Gå til innhold
  • Bli medlem

Med glatte støvler over Skardalstind og Skardalseggje 6.sept. 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Askogvoll har stadig turplaner og etter en telefonsamtale ble det avtalt tur. Morten H. og to kompiser til skulle være med. Yr. No hadde meldt kjempevær og alle hadde store forventninger om «kremvær» på denne turen. Denne rapporten er fra en 2K tur,- så de som ikke er interessert i slikt kan jo finne noe annet å kikke på... :!:

Denne dagen ble ikke helt som forventet værmessig, men vi har opplevd dette før...Statsmeterolog John Smiths hadde ikke noen høy stjerne denne dagen. :!: Sol kom imidlertid fram noen ganger og noen bra bilder ble det på turen. Snøen gjorde forholdene litt lumske på eggene, og det var også vått og glatt i ura så vi måtte ikke stole på at skoene satt...falt selv i ura ned fra Skardalseggje og fikk en lårhøne så det holdt...vil nok slite med den denne kommende uka. Rart at det ikke skjer flere stygge fall når man tenker på hvor mange mil man går i slike urer i løpet av årets turer. :D

Etter å ha slitt oss oppover til Skardaltind uteble utsikten fullstendig ved varden, men seinere ble været noe bedre. Lars og Tom besluttet å snu her på Skardalstind da det var en ankel som skrantet litt og veien videre mot Skardalseggje så noe «giftig» ut. Morten, askogvoll og jeg la i vei videre nedover til skaret mellom toppene. Ryggen/eggen oppover så rimelig tøff ut, men her var det noe mindre snø slik at forholdene var ok for klatring/bratt klyving. Ikke spesielt vanskelig, kanskje grad 2 et par plasser. Likevel luftig og utsatt, og man må holde tunga rett i munnen...Ovenfor den første hammeren var det grei og artig kyving, men her var det noe mer snø som gjorde forholdene noe mer utsatt...et par plasser var det også litt luftig som man kan se på noen av bildene. Etter at vi hadde kommet opp den første hammeren oppdaget Morten at kameraet lå igjen ved foten av denne. Askogvoll, også kalt MiniØyvind, hadde fått blod på tann, og meldte seg straks for å klatre ned for å hente dette!!! :lol:

Herlig når solen titter fram...livet for en tinderangler blir helt topp og fotoapparatet brukes flittig når øyeblikkene er der! Veien videre mot varden på Skardalseggje var morsom....og snødekt. Et par klyvepunkter sør for varden, så gikk veien videre ned mot Langevatnet i en glatt og utsatt ur hvor jeg falt..Ned kom vi og neste hinder var kryssingen av elva ut av Langevatnet. Med litt balettkunster kom vi oss over og tok en lengre rast før den lange retretten til Leirvassbu sto igjen. Lang etappe tilbake,- og det var godt å få av seg våte fjellstøvler. Turen tok 10,5 timer,- ikke i racertempo, men med bra driv i fjellet. 25km og ca 1370 høydemetre. Eggen og klyvingen opp til Skardalseggje er noe tøff under vanskelige forhold,- så ha det i tankene før du/dere planlegger en tur hit. Vi gikk usikret, men sikring kan vel være greit under våte/isete forhold! Turen ga mersmak, så sesongen er ikke over ennå!! :D

post-2015-133474581643_thumb.jpg

post-2015-133474581652_thumb.jpg

post-2015-133474581659_thumb.jpg

post-2015-133474581665_thumb.jpg

post-2015-133474581672_thumb.jpg

post-2015-133474581678_thumb.jpg

post-2015-133474581685_thumb.jpg

post-2015-133474581693_thumb.jpg

post-2015-133474581701_thumb.jpg

post-2015-133474581707_thumb.jpg

post-2015-133474581714_thumb.jpg

post-2015-13347458172_thumb.jpg

post-2015-133474581727_thumb.jpg

post-2015-133474581733_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man må bare passe på hvor man drar vettu, undertegnede hadde strålende sol heele dagen lang et stykke vestover :!:

En kul tur over den eggen, snøen så ut som et fint krydder på tilværelsen, selv om passajsen kan med fordel nytes under tørre forhold :D

Også må du slutte å falle! syns det er skader på hver tur nå nesten jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med videosnutter. :!: Skikkelig gromtur dere hadde.

Turen ga mersmak, så sesongen er ikke over ennå!! :D

Førstkommende helg er det Fjellfilmfestivalen, samtidig som det meste av båtruter og hytter er/skal stenge. Egentlig er det den fineste tiden som kommer med nesten ingen på fjellet, kald og krystallskarp luft, kritthvit snø i kontrast mot mørk fjell, samt blodrøde og gule farge i dalbunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atomsilda skrev:

Denne rapporten er fra en 2K tur,- så de som ikke er interessert i slikt kan jo finne noe annet å kikke på.

Godt å bli advart i tide, men dette var da en fornøyelig rapport.

Har også mistet tiltroen til John Smith og co.

Spesielt i Jotunheimen. Tror treffprosenten der må være ganske lav.

Dersom man antar at morgendagens vær vil være som dagens

vil man få en treffprosent like over 50. Det er vel der John Yr også ligger ??

