Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre herrrrlige turer på Vestlandet, sommer`n 2008


500fjell

Anbefalte innlegg

Her kommer en bildeserie fra noen av turene mine i Stryn denne sommeren. Været var med oss så å si hele uka og jeg fikk med meg blant annet Meleinsnibba, Botnefjellet, Svartegga og Hornelen. Viser bilder fra de tre første, har lagt ut noen bilder i Ole-Petter sin tråd her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13572&highlight=. Det var bare å gå på så mange fjell som mulig, for neste uke ble det tur til Spania (fikk jo gått noen turer der óg).

Murinibba, Avleinsfjellet og Melheimsnibba (Meleinsnibba) 6. juli:

Siden dette var første dag i Stryn ville pappa være på hytta med mamma og Synne. Siden jeg våknet til så fint vær var jeg skikkelig tent på en dagstur. Målet ble Meleinsnibba mellom Loendalen og Oldedalen. Sykla fra Bøasætra og ut til Muristranda ved Olden, fint sykkelvær. Herfra tok jeg av på en grusvei opp forbi Avlein til Huaren. Parkerte sykkelen her. Først tok jeg meg en tur bort til selve Huaren (385), flott utsikt mot Loen. Fant til og med årets første blåbær!

Nå tok jeg sikte på Avleinssætra, med GPS-peiling rett opp i lia til to hytter på rundt 800 moh over skoggrensa. Oppover hit var det ingen sti, bare bjørkeskog og mange små hammere en måtte enten klatre rett på eller gå lang omvei rundt. Her nede et sted klarte jeg å miste GPSen, merka det ikke før jeg var mye lengre oppe. Umulig å vite eksakt hvor jeg gikk hen, og fant den aldri igjen. Når jeg var kommet til Avleinssætra fulgte jeg en rømerka sti bort til Murinibba (1119). Fantastisk fint utsikt rett ned i fjorden, der lå Olden og et britisk cruiseskip i retning kaia. Neste steg var å komme seg opp på Avleinsfjellet (1500), her var det MANGE hammere og ulendt å gå opp! Jeg kom meg til slutt opp til varden, og kunne puste ut etter over 1500 høydemetre i en jafs. Tok en telefon hjem for å melde fra, pappa var litt missunnelig.

Lett var det å skli ned snøen og spasere opp på Skavteigfjellet (1548), her var det et flott syn og litt skremmende å se bort på eggen opp til Meleinsnibba. Av de lokale kalles denne ”den kinesiske mur” og det var enkelt å forstå hvorfor. Det gikk greit å komme seg ned på ryggen, og oppover var muren ikke så ille som det så ut til. Den var bred og fin å gå, bare litte granne småklyving. På venstre side var det et fascinerende stup ned i breen. Vel oppe på platået tok det ikke mange minuttene å rusle over snøen til toppen av Meleinsnibba (1706). Det var kjempefin utsikt overalt, bare Ramnefjellbreen (1856) skygget for utsikten innover mot Kvitekoll og Jostedalsbreen.

Returen gikk fra den kinesiske mur og ned på snøfonner til Meleinsvatnet. Herfra holdt jeg høyden bort til Murinibba (mye opp og ned pga. skrenter) og samme vei ned til sykkelen. Pappa var grei og hentet meg nede ved Muristranda.

Tid: 8t 28 min
Ascent: 2100 meter
(Descent: 2491 meter)

Svartegga 7. juli

Etter å ha lest litt om denne toppen i boka ”Opptur i Sogn og Fjordane” fikk jeg lyst til å se denne kanten av Nordfjord. Jeg, mamma og pappa+Frigg kjørte fra hytta i Stryn, inn til Nordfjord og Lotetunnelen til Lote og Lotsstøylen. Ingen bompenger! Vi satte i vei innover Lotsbergdalen. På veien traff vi noen innpåslitne kuer, som holdt følge med oss minst en halv kilometer, hehe. Tok en pause ved bunnen av Gjørva. Planen nå var å gå videre opp det skaret som kalles Gjørva og gå videre opp til toppen av Svartegga (1047). Det gjorde vi, men jeg og pappa skilte lag med mamma øverst i skaret, vi måtte ta en tur ut på Bustenakken (925). Ganske kupert terreng her. Vi tok igjen mamma litt før toppen, utsikten var herlig. Vi fikk med den fine solnedgangen! Skulle jeg hatt en hytte på toppen her skulle den hete Havblikk, nemlig fordi vi kunne skimte storhavet langt ute i horisonten.

