Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det skummelt å gå på Falketind?


Kre

Anbefalte innlegg

Jeg har en turkamerat som syntes det var i overkant skummelt/utsatt å gå fra Kvassryggen til Høgdebrotet. Han kom seg opp, men han ønsker ikke flere slike utfordringer.

Nå pønsker vi på å gå på Falketind (med fører, standard rute inn Koldedalen og oppover Stølsnosbreen). Vil snøfonner og klyving på denne turen være like skummelt som Kvassryggen -> Høgdebrotet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og velkommen til forumet :lol:

Jeg har ikke gått fra Kvassryggen og opp på Høgdebrotet (men vært på begge). Har gått Falketindturen 2 ganger og tror ikke han vil ha noen problemer her - i hvertfall ikke med fører. Blir fonna for bratt, kan dere bare bruke øks og stegjern. Svaene er bare morsomme, og den siste klyvingen til topps er helt ufarlig. MEN det kan fort bli mer utfordrende ved regn. Da anbefaler jeg ikke å gå der, med mindre dere har tilgang på sikringsutstyr. Svaene ned igjen er svært ekle i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei, og velkommen til forumet :lol:

Jeg har ikke gått fra Kvassryggen og opp på Høgdebrotet (men vært på begge). Har gått Falketindturen 2 ganger og tror ikke han vil ha noen problemer her - i hvertfall ikke med fører. Blir fonna for bratt, kan dere bare bruke øks og stegjern. Svaene er bare morsomme, og den siste klyvingen til topps er helt ufarlig. MEN det kan fort bli mer utfordrende ved regn. Da anbefaler jeg ikke å gå der, med mindre dere har tilgang på sikringsutstyr. Svaene ned igjen er svært ekle i regnvær.

liten avstikker her: men hvordan er det å sammenlingne falketind med store austabotntind? tenker vanskelighetsgrad osv osv. gikk på austabotntind uten sikring å det gikk helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Falketind forrige helg, og det var helt uproblematisk, det er ingen luftig tur. Det er luftig på toppen på den ene siden, men dit må man ikke... Breen er helt uproblematisk nå (såsant ikke noe veldig spennende har skjedd siste uke), og klyvinga til toppen er på ingen måte skummel.

Jeg støtter at det kanskje kan være ekkelt på svaene fra Andrevatnet dersom det regner, men tror det egentlig er ganske greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.