Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranostraversen (juli 2008)


Bjarne Lindholdt

Anbefalte innlegg

Beklager turrapporten kommer seint, det var lang ventetid på bildene!

Etter en komfortabel reise fra København med Lars Munch fra FF, ankommer vi tirsdag 22. juli til Fondsbu. Da dagen ennå er ung,
tar vi en liten oppvarmingstur til Utsikten. Derfra blir Uranostind studert og fotografert.

Værutsikten er bra, og neste dag står Uranostraversen fra S på programmet.

I 2004 gikk jeg samme traversen, men da med utgangspunkt fra Skogadalsbøen. Anmarsjen var lang, og det ble sein tilbakekomst til Skogadalsbøen,
da jeg rotet meg bort i skrenter og sva på nedturen.
Jeg hadde gleddet meg til å gå den igjen, denne gang med skikkelig følge og få flotte bilder i kassa.

Onsdag 22. juli kjørte vi inn koldedalen, hvor bilen ble satt ved vegbommen. Selv om det var varmt, var elven fra Urdadalsvatnet ikke helt isfri ennå.
I oset av Urdadalsvatnet ble elven steingått, og oppstiginga mot sydtoppen tok fatt. Dessverre tok også tåken fatt. Det ga ikke problemer med klatreingen,
men utsikten mistet vi — tåken lettet først da vi var på vei ved.

Klatringen var veldig utsatt, flerr steder med vertikale opptak, men det var bøttetak og moro. Det var to foran oss,
og på toppen fulgte fotsporene deres i snøen. Det var Tore og kompisen hans, to som vi hadde pratet med på Fondsbu.
Etter å ha passert Nordtoppen (2157m), bar det ned snøen mot skaret til Slingsbytind. Som det var tilfella i 2004,
ble Slingsbytind ikke besøkt (kjedelig steinhaug i tåken)!

I 2004 ble nedturen min til Urdadalen en meget ubehagelig og skummel opplevelse på g.a. skrenter og sva, som fortsatte rett ned i Urdadalen!
For at unngå samme feil traverserede vi ganske langt mot S, og kom ettervert på høyde med Urdadalsbandet,
hvor svaene opphørte og det var lange snøfonner å gli ned.

Deretter resterede 6km på merket løype til vegbommen. Middagen på Fondsbu ble nådd, og turen feiret med rødvin.

post-258-133474577415_thumb.jpg

post-258-133474577431_thumb.jpg

post-258-133474577445_thumb.jpg

post-258-133474577461_thumb.jpg

post-258-133474577497_thumb.jpg

post-258-133474577815_thumb.jpg

post-258-133474577828_thumb.jpg

post-258-133474577842_thumb.jpg

post-258-133474577855_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Flott tur dette Bjarne! Gikk samme tur på lørdag i tåke og lett yr. Fint å se bildene dine, slik at jeg også ser hvordan det faktisk ser ut der :!:

Jammen det var da trist og guffet at gå så flott en tur i tåke og yr.

På Lars M og min tur i år var fjellet da tørt.

Tilbake i 2004 gikk jeg den i flott vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur dette Bjarne! Gikk samme tur på lørdag i tåke og lett yr. Fint å se bildene dine, slik at jeg også ser hvordan det faktisk ser ut der :!:

Ikke helt samme Roger, idet vi også tok med oss "stenhaugen" Slingsbytind, samt også Langskavltind.

Men Slingsby er fin den, når man først er oppå den, bratt og fin østvegg der også!

Så selv om oppgangen er planke fra bandet, er ikke tinden i seg selv så ueffen.

(synes jeg selv da, selv om tåka slukte det meste :!: )

Bjarne, fulgte dere eggen hele vegen, eller dro dere ned i vestsida på noe tidspunkt?

Av de vi så på turen, var det bare oss selv som holdt oss oppå eggen hele strekket...

Ellers (som alltid) moro å se andres inntrykk og bilder fra steder man selv akkurat har vært. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt samme Roger, idet vi også tok med oss "stenhaugen" Slingsbytind, samt også Langskavltind.

Men Slingsby er fin den, når man først er oppå den, bratt og fin østvegg der også!

Så selv om oppgangen er planke fra bandet, er ikke tinden i seg selv så ueffen.

(synes jeg selv da, selv om tåka slukte det meste :D )

Bjarne, fulgte dere eggen hele vegen, eller dro dere ned i vestsida på noe tidspunkt?

Av de vi så på turen, var det bare oss selv som holdt oss oppå eggen hele strekket...

Ellers (som alltid) moro å se andres inntrykk og bilder fra steder man selv akkurat har vært. :P

Nei, hva skulle formålet med å gå ned i vestsida være? Det er jo stygg ur dér :D

Vi fulgte eggen heile veien til Nordtoppen, 2157m, deretter ned i skaret til Slingsbytind.