Returen gikk ned via Kvitelvebakkane og Revureholten, og inn på veien fra Høgefjellet. Virkelig en flott tur, og mamma var stolt over seg selv at det gikk så bra med hofta. Lenge siden forrige fjelltur!

Tid: 3t 35min
Ascent: 785 meter

Botnafjellet – en perle i Breim 9. juli

Et slikt fjell fortjener kanskje en turrapport for seg selv, men likevel…

Dette massivet av noen fjell har jeg siden barndommen drømt om å få dratt til, aldri har jeg visst helt hvor de lå geografisk. Kun sett dem fra Gryta ved Bøasætra. Etter å ha searcha litt på Norgesglasset og lest litt om fjellet her http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1000mtn/botnafjellet.html. Bestemte vi oss for at denne måtte tas! Litt lang kjøretur ble det ut til Mykland på vestsiden av Breimsvatnet, ikke en sky å se, så alt lå an til en super tur. Vi fant et sted å parkere i en sving før Mykland gård, her gikk det merka sti opp til det spektakulære Blådalsvatnet. Stien startet i skog og terrenget åpnet seg etter hvert.

Denne uka har jeg på en måte vært heldig med været, på en annen måte har jeg klart å miste/ødelegge noe på nesten hver tur. 1: Miste GPS ved Avleinsfjellet 2: Ødelegge kameraet på Hornelen, og 3: miste sensorbrikken på pulsmåleren. Heldigvis oppdaget jeg dette noenlunde raskt og gikk nedover for å lete etter den. Men fant den ikke, da ble det en tur uten pulskontroll, vil jeg klare dette tro? :cool:

Blådalsvatnet var berre lækkert, tindrende, stupbratte fjellsider, og breer som hang ned i vannet nærmest. Og vi kjente den kalde vinden suse inn i t-skjortene. En pause ble inntatt ved det lille vannet nord-øst for Blådalsvatnet, her fikk Frigg tatt en ”dukkert”. Nå begynte en sterk stigning opp ei gress/grusrenne opp mot Botnafjellets østrygg. Det ble også en del klyving opp ryggen før vi kom på snø siste stykket før toppvarden. Fabelaktig utsikt!! Panorama, en kunne se Snønipa, Grovabreen, havet ved Florø, Gjegnen, Blægja, Sunnmørsalper… Det var nesten ikke vind heller, så vi kunne ta en velfortjent matbit rett ved toppen, vi skrev oss selvsagt inn i boka. Forrige mann som var her ble skrevet inn for 2 uker siden.

I Opptur-boka stod det at det var ”obligatorisk” å ta turen ut på Botnafjellets nord-vestre utstikker. Her lå det stupbratte skrenter og fin utsikt ned i Sørsendalsvatna og den spektakulære Sørsendalsbreen, som nok er mer spektakulær senere på året. Ferden gikk ned i steinrøysa og opp på Blåegga, måtte på høyeste punkt for å kalle dette en topp. Siden det var så mye snø ble det lett å gå i nedoverbakker. På pkt. 1475 ble de siste skivene inntatt, her kunne en se langt innover fjellområdet Naustdal/Gjengedal. Longevasshytta kunne ses med kikkert, den eneste selvbetjente DNT-hytta i området.

Ned fra 1475 var det rett og slett ingen dans på roser, mye klyving ned hammere gjorde det spesielt ekkelt når en hadde med bikkje. Da vi stod på Eggane (1354) og så bak oss viste det seg at det ikke var noen omgåelse enn ekle hammere og sva. Før nedturen mot dalen så vi oss 360 grader omkring for å lagre utsikten og den fine solnedgangen inne i minnene. Mens vi sklei nedover snøen mot Kvanndalsvatnet og Blomskredvatnet møtte vi på en reinsdyrsflokk, godt bikkja var i bånd da!! Fra Blomskredvatnet gikk det en utydelig sti ned til Myklandsdalen. I følge Opptur-boka var denne omtalt som ”god sti”, men så er kanskje sogningene litt ekstreme da. ;-)

Vel fremme ved bilen tok jeg meg en tur oppover bakkene i Blådalen for å lete etter pulssensoren, jommen fant jeg den også. Akkurat ved den grinda vi måtte hoppe over et stykke oppi bakkene!! Deilig, nå ”sparte” jeg 400 kroner gitt.

