Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med å velge bukse!


Sander64

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har tenkt å kjøpe meg ny bukse av god kvalitet. Har drevet å sett på en del forskjellige, men klarer ikke helt bestemme meg. Jeg tenker å bruke buksen i hovedsak i vintertid, men jeg vil også ha muligheten for å bruke den til andre tider av året også. De buksene jeg har sett på så langt er Norrøna Lofoten, Norrøna Trollveggen og Arcteryx Theta SV bib. Det er godt mulig det finnes andre gode bukser, men er i hovedsak disse jeg har pekt meg ut.

Første jeg lurer på er om noen kan fortelle meg forskjellen på Norrøna Lofoten Pro shell ( http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-lofoten-pro-shell-pants-skibukse-07-08-herre-8836.aspx ) og Norrøna Lofoten Gore-Tex XCR buksen ( http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-lofoten-gore-tex-xcr-bukse-5767.aspx ) Hadde kanskje hjulpet en del på valget mitt.

Grunnen til at jeg faller litt mot Lofoten er fordi jeg har Lofoten jakken som jeg er veldig fornøyd med. Og dersom jeg kjøper buksen kan jeg benytte snø lås systemet og nesten bruke det som en heldress. Men vet ikke til hvilken grad lofoten egner seg til toppturbukse, eller på andre tiden av året?

De to andre buksene er vel heller egnet for året-rundt bukser, men kan dog ikke brukes som snøsperre sammen med min lofoten jakke. Så lurte på om noen har erfaringer med noen av de buksene? Eventuelt noen andre bukser? Hadde vært bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Jeg har arcetyx theta settet. Det er ett veldig bra helårsplagg, kanskje med unntak av de varmeste sommerperiodene.

Jeg har brukt settet ned til -25 grader. Det fungerte bra. Det ble ett snev av kondensfrysing på innsiden men dette var kun i jakken.

Buksen har forsterkninger mellom føttene, der en særlig på ski har en tendens til å slite de i sund. De har også forsterkninger på knærne samt en tynn knepute. Denne kneputen har jeg hatt kjempeglede av når jeg padler i beverstilling. Luftingen i buksen er ganske utrolig, aldrig sett lignende i andre merker. Glidelås langs begge beina. Helt fra hofta og ned. I tillegg er det glidelås i skrittet som går helt rundt slik at du nesten kan dele buksen i to.

Brukte den på en 30dagers tur i sommer, med mye regn. Jeg vil si at den er 98% vanntett under ekstrem forhold.

Alt i alt tror jeg jeg kan gi den buksa toppkarakter. Jeg har aldri eid noe som kan matche den i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro shell er den siste "nyheten" fra Gore-tex, i forhold til XCR, som går ut av markedet etterhvert, puster P-S bedre, den er lettere og mere slitesterk. (sier Gore-tex). Det du som bruker vil merke forskjell på er nok vekten. Men Lofoten buksa er så stor og tung i utgangspunktet, så du får en billigere bukse om du kjøper xcr.

Selv vil jeg anbefale deg ArcTeryx Teta Sk! En super duper bukse som passer både sommer som vinter. (best vinter) Den er høy på livet tynne seler (lofoten jakka di har jo et snøskjørt, men du får ingen heldress). Den er bra formsydd, passer de fleste allikevel. den har også snøskjørt på beina, og fungerer fint som gamasjer om du har glemt gamasjer. :wink: Finnes i lag og kort modell. Et minus er at den er dyr! Nå som den er i proshell og, men mye penger skal ut av lommeboka allikevel! (skulle tro anton i bukstadveien, oslo har den, få andre)

Den beste buksa som kan kombineres. Du kommer ikke unna med at det aller beste er å ha en vinter og en sommerbukse :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle slå et slag for Trollveggen. Har hatt Proshell-varianten i et år nå og er utrolig fornøyd. Men det bør vel legges til at jeg i hovedsak har brukt den høst/vinter/vår.

