Gå til innhold
  • Bli medlem

Vestre Torfinnstind


Bjarne Lindholdt

Anbefalte innlegg

Fredag 25/7 ble det Vestre Torfinnstind. Lars Munch og jeg gikk 1km opp i Langedalen til vi hadde peiling på Vestre, deretter rett opp en bratt snøfonn.

Det siste stykke på ur og vi kom opp en fortopp, som hadde forbindelse til Vesttoppen via en liten vass egg. Der eggen sluttet skulle fjellet traverseres noen meter, deretter et bratt opptak med gode tak — samme vei tilbake.

På nedturen skulle vi ha gått Torfinnegge en snau km mot N, deretter V til punkt 1766, men kom bort i noe som liknet en sti, men den vei endte i sva og stupp.

Lars forsøkte å klatre ned svaet, men måtte gi seg. Deretter ble kursen satt mot punkt 1766, hvor lia ble ganske slakk.

Tross mye virren nådd vi allikevel middagen på Torfinnsbu.

post-258-133474578376_thumb.jpg

post-258-133474578392_thumb.jpg

post-258-133474578404_thumb.jpg

post-258-133474578418_thumb.jpg

post-258-133474578432_thumb.jpg

post-258-133474578455_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Flott Bjarne! :shock:

Var det meldt dårlig vær pga. traversen ble brutt dagen før?

Verten på Torfinnsbu kom opp på Østre med en gjest, og vi ble da orientert om det skulle bli regn sist på dagen, og det stemte!

Joda, Torfinnsbu har fortsatt tilbud om guidet tur til Østre, men om det også gjeller Torfinnstraversen vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Der eggen sluttet skulle fjellet traverseres noen meter, deretter et bratt opptak med gode tak — samme vei tilbake.

Jeg forsøgte mig 2. august at komme op her, men fandt ikke stedet at komme op og måtte snu. Faktisk havde jeg bare hørt, at det skulle være let at komme op. Jeg læser nu din kommentar her og undrer mig. Jeg mødte en hammer på æggen og forsøgte også at traversere til højre og faktisk helt om til et sted, hvor der var udsyn til Mitdre Torfinstind, og hvor 4 klatrere er på vej op, de var på vej fra vest mod øst. Jeg mødte dem senere næste dag på båden.

Men jeg forsøgte flere steder at komme op, men synes, at det blev for udsat. Det er lige efter det sted, hvor du på et foto skriver, "På eggen ble det til litt klyving". Jeg vedlægger også et foto, hvor man ser lidt mere til højre, og hvor det lodrette stykke på æggen er markeret med en streg.

post-693-133474730856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker, gik vi ud til venstre på en hylde i nordsiden. På hylden bestod underlaget af hårdttrampet jord/ler, som bar tydeligt præg af trafik. Fra hylden kom vi op på eggen igen - jeg husker ikke i detaljer hvordan.

Efter min hukommels og det som Lars skriver, så er det måske mere som den version jeg netop vedlægger. Jeg husker, at der var en smal hylde til venste, som jeg ikke prøvede. Jeg vurderede, at den var for udsat - mange meter nærmest lodret ned. Men noget tyder på, at jeg her tog fejl.

post-693-133474730942_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ud fra billederne forsøge at gøre mig klog på, om Bjarnes eller Viggos fortolkning af min forklaring er rigtig.

Det er rigtigt, at hylden til venstre er udsat forstået på den måde, at neden for hylden er der flere hundrede meter lodret fald. Hylden i sig selv er vel ca. en halv meter bred, så vidt jeg husker. Hvis væggen fra hylden og videre op havde været overhængende, så man ligesom blev presset udad, havde situationen været en anden, men nu hælder væggen over hylden pænt indad, så der er masser af plads. Der hvor der evt. kan være et problem, er når man skal videre fra hylden. Som sagt husker jeg ikke, om vi fortsatte fremad i en stigende travers, eller vi klatrede mere direkte op. Uanset hvad vi gjorde, er det i hvert fald ikke et sted, man skal falde. Jeg vil ikke lokke nogen til at gå den vej, hvis de ikke selv føler sig komfortable med det.

En alternativ mulighed er måske at lade være med at gå ud på hylden og i stedet klatre mere direkte op ad ryggen. Det er sikkert noget sværere rent klatreteknisk (og det var også derfor, vi valgte hylden), men det er nok mindre eksponeret forstået på den måde, at man måske kan tillade sig at falde, uden at der er nogen risiko for at falde langt. Når man er i den slags terræn, kan man altid komme i situationer, hvor det er en afvejning, om man vil klatre let og eksponeret eller sværere og mindre eksponeret. I andre lignende situationer har jeg valgt den sværere og mindre eksponerede løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • 1 år senere...

Nu 9 år efter var jeg på stedet igen 27. juli i flot vejr. Og her gik jeg, som Lars foreslår, ud til venstre for æggen, og her var ingen problemer med at klyve op. Det var heller ikke så udsat endda. Der var i øvrigt ret stor trafik på dagen af klatrere, som gik traversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Gal

Det lyder rigtigt - og tak for snakken. Dejlig dag.

Da i stod på toppen af Midtre, og jeg på Vestre, så så det faktisk ud som om, at i var fire. Men den fjerde person må have været fra en anden gruppe. Men det gjorde, at jeg i første omgang troede, at i var et lag på fire, som jeg havde mødt dagen før på båden. Men da i kom tættere kunne jeg jo se, at det forholdt sig anderledes.

Jeg valgte at gå Torfinnseggen ud inden jeg gik ned til teltet. Her mødte jeg i øvrigt 2 gutter, som allerede havde klaret de fleste toppe fra Gjendebu og som også ville tage Torfinnstraversen inden aften. Mine ben klarer ikke lige den mængde højdemetre på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.