Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt


hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst til å kjøpe meg nytt telt, men jeg må si at jeg blir litt forvirret i denne teltjungelen :)

Jeg ser etter et telt som det er plass til meg og hunden.

Ca + - 2 kg.

Selvstående.

3 sesongs.

Som tåler regn!

God lufting.

Gjerne 2 innganger+plass til litt baggasje.

Trenger ikke koste en formue :D

Noen som har tips/råd til meg :)

Hilsen fra Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner nok ikke et telt som oppfyller alle kravene. Spørsmålet er hva som er viktigst for deg. Selv har jeg Hilleberg Nallo 2 (2.1kg) og Nanok Axis Duo (3,3 kg) , og har også brukt Hilleberg Jannu (2,8kg). Har også sett på de fleste aktuelle telt på det norske markedet i sommer på teltutstillinger. Her er litt om hva jeg ville lagt vekt på.

http://www.nanok.no/page63/page64/page64.html

http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

En golden retriver tar plass, og bikkjer sliter på telt. Jeg ville derfor funnet et kvalitetstelt. Ville heller ikke satset på meget små telt som Hilleberg Soulo, Helsport Ringstind ol. Jeg synes små kuppeltelt får for dårlig takhøyde/plassutnytting). Jeg synes det er ok å kunne sitte oppreist flere steder i teltet enn i midten (dette er ofte et større problem for menn). Da ryker de fleste telt under 2kg.

De større kuppelteltene og tunnelteltene har brattere vegger, og dermed bedre takhøyde og plassutnytting. Jeg synes mitt Axcis har større plass innvendig enn Jannu, selv om målene på Jannu er større i alt uten høyden. Jeg liker også to innganger, selv om jeg drar alene (en til bagasje, en ut/inngang ). Det gir også plassfølelse når innerdørene er åpne. Nallo 2 har bare en inngang, og dårlig takhøyde.

Jeg liker ikke telt der du setter opp innerteltet først, og så trer på yttertelt. Noe herk alene i vind, og innertelt blir vått i regn mm. De fleste amerikanske telt er slike (MSR, Mountain Hardware m.fl) Da er de skandinaviske løsningene mye bedre. Jeg misliker telt med abassid (vanskelig å utnytte plass til noe fornuftig, krøkkete å komme inn i teltet og ekstra vekt), da ryker alle Helsportteltene. To fine telt er: Hilleberg Kaitum 2 (2,7kg) tunneltelt og Hilleberg Allak 2 (2,9 kg) kuppeltelt.

Allak og Axics likner hverandre, men jeg er ikke fornøyd med kvaliteten på Nanokteltet. Exped lager også fine telt, men de er ganske tunge (egnet for vintersbruk).

Har ikke testet endukstelt på 20 år, men tror flere av dem kan være aktuelle for deg. Bibler/Black Diamond har flere modeller. har stort sett en inngang. http://www.bdel.com/gear/tents_overview.php

Du kan finne mange telt til halv pris i Statene (også Hilleberg). En godt sted å lete etter lave priser på produkter du ønsker er www.spadout.com (en priskalkulator for en rekke nettbutikker i USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Fimax at alt det der vanskelig lar seg kombinere.

Du kan få så og si det du listet opp, men da ryker den 2-kilo planen.

Hva med Nammatj 2 GT?

Det har ikke 2 innganger, men forteltet er såpass stort at du slipper å tråkke på sekken eller hunden på vei ut.

Hvis du føler det er veldig viktig med 2 innganger kan du titte på Staika, der er det veldig lett å åpne innerteltet selv når du er i soveposen, for de er på siden, og veggene er loddrette så du kan sette deg opp helt inntil for å få god kontakt med hunden/mekke mat/rote rundt i sekken etc.

http://www.hilleberg.se/f1left_prod.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen av disse, men de oppfyller tilsynelatende mange av kravene du stiller.

Hvis du har mulighet kan du jo dra innom sportsnettbutikken i Oslo og teste dem ut..

Mountain Hardwear Helion 2 (selvstående, 1,8 kg, tresesongs og du kan ha bikkja i innerteltet hvis forteltet er for lite) 3500

Eureka Spitfire Duo (tomanns, 2,4 kg, tresesongs) 2000,-

MSR Hubba Hubba (tomanns 2,2 kg, tresesongs, selvstående, to innganger) 4000,-

Eureka Moonshadow Duo (tomanns, 2,4 kg, tresesongs) 2500,-

Hvis du firer litt på kravet til vekt får du fort mange fler modeller å velge i mellom.