- Den har stretch som gjør at den er nydelig å bevege seg i

- Bukseseler

- Softshell over hoften, så den puster bra, på ryggen er softshell-kanten lav, slik at en ikke svetter ihjel når en bærer sekk

- Hendige stikklommer på brystet

- Lett og slitesterk(hittil)

- Selv om den er ganske smal rundt beina får jeg den fint utenpå telemarkstøvlene mine, har også god plass til flere lag under

- Avtagbare innvendige gamasjer er kjekt

- Forsterket på knær/rumpe/innsiden ved anklene

- Glidelåser langs hele benet, god lufting

- Toveis glidelås foran gjør at en kan tisse uten å ta av seg selene.

Jeg er veldig fornøyd, anbefaler denne.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!

Ser at ute selger Arcteryx Theta SV buksen, men er litt forvirret over alle kombinasjonene av bokstaver.

F.eks har man SV, SK, AV (?), LK(?) osv osv. Hva er forskjellen på disse da?

SV=Severe

AR=All Around

LT=Light

SL=Super Light

SK=Skiing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle slå et slag for Trollveggen.

- Selv om den er ganske smal rundt beina får jeg den fint utenpå telemarkstøvlene mine, har også god plass til flere lag under

- LM

For å blande meg inn med et spørsmål... Hvilke telemarkstøvler benytter du siden buksen går utenpå? Har slitt ut min gamle trollveggen og ser etter nytt alternativ. Den gamle var grei med lave støvler(Scarpa T3 type), men gikk ikke utenpå høye støvler (Garmont). Er buksen romsligere i den nye modellen?

Har sett på Arc'Teryx og Lofoten også, men disse ser litt for lite slitesterke ut til for eksempel bre og lett klatring, spesielt rundt knær.

Minuset med Trollveggen er jo at det bare er lommer høyt oppe, noe som er litt knotete når en har jakke og eventuelt andre plagg på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å blande meg inn med et spørsmål... Hvilke telemarkstøvler benytter du siden buksen går utenpå? Har slitt ut min gamle trollveggen og ser etter nytt alternativ. Den gamle var grei med lave støvler(Scarpa T3 type), men gikk ikke utenpå høye støvler (Garmont). Er buksen romsligere i den nye modellen?

Har sett på Arc'Teryx og Lofoten også, men disse ser litt for lite slitesterke ut til for eksempel bre og lett klatring, spesielt rundt knær.

Minuset med Trollveggen er jo at det bare er lommer høyt oppe, noe som er litt knotete når en har jakke og eventuelt andre plagg på seg.

tror ikke theta sk buksa står tilbake for trollveggen på slitestyrke , altså!

eneste jeg er misfornøyd med på arcteryxbuksa er mangelen på lårlommer, eller noe tilsvarende til å ha smårask i

Har hatt min i 5 år nå, og bortsett fra att de er litt oppkuttet på innsiden av anklene er de "nesten nye".

Ser kanskje brukt ut, men knær og rumpe har holdt seg godt til både skikjøring og klatring.

Har riktig nok ikke aket så mye på sva, men de har da blitt brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke telemarkstøvler benytter du siden buksen går utenpå?

Minuset med Trollveggen er jo at det bare er lommer høyt oppe, noe som er litt knotete når en har jakke og eventuelt andre plagg på seg.

Jeg har Scarpa T2X..

Stemmer, lommer høyt oppe, men for min del så synes jeg det er helt greit..

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min Norrøna Lofoten (XCR) bukse. Den har vært langt mer slitesterk til skikjøring enn Trollveggen XCR buksa som jeg brukte før jeg fikk denne.

Hadde også Lofoten-jakke på forhånd, som den har blitt brukt mye sammen med. Buksa passer best til skikjøring og toppturer. Til turer sommerstid blir den for tung og varm for min smak. Til klatring vinterstid er den kanskje også litt tung og stor i passformen for enkelte, men jeg mener den er minst like kraftig som Trollveggen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke theta sk buksa står tilbake for trollveggen på slitestyrke , altså!

eneste jeg er misfornøyd med på arcteryxbuksa er mangelen på lårlommer, eller noe tilsvarende til å ha smårask i

Har hatt min i 5 år nå, og bortsett fra att de er litt oppkuttet på innsiden av anklene er de "nesten nye".

Ser kanskje brukt ut, men knær og rumpe har holdt seg godt til både skikjøring og klatring.

Har riktig nok ikke aket så mye på sva, men de har da blitt brukt!

går forresten fint over høye telemarkstøvler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.