Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbjørnsafari


Anbefalte innlegg

Heisan! :)

Vet ikke om dette er riktig plass å spørre men men....

Unasett.... Vurderer å dra til Svalbard får å se Isbjørn, så har noen spørsmål angående det.

Ettersom det koster en del å fly og leie oppe ved Svalbard vil jeg gjerne at jeg skal komme med på en tur som gir gode muligheter får å se bjørnen.

Så lurer på hva som eventuelt er mulighetene får å se isbjørn , og når og hva bør jeg leie? feks hva er sjangsen får å se isbjørn om sommer kontra vinter, bør jeg leie skuterguide eller båttur, osv.

Er ikke det mest perfekte bilde jeg er ute etter, hadde bare vært morro å se den i vill tilstand på god avstand.

Med andre ord noen med erfaring som kunne gi meg opplysninger om hva som er et godt alternativ får å se Isbjørn, og si litt om hvordan mulightene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du være sikker på å få isbjørn drar du til Hudson Bay, Canada.

Vil du se den på Svalbard så kan du jo ta en prat med følgende operatør: http://www.naturfokus.no/Norsk2/Home-no.htm

Har sett en del av bildene fra disse turene og det virker som de relativt ofte har fått sett bjørn, du får spørre etter treffprosent. Mange har også fått sabla bra bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Heisan! :wink:

Vet ikke om dette er riktig plass å spørre men men....

Unasett.... Vurderer å dra til Svalbard får å se Isbjørn, så har noen spørsmål angående det.

Ettersom det koster en del å fly og leie oppe ved Svalbard vil jeg gjerne at jeg skal komme med på en tur som gir gode muligheter får å se bjørnen.

Så lurer på hva som eventuelt er mulighetene får å se isbjørn , og når og hva bør jeg leie? feks hva er sjangsen får å se isbjørn om sommer kontra vinter, bør jeg leie skuterguide eller båttur, osv.

Er ikke det mest perfekte bilde jeg er ute etter, hadde bare vært morro å se den i vill tilstand på god avstand.

Med andre ord noen med erfaring som kunne gi meg opplysninger om hva som er et godt alternativ får å se Isbjørn, og si litt om hvordan mulightene er?

Du skal være heldig for å se Isbjørn på Svalbard. De aller fleste turister og også mange fastboende Svalbardianere har ikke sett isbjørn.

Sjansen er størst i den lyse delen av vinteren. Det vil stort sett si april. Svalbard stiller svært store krav til erfaring om man skal ferdes ute i felt. Været skifter svært fort og voldsomt. Å dra ut på egenhånd med f.eks scooter er risikosport hvis man ikke har høyfjellserfaring, scootererfaring og utstyr for nødbivuakk og isbjørnforsvar. Turister kan heller ikke bruke scooter utenfor område 10 (et større område rundt Longyearbyen). Det er imidlertid mulighet for å delta på guidede turer med scooter utenfor område 10. Hvis man er mest interessert i å se isbjørn er det guidet tur til østkysten i april som gir størst sjanse.

Hvis man har den nødvendige erfaring og utstyr kan lengre skiturer anbefales. Det er mulig å avtale transport med scooter til og fra et utgangspunkt i områder hvor sjanse til å se bjørn er relativt stor. Det er faktisk mulig å få til en flott tur med eller uten bjørneobservasjoner i løpet av ganske kort tid. Et problem er det imidlertid at slik scootertransport er dyr. Husk også tillatelse fra Sysselmannen med tilhørende krav om redningsgaranti

Selv har jeg vært så heldig å treffe på dette fantastiske dyret over 20 ganger også på ubehagelig nært hold. Alle "mine" bjørner har vært av den snille sorten selv om det har vært nøvendig å skremme vekk bjørnen noen ganger. Det mest ubehagelige er alltid å legge seg i teltet for kvelden å tenke på den ikke fullt så greie bjørnen som er på vei akkurat dit du ligger. Før søvnen kommer blir det som regel noen repetisjoner på hvor rifle og revolver er plassert og om snubleblussene ble avsikret.

Husk at all ferdsel på Svalbard skjer på naturens premisser. Du er gjest i en natur som krever ydmykhet og respekt. Er du heldig treffer du på kongen av arktis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.