Gå til innhold
  • Bli medlem

Packrafting Stabbursdalselva


Mase

Anbefalte innlegg

Min årvisse solotur gikk denne gangen fra Skoganvarre i Porsanger via Iesjavvre ned Stabbursdalselva. Jeg har lenge ønsket å padle denne elva med allykano, men ulendt terreng og stort fall med potensielt mange bæringer har gjort at jeg har vært litt avventende. En diskusjon her på forumet nørte opp om dette ønsket. Ved å bruke packraft blir konsekvensene av mange og kronglete bæringer mye mindre, slik at jeg valgte å bruke den framfor allykano. Packraften fyller mange av mine kriterier for en avslappet fisketur; en kan dorge og fiske fra båten, og ved å følge vannveien kommer en til alle de gode fiskeplassene. I tillegg kan en ha med mye vekt (god mat og drikke), uten at en trenger å slite underveis, bortsett fra på eventuelle bæringer inn til starten av padlingen.

Startsted ble mest valgt ut fra logistiske hensyn. Jeg la igjen sekken på campingplassen i Skoganvarre, kjørte bilen til Stabbursnes og syklet tilbake. Alternative starsteder som jeg vurderte var padling opp Iesjohka med start på Sousjavvri eller start ved Jotka. Start på disse stedene innebærer mye kortere bæring, men forutsetter bruk av buss og taxi og lang reisetid, opptil et døgn.

Det virker som om jeg prikka inn godværet i Porsanger med millimeterpresisjon. Hadde bare en halv dag med skikkelig ”vått” regnvær, og temperatur rundt 15 grader. Fisket var upåklagelig, spiste fisk opptil 2 ganger om dagen.

Andre som tenker på å padle Stabbursdalselva, kan bruke min rutebeskrivelse og bilder fra http://s222.photobucket.com/albums/dd174/higesund/Stabbursdalen08/. Ruta er basert på GPS-plot, slik at den er temmelig riktig med tanke på antall bæringer, mens plassering og lengde på bæringene er litt mer omtrentlig pga liten målestokk på kartet. Hvit farge indikerer bæring, svart padling. Ved å relatere dato og tidspunkt for bildene (legg til 12 timer og 35 min, klokka på kameraet viste feil tid) med ruta, kan de som er virkelig interessert få et ganske godt inntrykk av elva.
En kort beskrivelse basert på M711kartserien:
Lett bæring forbi de første strykene etter nedre Stabbursdalsvann.
Fra vann merket 360 og 1,5 km til oval øy et sammenhengende, grunt og kaotisk stryk, fall bortimot 10 m. Med vannstanden jeg opplevde, ble det mye vading og sleping, med høy vannstand vil dette kunne bli et vanskelig stryk, kanskje opp mot kl 3. Tett vegetasjon, eventuell bæring må bli rundt hele stryket. Videre 3 km med kortere, enklere stryk med rolige partier inni mellom. 2 eller 3 terskler på 1,5 til 2 meter, lempet forbi en av disse. De siste km fram til sammenløpet med elva fra Soulojavri grusbunn og lette stryk. Fra Soulojåkka til Båkkusjåkka helt flat elv!
Fra Båkkusjåkka til kote 300 friske stryk kl 2. Lempet forbi en terskel. Bar forbi et stryk kl 4-5? Lite vegetasjon, bæringer forholdsvis enkle.
Fra kote 300 til Suoppasluobbal: Fosser avbrutt av nesten helt stille partier. Lite vegeasjon, enkelt å bære
Fra Suoppasluobbal til Njakkagorzi (kote 140) går elva inn i en nesten sammenhengende canyon med bratte og stedvis loddrette sider. Også her veksler elva mellom voldsomme stryk og fosser som (for meg) er utenkelig å padle, og lange, stille partier med noen kl 1 stryk. Mange av bæringene innbar mye opp og ned langs de bratte sidene, mens noen få kunne gjøres nede i canyonen. Jeg gjennomførte alle bæringene unntatt en med packraften oppblåst på ryggsekken. Selv om det var bratt og ulendt, var det aldri snakk om klatring.
Fra Njakkagorzi til 3 km ovenfor Stabbursfossen lett padling kl 1 og 2. Strykene blir gradvis vanskeligere, en bæring der elva svinger øst/nord-øst, og bæring forbi Stabbursfossen og strykene ovenfor.
Fra Stabbursfossen til lombolaene sammenhengende grunne stryk med mye stein.
Fra lomolaene til havet fartsfylt padling kl 1 og 2.

Jeg padlet stort sett bare opp til kl 2 stryk. Elvas karakter med mange voldsomme stryk og fosser forutsetter imidlertid stor aktsomhet, og en viss erfaring med padling i elv er etter min mening en forutsetning for å padle denne elva.
Totalt hadde jeg 24 bæringer fra Stabbursdalsvannet og ned. Total lengde på bæringene har jeg ikke regnet på, men det må minst være 1 mil, kanskje 1,5. Vekten på sekken (med båt) var nede i ca 20 kg da jeg begynte på canyonen, slik at bæringene mer fortonte seg som avveksling fra padlinga enn slitsomme bæringer. Å padle denne elva med allykano lar seg nok gjøre, men vil utvilsomt innebære mye slit.
En fin tur for ei langhelg med vakker natur, fiske og frisk padling med packraft må være å starte på Sennalandet og gå inn til svingen der elva svinger østover og padle ned til havet.

