Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommer vs Vinter (utskilt)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

I marka her er det så mye bikkjer og småunger at jeg ikke orker tanken. For meg er natur og stillhet/være alene to sider av samme sak. Dessuten må man stå opp klokka 8 i helgene for å få parkeringsplass ved marka. Det er helt ville tilstander. På søndag gikk jeg tur i det nydelige høstværet, men det var reneste 17. mai toget. Vedder på at jeg dør uten å ha bodd utenfor Oslo-gryta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter inne og ser for meg en sildrende fjellbekk, føler for meg at pannen min er svett etter at jeg har jobbet meg oppover en fjellside med en varmende sol på himmelen, ser for meg små insekter, blomster, og kjenner at hjertet er tungt og fylt av lengsel.

Går riktignok noen skiturer fra hytta i Valdres, men det kan aldri måle seg med sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes mai-juni er best jeg - det beste fra to verdener. Å gå på skare med isklister på smale snøtarmer, passere elver og sprekker på snøbroer, gå opp snørenna på Saksa, glemme vonde kneminner - lyst hele døgnet. Alle problemer og vanskeligheter blir på mange måter glattet over på den tiden av året =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en herlig tid. Jeg kommer til å bli mer og mer lykkelig ettersom det nærmer seg. I mai pleier jeg å dra en tur til Vestlandet. Det er så flott når det er full vinter oppe i fjellet og sommer nede ved fjorden. For et par år siden badet jeg i Aurlandsfjorden 18. mai mens snøen smeltet i lia ovenfor :D

Til våren håper jeg det blir mange skiturer. Enig i at det er herlig med lyset. Nå lukker mørket seg rundt oss :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste av alt er at det faktisk ikke krever så sinnsykt mye mer.. Tom du provoserer meg med ditt sesongbaserte friluftsliv (wow, jeg kritiserer på tynt grunnlag)!

Vinteren er bedre fordi:

*Fort opp og fort ned (snakker om ski)

*Du slipper at alt blir vått pga regn

*Flere (og bedre) teltplasser

*Fjellet appellerer mer til skapergenene enn betraktergenene der det ligger der, hvitt og åpent, klart til å bli malt på.

*Man setter mer pris på lys og alt annet

Dette var litt teit.. men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer er best fordi:

- Mange turer er vanskelige å gjennomføre uten sikring på vinteren

- Det er deilig å kjenne sola varme

- Mangfoldet i naturen kommer frem

- Dagene er lange, og jeg vil påstå at naturen er langt vakrere

- Alle veier er åpne, så tilgjengeligheten til mange områder er større

- Man slipper å pakke seg ihjel med utstyr. Turen krever mindre forberedelse og ressurser.

- Det er mindre farlig i naturen

- Man fryser ikke

- Man har mer fri

Det at du setter så stor pris på det lille lyset som er om vinteren burde jo tilsi at du liker sommeren.

Enkelt og greit, vinter suger mens sommer ruler. Skiturer er fint fra og med midten av mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mange turer er vanskelige å gjennomføre uten sikring på vinteren

En del turer er faktisk lettere om vinteren. Glatte sva blir snødekte flater som det er mulig å lage trinn i. Det krever selvfølgelig ofte sikring, men det er lettere.

Det er deilig å kjenne sola varme - Mangfoldet i naturen kommer frem

Jo sola varmer mer om sommeren, men om vinteren er det utrolig godt å kjenne sola. Sitter du innendørs får du altfor lite sol vinterstid. Om sommeren får du alltid nok sol likevel. Sola er mye vakrere om vinteren. Mangfoldet er der om vinteren også. Mange sider av naturen som ikke du ser om sommeren. F.eks. is, snø, lyset, dyrespor.

- Dagene er lange, og jeg vil påstå at naturen er langt vakrere

Er det ikke en artig utfordring å gå tur når dagene er såpass korte? Starte med hodelykt og avslutte med hodelykt. I mellomtiden har du fått enorme opplevelser, særlig hvis sola skinner.

