Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av telt


triton

Anbefalte innlegg

Noen som har noen formening om hva som er best for teltet? Stappe det i posen eller å rulle det?

Fant en annen tråd om emnet - men fikke ikke noe svar da alle fortalte hva de gorde og ikke hvorfor.

Noen som vet hva teltprodusentene anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat frå monteringsanvisning til Hilleberg:

"Vik och rulla ihop tältet kring stångpaketet, eller ”knöla” ner det i packpåsen."

Ikkje akkurat svar på spørsmålet, heller eit teikn på at teltprodusentane (i alle fall Hilleberg), ikkje ser det eine som meir riktig enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at å rulle er mer riktig enn å "knöla" det nedi.

Telt har ofte et membran eller hinne som er laminert på selve teltduken. Krøller man teltet, er sansynlighet stor for at ting krøller seg på samme sted neste gang stor.

I så måte blir det ofte tydelige brettekanter, kanter er ofte mer utsatt for slitasje samtidig som strekket i denne kanten blir betydelig i forhold til resten av teltet.

Ruller man teltet sammen får man ikke de samme og antallet "brettekanter", men ulempen her er vel at man får strekk i HELE teltduken i stedenfor i de utaligge kantene i stappemetoden.

Ruller man så har man som det er sagt mye kontroll av fremmedellementer.

Så min konkluksjon er å rulle teltet hardt men ikke stramt, for så å komprimere med trekket.

Ruller man har man forsåvidt også bedre kontroll på at harde gjenstander som klips og lignende ikke legger seg ugunstig til.

Jeg ruller altså telt/lavvo sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt finnes det 2 grupper mennesker, de som stapper og de som ruller. Begge gruppene synes at dere måte å gjøre det på er best.

Jeg har hørt at stapping er best, fordi det sørger for at ikke alltid samme sted på teltet får spenning på seg under oppakning.

På den andre siden er teltet jo bare pakket en dagstur om gangen. Ellers hjemme bør den være lagret løst i en romslig eske. Så jeg tror ikke at det gjør så mye i praksis om du stapper eller ruller.

Edit:

Hilleberg bruker forøvrig romslige pakkeposer for teltet. Det gjør også at det ikke bør gjøre så stort forskjell hvordan du pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt finnes det 2 grupper mennesker, de som stapper og de som ruller. Begge gruppene synes at dere måte å gjøre det på er best.

De fleste teltene mine stapper jeg når er på tur, bortsett fra et Bibler Eldorado der bøylene på luftelukene er ståltråd. Ståltråden blir altfor "krøllete" om jeg stapper det. Hjemme, etter å ha tørket teltet hender det ofte at jeg ruller det sammen i stedet. Om teltet er veldig skittent under hender det at jeg ruller det på tur også... Tilhører derfor en tredje gruppe mennesker, altså en som både ruller og stapper :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hva andre har hørt er korrekt, tja det..... sier ikke mere, HALLO :lol:

Personlig stappet jeg teltet de første 20 gangene på tur, deretter rullet og pakker/pakket jeg det de neste 1000+++ gangene...

Stappe teltet tar 10 sek, rulle teltet tar 30 sek!!!

Påfølgende kveld ruller du det ut på 5 sek, 2 min etterpå er teltet oppe.

Har du stappet det kan du ta deg f... på at det tar 10 min pga surr med barduner etc. Er det kuling og vinter tar det gjerne 30 min eller mere!

Test selv, og du finner veldig raskt ut av det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hva andre har hørt er korrekt, tja det..... sier ikke mere, HALLO :lol:

Personlig stappet jeg teltet de første 20 gangene på tur, deretter rullet og pakker/pakket jeg det de neste 1000+++ gangene...

Stappe teltet tar 10 sek, rulle teltet tar 30 sek!!!

Påfølgende kveld ruller du det ut på 5 sek, 2 min etterpå er teltet oppe.

Har du stappet det kan du ta deg f... på at det tar 10 min pga surr med barduner etc. Er det kuling og vinter tar det gjerne 30 min eller mere!

Test selv, og du finner veldig raskt ut av det :)

Har testa det og kome fram til stikk motsatt resultat, i alle fall for vinterteltet mitt. :lol:

Når _eg_ rullar vert det surr i bardunane når eg skal sette opp att teltet. Og når _eg_ stappar, glir teltet fint ut av posen att og er klar til å setjast opp med ein gong. Dess meir det bles, dess raskare legg teltet seg ut.

Med tunelltelt og stengane delt i to og klar i kanalene, har ein derimot ikkje noko valg, då må ein rulle.