Jeg tror nok du bør satse på et tomanntelt. Enmannstelt har som regel for lite fortelt til både hund og sekk.

I et tomannstelt kan du ha enten sekken eller hunden med inn i innerteltet.

Hvis du bestiller fra utlandet blir det fort en mye rimeligere affære...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund, en Alaska Husky og vi er en del på tur med telt.

Hadde tidligere et Helsport Stetind II dvs modellen før Ringstind II. Det fungerte bra for meg hva gjelder plass for oss begge to inne i teltet + bagasje og matlaging i forteltet. Men Bikkja likte seg ikke noe særlig der inne. Kanskje det ble for trangt men tror nok heller det var luftingen som ble for dårlig og at han reagerte på det.

Så jeg byttet telt til et Hilleberg Jannu. Mye bedre ventilasjon og Rapp går inn uten nøling. Synes dog at det er litt mer tungvint med matlaging i forteltet på dette men det fungerer. Teltet er veldig lett å slå opp alene i "litt" vær dvs når det er friskt!

Ok nå burde vel hunden min ligge ute vil de fleste si da det er en polarhund men de er jo sosiale vesener og vi trives begge i lag i teltet....

Mvh

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Hardwear Helion 2 (selvstående, 1,8 kg, tresesongs og du kan ha bikkja i innerteltet hvis forteltet er for lite) 3500

Mvh Andreas

Dette teltet er knøttlite!!! Innerteltet tar ikke to liggeunderlag ved siden av hverandre engang. Tror det er 90 bredt i fotenden eller noe sånt. Kikket på det i våres, men droppet det. Knotete oppsett synes jeg også det var, med litt utypisk bruk av stenger. Ytterteltet er det ikke plass til annet en en liten sekk og et par støvler i.

Har du kikket på Hilleberg Kaitum? Litt dyrt kanskje, men det tilfredstiller de andre kravene dine ganske godt. Jeg har alle planer om et sånt til neste år kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg søger råd ang. køb af telt, modellerne jeg vakler i mellem er Hel Sport Fjellheimen Camp 2-3 og Fjelheimen X-trem 2-3, er der nogen med erfaringer der har gode råd, teltet skal bruges som mit hjem i 3 måneder næste år på cykel touring og ture ud i det blå men aldrig vinter ture

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søger råd ang. køb af telt, modellerne jeg vakler i mellem er Hel Sport Fjellheimen Camp 2-3 og Fjelheimen X-trem 2-3, er der nogen med erfaringer der har gode råd, teltet skal bruges som mit hjem i 3 måneder næste år på cykel touring

Hei!

Jeg har et HelSport Fjellheimen Camp 3 som jeg har brukt til mest sommerturer, men også høst og påsketurer på fjellet.

- Jeg synes det er lett å sette opp alene, tar liten tid. En setter opp ytterteltet først og så innerteltet, en klar fordel når det regner.

- Kvaliteten har vært god hittil. Har satt det opp på steingrunn og lagt steiner opp mot duken på grunn av vind, uten at den tilsynelatende har tatt skade av det.

- Ventilasjonen er bra nok på barmark for meg. På en skitur i våres hadde jeg 3 netter i teltet. En klar ulempe var da at den ene ventilasjonsåpningen sitter helt nede ved bakken, slik at vi måtte grave en luftekanal i snøen for å få ventilasjon. Det ble litt kondens hver natt, men det blir det i ALLE telt på vinterstid etter hva jeg forstår.. Her kommer nok X-trem utgaven bedre ut, men den har stormklaffer, det klarer jeg meg fint uten!

- 3'er utgaven har god plass til 2, selv med vinterutrustning.. 3 personer er bare tull.

- Teltet er relativt lett, lite pakkvolum og prisgunstig, ihvertfall på XXL sist jeg sjekket.

- Forteltet er stort nok for bagasje og matlaging.

Nå er det vanskelig å komme på negative sider med teltet, men jeg tror nok ikke jeg ville kjøpt dette igjen, ville heller ha gått for et Hilleberg. Har fått inntrykk av at de har bedre ventilasjon en HelSport og at kvalitet er bedre.

Til sykkeltur tror jeg dette er et bra alternativ!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.