- Alle veier er åpne, så tilgjengeligheten til mange områder er større

Ja, og flere folk i fjellet. Vinterstid krever mer av en for å komme inn i fjellet, men gevinsten er større. Uberørt og jomfruelig.

- Man slipper å pakke seg ihjel med utstyr. Turen krever mindre forberedelse og ressurser.

Jeg har aldri pakket meg ihjel, det høres ikke bra ut. Vinter krever mer utstyr ja, men ikke så mye mer. Spesielt ikke dagsturer. Hva er negativt med forberedelser? Ressurser, mangler du det?

- Det er mindre farlig i naturen

Naturen er ikke farligere enn andre steder, det er bare å bruke vett og fornuft og vise respekt for fjellet.

- Man fryser ikke

Sommerstid har jeg frøset mye. Regn og sludd om sommeren er ofte kaldere enn tørre og fine dager vinterstid med 10-15 minusgrader.

- Man har mer fri

Det er opp til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes vinteren er en veldig fin tid, særlig i skogen, men også i fjellet. Særlig fra rundt påsketider. Men mange av argumentene dine er etter min mening litt søkte, Kim.

- Det er FÅ turer som er lettere om vinteren, da mener jeg før påsken!! Nevn EN tur som er lettere da!

- Jeg vil påstå at mørket er en ubetinget ulempe om vinteren. Du skal ha god fantasi for å finne andre følger enn økt risiko

- En vinterdagstur i fjellet mener jeg også krever mye mer - skal dette bli sikkert må du ha spade, vindsekk og MYE mer klær

- Fjellet er potensielt farlig om vinteren - uberegnelige snøforhold, mørket, kulde, folketomt, ikke minst MYE dårligere vær rent generelt - været skifter fortere

- Har du med like mye klær om sommeren som om vinteren, Kim? Da fryser du selvfølgelig mer i 15 minus!

- De aller færreste har mer fri om vinteren - det er i praksis sjelden opp til en selv!

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En del turer er faktisk lettere om vinteren. Glatte sva blir snødekte flater som det er mulig å lage trinn i. Det krever selvfølgelig ofte sikring, men det er lettere.

Det finnes selvfølgelig tilfeller som du beskriver, men i all hovedsak er det langt vanskeligere i fjellet om vinteren. Mange topper er for eksempel mye mer utsatt.

Sola er mye vakrere om vinteren. Mangfoldet er der om vinteren også. Mange sider av naturen som ikke du ser om sommeren. F.eks. is, snø, lyset, dyrespor.

Ikke enig i at sola er vakrere om vinteren. Den er heller svært svak og trist. Mangfoldet er ikke i nærheten av hva det er om sommeren. Blomster, blader, mose, insekter, sommerfugler....herlig! Og snø og is finnes også om sommeren, men da er det en fasinerende blanding og ikke kun en isørken som om vinteren.

Er det ikke en artig utfordring å gå tur når dagene er såpass korte? Starte med hodelykt og avslutte med hodelykt. I mellomtiden har du fått enorme opplevelser, særlig hvis sola skinner.

Kanskje artig en sjelden gang, mens sommerturene blir jeg aldri lei av. Ikke alle synes det er verd det når halve turen går med på å kjempe med naturkrefter som gjør det vrient. Stort sett vil jeg nyte naturen, ikke kjempe for livet i naturen.

Ja, og flere folk i fjellet. Vinterstid krever mer av en for å komme inn i fjellet, men gevinsten er større. Uberørt og jomfruelig.

Litt rart at dette kommer fra deg som ikke liker å gå alene. Der jeg går om sommeren er sjelden folk noe problem.

Jeg har aldri pakket meg ihjel, det høres ikke bra ut. Vinter krever mer utstyr ja, men ikke så mye mer. Spesielt ikke dagsturer. Hva er negativt med forberedelser? Ressurser, mangler du det?

Jo mer ressurser, forberedelser og reisetid som kreves, jo mindre blir sjansen for at jeg gidder.

Naturen er ikke farligere enn andre steder, det er bare å bruke vett og fornuft og vise respekt for fjellet.

