikke å kjøpe RiksTV-pakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan kritiseres er all pratingen, intervjuene og presentasjonen som beslaglegger mye av seertiden. Dette unødige tullet burde vært kuttet vesentlig bort, og heller brukt tiden på det som er interessant å se på, nemlig litt action/svette, slit og naturopplevelser. Konseptet burde vært redigert og vinklet mer på dette, istedet for all denne pratingen og intervjuene som beslaglegger over 50% av tiden.

Enig med deg! Intervjuer og presentasjon kunne ligge på nettsidene deres, her kunne folk stemt på deltakerne osv osv - må være fin gulrot for å få folk inn på nettstedet. Ja til mer natur, beskrivelser av områdene de er i - og tøffere opplegg. Men da må de ikke velge ut deltakere som er "helt på vidda" når det gjelder friluftsliv...det legges jo opp til at de skal bli "hakkemat" på turene, og det syns jeg faktisk ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da ble det Tarjei som vant, akkurat som Joker spådde! :? Selv heiet jeg på Hallgeir, men jeg syntes det i det minste var bra at en gutt vant, etter mange år hvor jentene har dominert. Jeg kunne ikke tenkt meg å delta på en slik konkurranse så lenge det er avstemning innad i gruppa, er nok for dårlig taktisk på den fronten. De siste spørsmålene i finalen passet meg bra! Så nå er det bare å vente et knapt år på neste program, med kjendisversjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene har dominert fordi dem er gode i sosiale spill, og det er jo det opplegget går ut på. De fleste her på forumet hadde vel klart den fysiske gjennomføringen like bra som deltagerne. Men som ellers ute i den virkelige verden, det er trynefaktoren som bestemmer hvem som er vinnere og hvem som er tapere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.