Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette dunjakker


LTP

Anbefalte innlegg

Annonse

Litt usikker på hva du er ute etter i forhold til hvor varme de skal være, og om du feks har krav om avtagbar hette osv., men kan jo si litt om de to jakkene jeg har erfaring med i tilfelle det er av nytte.

Marmot Ama Dablam

Lett jakke på litt over halvkiloen som kan pakkes inn i sin egen innerlomme. Tar liten plass og varmer godt. Den er ikke så veldig kraftig, så den kan brukes som et isolerende lag under en vindjakke hvis det er veldig kaldt og trekkfullt (gitt at man ikke kjøper en veldig stor størrelse). Ytterstoffet er delvis vannavstøtende, så den tåler litt duskregn og smeltende snø, men jeg ville ikke brukt den i kraftig regnvær. Hetten er ikke avtagbar, men opplever heller ikke at den er i veien ettersom jakken er såpass lett å ha på seg.

Mountain Hardware Sub Zero SL Parka

Dette er en kraftigere jakke, og veier dermed noe mer. Tror den ligger på ca en kilo. Stor og god avtagbar hette som kan dekke omtrent hele ansiktet (bortsett fra øynene :) )

har inntrykk av at denne tåler noe mer regn enn Ama Dablam uten at jeg har fått testet det. Grunnen til det er hovedsaklig at den er for varm for meg hvis det er varmt nok til å regne.

Denne pakkes inn i en egen pakkepose som følger med og blir som en liten sovepose å regne ift volum i sekken. Jeg er veldig godt fornøyd med jakken. Det eneste jeg savner er lufting under armene. Jeg brukte denne på toppdagen på Elbrus. Da hadde vi ca. ti minus og betydelig vind i mange timer og det gikk helt fint. Hadde da den enkle brynjen, en tynn fleecejakke og en GTex shelljakke under. Hadde vel kanskje ikke trengt sistnevnte ettersom den i hovedsak beskytter mot vind, men det var ikke så fristende å kle av seg oppi der...

Begge jakkene er ganske lange slik at de rekker ned på ræva når man står oppreist. Dette syns jeg absolutt er en kjempefordel når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig til vår/sommer/høstbruk, dessuten vil jeg ikke ha den for stor. På vinterekspedisjoner tar jeg nok med en større utgave.

Hette er ikke påkrevd for min del..

Men har Mountain Hardwear noen mindre modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klattermusen Liv er ekstremt lett (290g) duntrøye, som nesten ikke tar plass, men som likevel varmer godt.

Dette produktet er ganske spesielt. Ytterstoffet (Pertex Quantum) er tynt. Glidelåsen går ikke helt ned, så du må tre "trøya" over hodet. Den har ikke hette. Passer utmerket under skalljakker og i soveposen i teltet.

Jeg har hatt "duntrøya" i over ett år, og brukt den relativt mye. Har ikke merket noe slitasje enda. Ytterstoffet er ganske vannavvisende. Brukt den på flere vinterteltturer kun med en tynn ullgenser og en skalljakke.

Liv er dyr, og kan være vrien å få tak i.

http://www.klattermusen.se/start.php?lang=SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klattermusen Liv er ekstremt lett (290g) duntrøye, som nesten ikke tar plass, men som likevel varmer godt.

Dette produktet er ganske spesielt. Ytterstoffet (Pertex Quantum) er tynt. Glidelåsen går ikke helt ned, så du må tre "trøya" over hodet. Den har ikke hette. Passer utmerket under skalljakker og i soveposen i teltet.

Jeg har hatt "duntrøya" i over ett år, og brukt den relativt mye. Har ikke merket noe slitasje enda. Ytterstoffet er ganske vannavvisende. Brukt den på flere vinterteltturer kun med en tynn ullgenser og en skalljakke.

Liv er dyr, og kan være vrien å få tak i.

http://www.klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&id=51&modell=Unisex&produktGrupp=Varmande&produktKategori=Jacka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder dunvest!

Hvis du ikke har behov for hette har du antagelig ikke behov for armer heller.

Du sparer mye plass og vekt ved å droppe armene, og min erfaring er at hette (helst fast) betyr utrolig mye for varmen, mens armene betyr mindre da du får varmet det viktigste av kroppen med en vest.

Det er ingenting som er så digg som å snøre igjen hetta på dunjakka så man blir helt udødelig...

Egentlig burde noen lage en dunvest med skikkelig hette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder dunvest!

Egentlig burde noen lage en dunvest med skikkelig hette...

Det er det flere som gjør, men har inntrykk av at det ofte gjelder dameversjonen. For øvrig enig i at vest er en bra greie.

Patagoniajakken som nevnes ovenfor er en kul jakke. Prøvde den for noen måneder siden på Oslo Sportslager og hadde kjøpt den hvis ikke det var for at den manglet hette.

Ellers forslår jeg at trådstarter går inn på noen av sidene til de amerikanske nettbutikkene. De har som regel flust av dunjakker. F.eks her:

http://www.mountaingear.com/pages/product/Search_Results_Endeca_New.asp?lpos=leftnav&N=785Ν=p%5Frollup&Ntx=mode%5Fmatchallpartial&Ns=p%5Fprice%7C0%7C%7Cp%5Fname%7C0&Ntk=s%5Fsearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra innspill!

Jeg kom over Rab Neutrino på oslo Sportslager, og fikk den siste de hadde til halv pris!

Ser det er flere enn meg som er misfornøyd med Salewa - de har en del bra, men det virker litt ujevnt..

Klättermusen hadde jeg sikkert fått tak i på en spesialbutikkk i Mo i Rana, men hvis dunet deres er like dyrt som resten av sortimentet, blir jeg blakk bare av å tenke på merket....!

Men da er det bare å komme seg på Saltfjellet og teste jakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal du over dammen eller har kjente som skal, sjekk dette: www.nunatakusa.com

De syr jakke eller vest etter mål, til en ikke uoverkommelig pris slik dollaren er nå.

Og det er meget lette saker. har en slik selv, meget godt fornøyd. :wink:

Ikke for ekstrem kulde, men prima til det meste av turer.

Patagonia lager (laget?) ei trøye som het micropuff. Lett og varm, dog ikke dun.

Har brukt den istedet for fleece. Varmere, lettere og vindtett. Og går over alle klærne om du kjøper den stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.