Sumarteltet mitt har ein litt annan oppførsel når eg tar det ut av posen i stappa form. Dette teltet kunna kanskje med fordel rullast for å vera raskare å setje opp. I alle fall når det er vindstille når det skal setjast opp att. Men skal eg greie å rulle dette teltet og attpå til få det nedi posen, må eg bruke stengane til å rulle rundt. Og stengane pakkar eg ikkje nedi teltposen, så derfor må det stappast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hører jeg til blant de som helst ruller/bretter ytterteltet og alltid ruller/bretter innerteltet.

Som andre har nevnt over er det veldig lett å sette opp innerteltet når du bare kan rulle det ut, spesielt på vinteren.

For min del har dette spart meg for mye tid hver gang jeg setter det opp.

Pleier også å pakke innerteltet i en egen pose om ytterteltet er vått.

Ser det er nevnt over at bretting/rulling kan gi slitasjeskader, finnes det egentlig holdepunkter for det? For min del blir ikke bretten samme sted hver gang..

Vel, hver sin lyst..

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oversette "nut" med gærning enn tulling...

Jeg trodde "nut" var topp, tind o.l. :roll:

Har et gammelt telt fra 91 som alltid har vært stappet og jeg kan ikke si at duken har tatt skade av det. Da er det verre med bålglør, slitte bardunfester og kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

justanothernut skrev:

oversette "nut" med gærning enn tulling...

Jeg trodde "nut" var topp, tind o.l. Wink

Fra Oxford Dictionary:

• noun 1 a fruit consisting of a hard or tough shell around an edible kernel. 2 the hard kernel of such a fruit. 3 a small flat piece of metal or other material, typically square or hexagonal, with a threaded hole through it for screwing on to a bolt. 4 informal a crazy or eccentric person. 5 informal an obsessive enthusiast: a football nut. 6 informal a person’s head. 7 a small lump of coal or other material. 8 (nuts) vulgar slang a man’s testicles.

justanothernut kan tydeligvis bety så mangt, hvorav "bare en testikkel til" er en av de mulige oversettelsene :lol:

Forøvrig stapper jeg teltet med pluggfestene i den ene enden stikkende ut slik at jeg kan feste disse i bakken før jeg tar ut resten av teltet hvis det skulle blåse.

Har ikke noe særlig problemer med bardunene, i alle fall ikke noe mer enn jeg har hatt når jeg har rullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en utrolig morsom avsporing av spørsmålet om teltpakking, men det er artig med spekulasjonene over betydingen av nut i navnet mitt.

For dem som måtte ha et ønske om å vite hvor navnet kommer fra, så er det i betydningen "gærning". Jeg var/er deltager på et forum for folk med problemer relatert til hodet. På det forumet fantes det alt fra dem som slet med bipolar lidelse og ADHD til angst og depresjoner. Selv har jeg epilepsi, som også har en egen gruppe der. Da jeg trengte et brukernavn fant jeg ut at just another nut var morsomt! Fikk mye kudos for navnevalget der også!

Måtte bare klarere det, sånn at ingen gikk rundt og trodde jeg hadde en testikkel, eller enda værre, at jeg var en ivrig fotballtilhenger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justanothernut: Og jeg som hele tiden har trodd du var en sprøyte gal fotballtilhenger med bare én testikkel... :lol:

Takk for oppklaring.

Jeg bretter, ruller og pakker i kompresjonstrekk når været tillater det. Er det mye vind stapper jeg, men passer på å ha pluggfester lett tilgjengelig til utpakking (som Bøygen)

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe særlig problemer med bardunene, i alle fall ikke noe mer enn jeg har hatt når jeg har rullet

Det kom kanskje ikke helt klart fram i innlegget mitt, men poenget mitt var at det er flere faktorer som sliter mer på teltet enn at man ruller eller stapper det i posen.

Har vært med på at en bardun revnet i vind, deretter knakk ei teltstang og dermed hadde vi skiføre innendørs.

I bruksanvisningen til mitt Helsport-telt står det ingenting om rulling eller stapping, men det advares derimot mot unødig soling. UV-stråler bryter nemlig ned duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hva andre har hørt er korrekt, tja det..... sier ikke mere, HALLO :P

Personlig stappet jeg teltet de første 20 gangene på tur, deretter rullet og pakker/pakket jeg det de neste 1000+++ gangene...

Stappe teltet tar 10 sek, rulle teltet tar 30 sek!!!

Påfølgende kveld ruller du det ut på 5 sek, 2 min etterpå er teltet oppe.

Har du stappet det kan du ta deg f... på at det tar 10 min pga surr med barduner etc. Er det kuling og vinter tar det gjerne 30 min eller mere!

Test selv, og du finner veldig raskt ut av det :lol:

jeg surrer bardunene rundt hver sin klesklype når jeg pakker teltet ned, og kniper over enden, så er det kjappt som bare det når det skal opp :cry: dessuten kan du bruke klesklypene til å henge sure sokker til lufting etc etc når teltet formodentlig står oppreist.. eller over nasen når turkompisen tørker sine sokker

god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.