Fra skaret tok vi oss ned i retning SV mot Urdadalsbandet. Det var for å unngå de skumle sva og skrenter,

som nær hadde tatt livet av meg i 2004 :!:

Vi skulle da ned noe lange bratte snøfonner, hvor vi angret isøks ikke kom med på turen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her, du er en sprek og uredd type :!: Denne traversen er det store planer for neste år blant oss gutta :D

Vi skulle da ned noe lange bratte snøfonner, hvor vi angret isøks ikke kom med på turen :!:

Da gikk dere nå samme vei som jeg og pappa gikk i 2005. Vi gikk opp til Urdadalsbandet, rett opp i skråningen og passerte noen snøfonner. Det var greit med isøkser ja :D På toppen var det tåkeskyer som streifet, så jeg har enda ikke fått oppleve Uranostind på sitt beste, mange mener dette er den kuleste toppen i Jotunheimen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her, du er en sprek og uredd type :? Denne traversen er det store planer for neste år blant oss gutta :)

Da gikk dere nå samme vei som jeg og pappa gikk i 2005. Vi gikk opp til Urdadalsbandet, rett opp i skråningen og passerte noen snøfonner. Det var greit med isøkser ja :P På toppen var det tåkeskyer som streifet, så jeg har enda ikke fått oppleve Uranostind på sitt beste, mange mener dette er den kuleste toppen i Jotunheimen :D

Det er heil sikkert et fjell som tildra seg oppmerksomhet -- et fjell med pondus.

post-258-133474581763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk samme tur i juli jeg også, rapport her

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=13153

På en måte ser fjellet litt villere og skumlere ut på dine bilder! Har kanskje noe med litt skydotter og slikt å gjøre. Når jeg gikk der var det jo skyfritt og hele turen var egentlig litt for lett/risikofri :roll:

Nedstigningen til Uradalsbandet som du beskriver var også slik vi gikk. Tror det er veldig fornuftig å gå mot syd der.

Siden rettskrivning er tatt opp i tråden allerede vil jeg informere om at det heter URAdalen, URAdalsbandet URAdalsvatnet URAknatten osv, Dvs URA der det på kartet står URDA. Dette er jo egentlig naturlig også siden det er snakk om en UR. Han som drifter Skogadalsbøen (husker ikke navnet akkurat nå) lo av meg når jeg spurte om dette siste jeg var der, selvsagt heter det URAdalen sa han. Alt annet er feil.

Etter dette mailet jeg endel frem og tilbake med Statens Kartverk og de bekreftet at det er feil på kartene og at det skal være URA.

Noe som også kommer frem her : http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk samme tur i juli jeg også, rapport her

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=13153

På en måte ser fjellet litt villere og skumlere ut på dine bilder! Har kanskje noe med litt skydotter og slikt å gjøre. Når jeg gikk der var det jo skyfritt og hele turen var egentlig litt for lett/risikofri :lol:

Nedstigningen til Uradalsbandet som du beskriver var også slik vi gikk. Tror det er veldig fornuftig å gå mot syd der.

Siden rettskrivning er tatt opp i tråden allerede vil jeg informere om at det heter URAdalen, URAdalsbandet URAdalsvatnet URAknatten osv, Dvs URA der det på kartet står URDA. Dette er jo egentlig naturlig også siden det er snakk om en UR. Han som drifter Skogadalsbøen (husker ikke navnet akkurat nå) lo av meg når jeg spurte om dette siste jeg var der, selvsagt heter det URAdalen sa han. Alt annet er feil.

Etter dette mailet jeg endel frem og tilbake med Statens Kartverk og de bekreftet at det er feil på kartene og at det skal være URA.

Noe som også kommer frem her : http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default

John

Flotte turrapporter med mange fine bilder, John :?: Jeg hadde gått turen aleine i 2004, hvor været var klart. Allikevel hadde jeg lyst på å gå den flotte turen igjen, for at få

noen fine bilder i kassa -- denne gang med skikkelig følge og speilrefleks kamera. Dessverre senket tåken seg over fjellet, og utsikt ble det ikke noe av :roll:

Det var en trolsk stemning over fjellet, og siktbarheten var ikke mye over 20m. Uteblivelsen av utsikt påvirket ikke klatrelysta, men de flotte bilder ble det ikke mye av!

Har derfor med stor interesse studert de flotte bildene dine :D

Viss det viser seg mulighet, går jeg gjerne turen igjen. I så fall fra Skogadalsbøen, opp Urdadalen og rundt fjellet til innsteget fra S og tilbake over Urdanosi.

Men det får vente til neste sommer.

Vedrørende navn på fjellet hersker det nye uklarhet. Jeg foretrekker derfor å holde fast ved det som er trykt på kartet: Urdadalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn

Jeg sendte turrapporten min til mange kjente og kjære, som tok helt av etter å ha sett bildene (de orket vel ikke lese rapporten :D )....og dermed må jeg være guide neste sommer, så da blir det en tur til på meg også :lol:

Da satser jeg på tur over hele ryggen og ned til en kald pils på Skogadalsbøen :?:

John

Ps. hehehe...ser du fortsatt skriver Urdadalen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.