Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Coleman, et par spørsmål


PrimusMotor

Anbefalte innlegg

Ny har jeg fått meg en ny Coleman 533 fra statene. Har prøvefyrt flere ganger, og begynner å venne meg til at det blir litt bål i starten.

En ting jeg lurer litt på er pumpa. Det er ett hull i midten på knotten i enden av håndtaket. Denne må tettes med fingeren når man pumper for å få trykk. Er det greit å plugge dette hullet? Ser mest ut som en slags idiotsikring, men det blir kansje vanskelig å få stanga helt inn hvis det er tett p.g.a. mottrykket.

Er det noe annet som er lurt å vite om disse? Ser ut til at det bare er å smøre pumpa litt i blandt. Det er sikkert også greit å slippe ut trykket av tanken etter bruk, men ikke når den er varm?

Hvor lenge bør den kjøle seg ned før tanken etterfylles? Den brenner litt etter at ventilen stenges, så den bør nok stå et par minutter så det ikke er noen brannfare. Ikke noe problem så lenge den ikke trenger forvarming.

Dette var en kompakt og fin primus som brant stille og rent. Det eneste negative jeg har å si så langt er at kjeleholderen var litt vel billig, og ligger å skramler oppå kun holdt på plass av generatoren. Resten av blikket rundt brenneren ser også litt billig ut, og festebøylen til generatoren er litt skakk. Så kunne den godt vært lettere, men da er vel 422 e.l. et bedre alternativ. Uansett skal den nok bare være med på motorisert telttur, så det viktigste er at den er grei å bruke og stødig å koke på.

533 er vel i utgangspunktet en billig modell og da kan man nok ikke forvente optimus-kvalitet. Dette er greit nok, særlig siden jeg byttet den til meg nesten gratis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hullet i pumpestanga er for å slippe luft inn når stanga trekkes ut, du bør nok ikke tette det.

Samtidig er pumpestanga til å vri på for å åpne/stenge en ventil slik at det ikke skal lekke bensin tilbake under drift hvis tilbakeslagsventilen lekker.

Godt å høre at Optimus fortsatt står som kvalitetseksempel. Jeg er kjempefornøyd med mine, selv om mange har hatt problemer med Nova.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.