Jeg lovte å si litt om utstyret jeg bruker til folk jeg møtte på turen:
Sekken med alt utstyr (inklusive Alpackaraft, åre og vest, vanlig turutstyr, mp3 spiller, nødpeilesender, reparasjonsutstyr, fiskeutstyr, kamera, dagstursekk) før jeg stappa i mat og drikke veide 15 kg.
Sekk Sealline Pro veier 2,9 kg; sovepose Marmot Helium 0,9 kg; 2 liggeunderlag 0,8 kg, telt GoLite Hex 3 + myggnetting 1,1 kg (bruker åra som stang), Alpackaraft + åre + vest 3,8 kg, vedovn Bushbuddy 0,34 kg; Eagle titanium kjele + Trangia micro ca 0,4 kg; ekstra klesskift ca 1 kg, vadebukse travellight 0,6 kg
Jeg brute bare 1 par sko, Alfa Cumulus lave fjellsko, disse ble også brukt som vadesko. Bruker sealzskin på lengre bæringer, ullsokker + goretexsokker i leir.
Teltet har jeg sydd om (skamfert sier kona) slik at luftelukene kan åpnes til røykljore som i en lavvo når jeg bruker Bushbuddyen i teltet. Får da varme til opptørking og kos på kalde kvelder.
Med dette utstyret har jeg det meget komfortabelt på tur, holder varmen og kan kokkelere så mye jeg vil.

Alpackaraften imponerer mer og mer. Store delene av de elvene jeg padlet på denne turen har innebåret mye grunnstøting, rugling og staking for å komme løs, og sleping av båten over steiner. Det er ikke antydning til lekkasje etter to sesonger med hard bruk.

Alt i alt var dette en storslagen og variert tur, fra følelsen av” høyfjells” havpadling på Iesjavvre til conyoneering light i deler av elva, og mye variert elvepadling. Til packrafting virker Stabbursdalelva å være idell, jeg kommer helt sikkert til å gjennomfører flere turer her.

Harald

post-1579-133474579321_thumb.jpg

post-1579-13347457936_thumb.jpg

post-1579-133474579396_thumb.jpg

post-1579-133474579434_thumb.jpg

post-1579-133474579472_thumb.jpg

post-1579-13347457951_thumb.jpg

post-1579-133474579547_thumb.jpg

post-1579-133474579586_thumb.jpg

post-1579-133474579622_thumb.jpg

post-1579-133474579659_thumb.jpg

post-1579-133474579698_thumb.jpg

post-1579-133474579735_thumb.jpg

post-1579-133474579772_thumb.jpg

post-1579-133474579812_thumb.jpg

post-1579-13347457985_thumb.jpg

post-1579-133474579893_thumb.jpg

post-1579-13347457993_thumb.jpg

post-1579-133474579969_thumb.jpg

post-1579-133474580016_thumb.jpg

post-1579-133474580054_thumb.jpg

post-1579-133474580094_thumb.jpg

Endret av Kjell Iver
fikset lenke

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vet du hva Rævvujokka betyr ?

Nei, dessverre, det vet jeg ikke. Syns også at det er interessant og matnyttig å lære seg samiske uttrykk på terrengformasjoner osv. når jeg ferdes i samiske områder, dette gir ofte verdifulle tilleggsopplysninger i tillegg til de rent kartografiske.

Du får være litt forsiktig i andejakta.

Ja, spesielt siden et velrettet hagelskudd synes å være en av de få tingene som kan klare å punktere båten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, det var en artig tur. Artig er det også at en kamerat og jeg i samme tidsrom gikk fra finskegrensen ved Sihccajávri til Lakselv. Ruta var slik: Sihccajávri, innom Anarjohka, så nordover over vidda til Suossjávri, opp Iesjohka, over Iesjávri, gjennom Stabbursdalen til noen km før elva kroker seg og endelig ned til Stabbursneset over fjellet sør for elva. Varighet: Fra 20. august til 13. september.

Vi brukte en Ally fra Suossjávri og nordover, derfor også gjennom Stabbursdalen, men bar kanoen, som nevnt, over fjellet sør for elva fra stedet litt før elva vender østover. Liten vannføring og mange stryk var grunnen. Farkosten din egner seg langt bedre i sånt elveterreng...

Her er noen bilder:

post-898-133474605715_thumb.jpg

post-898-133474605726_thumb.jpg

post-898-13347460574_thumb.jpg

post-898-13347460575_thumb.jpg

post-898-133474605758_thumb.jpg

post-898-133474605779_thumb.jpg

post-898-13347460579_thumb.jpg

post-898-1334746058_thumb.jpg

post-898-133474605811_thumb.jpg

post-898-133474605822_thumb.jpg

post-898-133474605836_thumb.jpg

post-898-133474605846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende tur dere har tatt!