Synes Mortens tur over eggen så noe sleip og luftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Skarddalstind er en enkel og ganske udramatisk topp, gir den en helt spesiell klang hos meg. Den vil for alltid være knyttet til et av mine største fjellminner! Og været og forholdene sviktet heller ikke i september i 2006, året som mange husker som alle breers skrekk.

Eggen over mot Skarddalseggi har jeg dessverre aldri fått gleden av å gå, for den ser artig ut. Under tørre forhold! Ikke med sånn sleipt underlag som dere hadde. :? En gang må jeg få tatt den turen.

Fin turrapport igjen ”Atomsilda”!

Jeg lurte litt på om ”Morten H.” kunne være den Morten jeg kjenner. Vel, mistanken ble styrket da jeg leste: ”Etter at vi hadde kommet opp den første hammeren oppdaget Morten at kameraet lå igjen ved foten av denne.” :D (Måtte bare erte litt Morten…)

Stilig avslutning på elvekryssingen på andre videosnutt forresten! :P Hadde en følelse av hvordan den ville ende siden du la den ut ”Atomsilda”. :)

Rart at det ikke skjer flere stygge fall når man tenker på hvor mange mil man går i slike urer i løpet av årets turer.

Den tanken har streifet meg også ”Atomsilda”, mang en gang. Er jo ganske mange ganger opp gjennom årene hvor det har vært på nære nippet, hvor steiner har vaglet mer enn man har satt pris på. En sjelden gang går det i røysa slik du opplevde. Heldigvis har det gått bra til nå, og jeg krysse fingrene for framtiden også. Det største uhellet har jeg faktisk hatt på DNT-stien gjennom Svartdalen, med kneskålen rett i fjellet på regnvått fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den turen vekker minner -- fra 1999, hvor jeg gikk den fra Skarddalstind med en kar jeg traff på Olausbu.

Husker spesiell den vasse egg høyt over breen. Den er kort, men særdeles luftig!

Da var det sommer og sol! Heile eggen ble traversert fra V og ned svaene i Ø. Returen gjennem Skarddalen til Olausbu.

Må si jeg ville ikke like å gå den når det er nysnø på uren og svaene i austenden. Tøft av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tur dette ja, sitter ferskt i minne. Ser dere fikk samme glatte føret som jeg fikk forrige uke. Faktisk hakket mer snø i sørflanken der enn hva det var på naboryggen. Forsøkte å se etter dere i solgløttene, men vi koste oss med at dere hadde feiget ut i tåke og lavt skydekke :wink:

Synd dere ikke dro søndag, det var jo værmessig helt kongelig.

Når det gjelder MiniØyvind, tja det tror jeg det jobbes godt med på Gjøvik for tiden, så litt overdrevet vel........ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skardalstind er et av mine bedre turminner. I legendariske godværs-mars 2001 storkoste jeg meg på toppen!

Men har hatt det litt verre på tur der også. Sammen med en kompis sommeren 2000 gikk turen videre opp til Skardalseggi. Mener å huske at vi fant ei teknisk grei rute sør for hammern, men det var ekkelt å måtte omgå et fremspring ved å ha kroppen delvis uti stupet. Heldigvis var det solide tak, og ikke minst var det tørt. Men jeg ville ikke samme vei tilbake. Så vi krongla oss ned til Langvantnet, og det var ikke helt knirkefritt det heller.

Men dette husker jeg som en kremtur!

Nå er det på tide med en ny Jotunheimtur kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rundet også hammeren Øyvind, selv om det bare var rett rundt hjørnet og opp i siden på den.

En flott tur var det i alle fall, selv om føret var glatt og helsa middels. Vi skled histen og pisten, både aksogvoll, atomsilda og jeg, men det var nå bare atomen som fikk no varige men som han drasset med seg hjem til Gjøvik. Nye bekjentskaper var det for mitt vedkommende også - trivelige sådan!

Den videoen er dog ikke så veldig flatterende da, selv om den egentlig kun bekrefter noe jeg allerede visste: Jeg er alt annet enn en balansekunstner, vil vel heller si jeg har en smule dårlig balanse :)

Takk for fin rapport Jørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne! Returen ble lagt der etter litt diskusjon. Ble enige om at det var bedre å få en skikkelig sti å gå på. :) Regner med at det er mer steinete og ulendt på andre siden. Likevel,-elva ut av Langvatnet kan være litt vanskelig....kunne like gjerne glidd her og blitt skikkelig våt :D Godt det ikke var mer vannføring.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Nå må vi legge oss i hardtrening CF, og sykle hele vinteren på ergometersykkel :D

Nei Jørn, jeg ville blitt VELDIG fornøyd hvis jeg hadde vært i nærheten av treogenhalvtime :)

Men still opp i Birkebeinerrennet, så skal JEG vise deg konkurranse :P

Og i Birkebeinnerløpet skal du få konkurranse av CF, han går for under 1t 30m :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne! Returen ble lagt der etter litt diskusjon. Ble enige om at det var bedre å få en skikkelig sti å gå på. :D Regner med at det er mer steinete og ulendt på andre siden. Likevel,-elva ut av Langvatnet kan være litt vanskelig....kunne like gjerne glidd her og blitt skikkelig våt :lol: Godt det ikke var mer vannføring.... ;)

hei Atomsilda! Steinete er det uansett, men dertil kan så tilføras at sørlig løypa er 800m kortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.