Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard Basecamp 6


Aalstad

Anbefalte innlegg

Annonse

Takker så mye for bilder og erfaringer folkens!

Det er ikke til å komme bort i fra at et svært telt ikke blir like vindstabilt som et lite telt, så det er prisen vi er nødt til å betale når vi skal være alle sammen i samme telt. Svalbard 6 Camp (2009 mod) blir 10 cm høyere, 25 cm kortere og 20 cm breiere. Men den største forskjellen er nok at hele stangkonstruksjonen endres slik at modellen tåler mer vind og snø. Så evnen til å holde unna snø og takle vind skal i følge helsport være mye bedre.

Men uansett hvordan man vrir og vender på det vil det være større flater på dette teltet enn to mindre telt.

Uansett hvilken modell vi ender opp med skal jeg høre med helsport om de kan sy inn noen hemper/en ekstra stangkanal slik at det er mulig å tre inn en ekstra stang slik som jeg modifiserte cho oyo'en min. Da er vi litt bedre rustet mot sidevind.

Det var i alle fall ikke mulig å merke kuling fra siden i cho'en min på blåøret for et par dager siden - selv om dette jo er litt mindre:)

Mvh Andreas

Jakob: Disse gutta brukte 5'ern over isen: http://prosjektbilder.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak Andreas.

Team Whiteout skriver følgende om deres erfaringer med Svalbard 5 modellen:

*Helsport Svalbard 5:

På nettsiden ble teltet skrytt opp i skyene før vi dro, men på selve turen har teltet stort sett fått skjellsord slengt etter seg og blitt fordømt… Jeg er likevel egentlig fornøyd med teltet. Det står utmerket i vind og var stort nok, men ikke mer da vi var tre stk, og det var passe stort da vi var to stk. Tross litt småproblemer med stengene som skal i kryss fikk vi teltet forholdsvis raskt opp, selv i sterk vind. Lurt at vi festet en plugg i den enden av teltet vi ville ha mot vinden. Det hjalp veldig i oppsett og pakking av teltet.

Taping av stengene fungerte greit. At vi lot dem ligge i stangkanalen fungerte også greit, men jeg er usikker på om vi sparte tid i oppsett og pakking ifht om vi hadde tatt stengene ut og hatt dem løse. En ting som Helsport må finne en annen løsning på er klaffene over glidelåsene i døra. Jeg tror ikke vi har kunne dra glidelåsen hele veien fra topp til bunn eller motsatt en eneste gang uten at klaffen har satt seg fast i glidelåsen. Det har skapt mye frustrasjon og en del kalde fingre fordi det ikke kan ordnes med votter på. Et konkret forslag til endring er å bruke et stivere stoff i klaffen, mulig det holder med det stoffet som er brukt i stangkanalene. I koppene som stengene skal ned i på den siden man trær dem inn bør det være hull i bunnen så de ikke pakkes med snø. Koppene på motsatt side er vanskelige å entre, så de bør byttes ut med noe bedre.

Gulvet i innerteltet går litt opp i åpningen ut mot forteltet, det er unødvendig og gjør det vanskeligere å børste ut snø. I luftelukene utvendig tror jeg myggnettingen godt kan syes fast permanent i åpningen på luka. Det kan være med på å hindre snøføyke å komme inn i teltet. En levegg mot vinden hjelper også mot dette, men de nettene det har vært mye snøføyke har vi fått litt av det inn i teltet… Teltstengene har vært gode, men bøyes litt lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ok, jeg trodde tremanns-teltet kun ville finnes i high-versjonen nå. Men ser at det vanlige tremanns-teltet fortsatt er tilsalgs enkelte steder.

Betyr det at de fortsatt selger 2008-modellen, eller finnes tremanns-teltet fortsatt i to versjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.