Så også artikkelen i "Villmarksliv", dere har jo utforsket store deler av Finnmarksvidda i løpet av en eneste lang tur.

Harald

Ja, så du så den. Takk! :D Etter turen tenkte vi at det neppe blir noen langtur igjen, men nå savner vi det å være på tur i flere uker...

Kano er en utrolig flott måte å komme seg gjennom naturen på. Estetisk, fordi man beveger seg stille og ser verden fra en vakende fisks perspektiv. :evil: Og så kan man jo ha med seg mer av det gode...

Hvor går din neste tur? Lang eller kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste tur blir en 4-5 dagers tur i indre Troms med pulk og telt, og hagle eller isbor avhengig av om jeg kommer meg avgårde før jaktida er over.

Ellers har jeg et par packraftingturer jeg gjerne skulle ha gjennomført til sommeren. Mest lyst har jeg på å følge svenskegrensa sørover fra Skjomen nesten til Hellemobotnen og så svinge i en bue østover og nordover tilbake til utgangspunktet. Svenskene har i flere år planlagt å regulere mange av vannene i dette grenseområdet, og også bygge en vei over til Tysfjorden. Foreløpig ser det ut som om planene er lagt på is, men man vet aldri. Jeg har vært i dette området på vinteren, og det kunne jo vært artig å se det også om sommeren mens det enda er uberørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til påska, da blir det en 10 dagers tur et eller annet sted i Norge, hvis jeg får fri hverdagene i påskeuka, da, hvilket det ser ut som om det er omtrent 90 % sjanse for, og det er en sannsynlighetsprosent jeg liker!

Før det blir det en langweekend med en kamerat og en hyttetur på Hardangervidda med dama. Nå i februar hadde jeg hatt lyst til å ta en tur over Hardangervidda, men må jobbe. Penger inn nå, betyr mer fri senere. Jeg tenker langsiktig. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til påska, da blir det en 10 dagers tur et eller annet sted i Norge, hvis jeg får fri hverdagene i påskeuka, da, hvilket det ser ut som om det er omtrent 90 % sjanse for, og det er en sannsynlighetsprosent jeg liker!

Før det blir det en langweekend med en kamerat og en hyttetur på Hardangervidda med dama. Nå i februar hadde jeg hatt lyst til å ta en tur over Hardangervidda, men må jobbe. Penger inn nå, betyr mer fri senere. Jeg tenker langsiktig. 8)

Vi er nok flere som gleder oss til påska! Her blir det nok "bare" 7dagers tur. Ikke så langt i km, men målet med turen er å bruke dagene på kos!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I naturen ruver fjellene. I hjemmet bagatellene

-Eivind Bergrot-

Det er akkurat slik jeg føler det for tiden. Men man må ikke glemme at det stort sett er mye vanskeligere å takle bagatellene hjemme enn å ligge foran bålet under en furu, eller å gå en eller annen haug med kilometer på tur. Ofte er det mao. bagatellene som virkelig ruver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 3 år senere...
  • 2 måneder senere...

Takk for detaljert beskrivelse. Jeg er fersk på packraft, og planlegger tur med en kompis med oppstart ved stabbursvann. Rutebeskrivelsen er borte, kan du (eler andre) si noe om hvor mange transportdager man bør beregne på hele turen? p.t.ser det ut som 2-3 dager fra stabbursvann og ut hele elva - i bedagelig tempo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Aslaksen skrev (På 3.1.2022 den 16.06):

Takk for fin turbeskrivelse! På kartet ser det ut som det er reingjerde langs nesten hele elva, men på norgeibilder.no kan man ikke se noe gjerde. Var det mye inngrep i naturen på veien nedover, eller opplevde du det som villmark alla Karasjohka?

Jeg opplevde det som villmark helt ned til lombolaene nedenfor Stabbursfossen. Kan ikke huske at jeg registrerte reingjerdet, men det er kanskje bygde etter at jeg padlet i 2008?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Erik Moe skrev (På 8.3.2022 den 9.36):

Takk for detaljert beskrivelse. Jeg er fersk på packraft, og planlegger tur med en kompis med oppstart ved stabbursvann. Rutebeskrivelsen er borte, kan du (eler andre) si noe om hvor mange transportdager man bør beregne på hele turen? p.t.ser det ut som 2-3 dager fra stabbursvann og ut hele elva - i bedagelig tempo 

Legger ved et bilde over ruta. A 23/8 viser overnatting ved Stabbursvatnet (23. august), svart indikerer padling, hvitt bæring. Jeg brukte altså 5 døgn fra Stabbursvatnet og ned til Stabbursnes.

Jeg tok det med ro, fisket og tok avstikkere. Dere skal likevel ikke undervurdere tidsbruken, elva er vanskelig med mange vanskelige stryk og  farlige fosser. Mye tid går med på å inspisere stryk i tildels vanskelig terreng, og jeg hadde rundt 25 bæringer på strekningen (merket hvitt på kartet) .

aRute.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.