Feil, vinternaturen kan være farlig og er generelt farligere enn sommernaturen. Om sommeren er det nesten ingen fare for å omkomme av uvær alene i Norge.

Sitat:

- Man har mer fri

Det er opp til en selv.

Vel, tror ikke folk flest kan velge når de skal ha fri. For de fleste er det sommeren som er den største ferietiden. Ikke alle har anledning til å droppe jobber ol. for å få like mye fri om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det er FÅ turer som er lettere om vinteren, da mener jeg før påsken!! Nevn EN tur som er lettere da!

Rent teknisk, f.eks. eggen ut til Store Hestbrepigg. Der bygger det seg ofte opp en snøskavel ved siden av eggen som kan brukes som rene fortauet. Kvasse egger blir ofte bredere av snøen og lettere å gå på. Steinrøyser er jo utrolig mye lettere å bevege seg over på ski enn til fots. Returen fra toppene går mye raskere.

- Jeg vil påstå at mørket er en ubetinget ulempe om vinteren. Du skal ha god fantasi for å finne andre følger enn økt risiko

Ja, og hva så? Er det så farlig? Mørkredd? Jeg er mørkredd, men klarer meg likevel bra i fjellet selv om det er mørkt. Mørket gir økt risiko, men det skader ikke å skjerpe sansene. Selvfølgelig er ikke turer i mørket for nybegynnere.

- Har du med like mye klær om sommeren som om vinteren, Kim? Da fryser du selvfølgelig mer i 15 minus!

Jeg har alltid undertøy, isolerende og skallbekledning med. Stilongsen er som regel ikke med om sommeren, men den veier ikke mye. Votter og lue er også med om sommeren, så da, jo det ble med stilongsen. Den har jeg på meg - da ble det ikke så mye mer. Ekstra undertøy er kjekt, men veier ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror ikke folk flest kan velge når de skal ha fri. For de fleste er det sommeren som er den største ferietiden. Ikke alle har anledning til å droppe jobber ol. for å få like mye fri om vinteren.

Du trenger ikke en uke, en en eller to-dagers tur i fjellet vinterstid er alltid en stor opplevelse. De fleste har tid til det. Helger er nok og da har man like mye fri om vinteren som om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må huske på at jeg skiller skarpt mellom turer før og etter påske. Det er mange topper som er lettere på senvinteren enn våren, men vel påstå at alle topper er vanskeligere i desember-februar.

Vi gikk oss en gang bort i fjellet, på grunn av mørket - da var vi ute og gikk i 20 timer - kom hjem fra "dagsturen" halv åtte morgenen etter. Jeg er ikke sikker på hvor bra det hadde gått midtvinters...Jeg har stor respekt for dårlig sikt i fjellet - det er det verste av alt, enten det skyldes mørke eller tåke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for dårlig sikt i fjellet - det er det verste av alt, enten det skyldes mørke eller tåke.

Jeg er enig i at vanskelig sikt er et stort faremoment. Men det er noe som kan læres og det mestres bedre jo mer erfaring man har. Orienterting i dårlig sikt og tilsvarende dårlig vær er spennende, men det kan være katastrofalt. Igjen vil jeg påpeke viktigheten av kart og kompass, og ikke minst det å kunne bruke utstyret. GPS har jeg også alltid med, men kun som hjelpemiddel. Det er artig å bli satt på prøve med orienteringen, så lenge konskvensene ikke kan bli for store. Bruk vettet og vær forsiktig. Men det er ikke nødvendig å sitte i stua fra desember til februar. Bruk naturen med respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo skiturer i marka er fint det, Espen. Mange fine løyper i Bymarka :cry: Men jeg har hatt turer i januar og februar som jeg aldri glemmer. Det er opplevelser, følelsen av å mestre, beseire - gjennomføre turen! Det gjør rett og slett noe med psyken. Slike turer fester seg, turer hvor ikke alt er lagt opp og klargjort. Turer hvor du MÅ gjøre tingene riktig, for konsekvensene kan bli altfor store.