Tid: 8t 19min
Ascent: 2125 meter

Takk for noen herlige dager i den skjønne vestlandsnaturen! :cool:

post-3251-133474580817_thumb.jpg

post-3251-133474580829_thumb.jpg

post-3251-133474580841_thumb.jpg

post-3251-133474580851_thumb.jpg

post-3251-133474580874_thumb.jpg

post-3251-133474581187_thumb.jpg

post-3251-133474581198_thumb.jpg

post-3251-133474581208_thumb.jpg

post-3251-133474581219_thumb.jpg

post-3251-133474581229_thumb.jpg

post-3251-133474581237_thumb.jpg

post-3251-133474581247_thumb.jpg

post-3251-133474581258_thumb.jpg

post-3251-133474581268_thumb.jpg

post-3251-133474581278_thumb.jpg

post-3251-133474581286_thumb.jpg

post-3251-133474581296_thumb.jpg

post-3251-133474581306_thumb.jpg

post-3251-133474581315_thumb.jpg

post-3251-133474581324_thumb.jpg

post-3251-133474581334_thumb.jpg

post-3251-133474581345_thumb.jpg

post-3251-133474581355_thumb.jpg

post-3251-133474581366_thumb.jpg

post-3251-133474581377_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ned fra 1475 var det rett og slett ingen dans på roser, mye klyving ned hammere gjorde det spesielt ekkelt når en hadde med bikkje. Da vi stod på Eggane (1354) og så bak oss viste det seg at det ikke var noen omgåelse enn ekle hammere og sva. :!:

Det finst ein veldig grei nedgang frå punkt 1475 til Kupeskardet. Dere har gått for langt mot øst, og

rett ned. Ein må svinge vestover ganske tidleg, så kjem ein fint ned nokre hyller, til og med bikkja.

Har gått ned her fleire ganger, uten problem.

Har berre ein tur på Botnafjellet, som er ein flott topp i eit vilt terreng. Møtte den gangen skodda vest for topp 1475, og gjekk etter kompasset over Blåeggja. Seinare vart det fint, og returen gjekk frå lågaste punktet på Blåeggja, og rett ned på Sørsendalsbreen, som vi kryssa. Heldt på å ende med

forferdelse, men det er ei anna historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk steinur!

I følge pappa mener han at vi faktisk gikk der Agnar hadde gått, kanskje jeg husker feil/tegnet inn feil :!: Var jo ingen store problemer, måtte komme oss ned på en hylle og følge denne diagonalt ned mot høyre.

Skjorta står forresten sammen med bla. Ryssdalshornet på ønskelista over turer i området! :D Gikk du fra Førde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvor dere er uenig? Til Skjorta startet jeg over gaten fra der dere startet, opp til Korset og (litt modifisert) opp nordryggen, sør til Nydalsfjellet, ned i Botnen og ut Myklandsdalen igjen.

Det er vel nedgangen fra 1475 til Eggane, jeg mener selv å huske at vi gikk rett i retning mot Eggane. Men når jeg tenker etter så gikk vi mer mot sørvest etter hvert å fulgte noen hyller nedover. Var ikke noe problem, men var litt overrasket at det ikke sto noenting om dette i Opptur-boka :!:

Skal si du har hatt en travel sommer Sondre.

Det har vel blitt bortimot 500 fjell

Flott vestlandsnatur

Har bare kost meg i sommer jeg :D

Men er nok ikke blitt mer enn rundt 60-80 topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal starte å kose meg i mårra.

Starter på en fem ukers friperiode.

Skal bli godt å se høsten sige innover.

Er i grunnen ikke så glad i sommeren.

For mye mas om grilling og besøk til fandens oldermor mm :D .

Nå blir en del turer sammen med Nøkken og bikkja.

Nøkken setter stor pris på roen og fargene i høstfjelllet :!: .

Haukeliseter blir et greit utgangspunkt

Du er heldig som har slike spreke og turinteresserte foreldre.

Ser ut som du har gått i en god skole........

post-728-133474581745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig er du som har et nært forhold til Nordfjord! Masse flott å se, særlig Botnafjellet virker interessant for meg. I følge Opptur-boka er det jo ei bortgjemt alpin perle, og det stemmer i høyeste grad sjøl om toppen ikke er en tind. Her er det digre stup og bratte breer.

Kan ikke ha vært lett å gå ned de hamrene med bikkja. Har opplevd hvor klønete bikkja til kompisen er hvor svabergene er litt for høye og bratte. Da blir det rene hylekoret mens man samtidig hører klørne rispe febrilsk i berget :)

Som regel må en av oss løfte, skyve og bære den digre grønskytispa over hindringene, og det er alt annet enn lett. Synd jeg ikke har filma noen av situasjonene. Bør kanskje ta turen til Hoggtjern og Myrehogget for å få en bra filmsnutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.