Jeg tro engang gjennom isen på Ula like ved Rondvassbu en iskald januardag. Vannet gikk opp til livet, men jeg fikk hjelp og ble dratt opp igjen. Klærne frøs fullstendig til is, men jeg gikk opp på Storronden likevel. Ingenting å skryte av, men en spesiell opplevelse. Det var på kanten, hadde nok ikke gjort det igjen. Temperaturen lå under -20.

En annen tur hadde vi opp til Moldurhøi fra Bismo. Temperaturen var mellom minus 25 og 30, men vi tråkket oppover. Etter 1-2 km i bratt oppoverbakke var vi så kalde på føttene at vi bare måtte fyre bål. Det gjorde utrolig godt og vi valgte å fortsette. Opplevelsene da sola såvidt stakk frem over fjellet og lyste opp sitter brent fast i meg. Toppen ble nådd etter flere timer i kulda. Svært intense opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke dra debatten så mye lenger. Jeg står for det jeg har sagt om hvorfor jeg liker sommeren klart best. Men jeg vil presisere at jeg absolutt ikke mener at man ikke kan ha store opplevelser om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til det opprinnelige temaet: Det hadde vært best å bygge opp et identisk bygg igjen, men jeg skjønner behovet for noe mer praktisk. Det verste er imidlertid at når man først smeller opp et nybygg hvor det er meningen å kunne slappe av (?) men man nyter utsikten til visse tinder, så:

1) Etter som ettermiddag blir til kveld og man kommer tilbake til Turtagrø og vil nyte en-to-tre kald(e) pils mens man betrakter dagens "fangst" har solen gått bak hotellet og terrassen er i en iskald skygge. Det er utrolig at de ikke har klart å lage en ålreit terrasse hvor man kan slappe av i solen og nyte synet av fjellene.

2) Men parkeringsplassen og rundkjøringen klint opptil trappen/terrassen er det så mye trafikk der sommerstid at man lurer nesten på om man er på Bakkekroen på Smestad (Mye trafikk der for de ukjente). Det er rart hvor mange "turister" som egentlig ikke har annet å gjøre på Turtagrø enn å kjøpe is, absolutt må stoppe der og forstyrrer den ro et slikt sted burde ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tom og andre vinter-skeptikere: dere kommer til å ha det utrolig kjiipt når dere hver mandag de neste 5 månedene må lese ferske turrapporter fra fjellheimen. De påfølgende dager kommer det så kommentarer og bemerkninger til disse turer, før det nærmer seg helg og debatten går mer på oppdateringer om snøforhold, værmeldinger og hvor folk skal på tur til helgen. Jeg skjønner ikke hvordan man overlever dette uten å delta selv. Fjellforum er nytt i år, så ingen av oss har opplevd før nærmest på daglig basis å fores med turrapporter, turforslag og snakk om fjellheimen. Å lese hvordan andre forsyner seg av fjellturer, mens man selv sitter i byen kan ikke bli annet enn uutholdelig.

Det blir en lang vinter! Tror nok der blir nødt til å kaste inn håndkledet og ta noen forsiktige fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

- Det er FÅ turer som er lettere om vinteren, da mener jeg før påsken!! Nevn EN tur som er lettere da!

Bare for å kverulere synes jeg turen fra Tyinholmen via Morka-Koldedalen til Øvre Årdal er enklere om vinteren før påsken enn om sommeren. Har prøvd det og dette anbefales på det varmeste, men man må være oppmerksom på skredfaren. Skituren fra Fyrstevatnet ned til og over Vettismorki er fantastisk lang nedoverbakke. Det går mye raskere enn på bena sommertid. Spesielt Morka-Koldedalen går som en lek.

Såvidt jeg vet bør denne turen tas tidlig på vinteren (altså leeenge før påske) på grunn av den tiltagende skredfaren i Utladalen etterhvert som snøen legger seg på stadig lavere høyder på dalsidene. Det er mulig jeg tar feil her og vil for ordens skyld minne at skredfaren må sjekkes nøye både før og underveis på hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.