Gå til innhold
  • Bli medlem

Lange karer og korte telt


Gråstein

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å handle meg et lite en- eller to-mannstelt, men ønsker noen tilbakemeldinger fra lange karer om erfaringene med diverse Hilleberg-telt og evt Hel-Sport Ringstind på liggelengde. Mente jeg så et sted en som skulle selge sitt Soulo pga liggelengde. Er det noen som har Unna, Akto eller andre i samme klasse som kan bekrefte at det går bra med solid liggeunderlag og sovepose uten å klistre ansiktet i telt-veggen når man har et legeme på bortimot 2 meter?

mvh Gråstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 190 cm høy.

Har to telt:

Kan anbefale Helsport Ringstind 1, det har 240cm liggelengde, hvilket er noe av det lengste på markedet. Selfølgelig skrår veggene inn der også, men helt ok.

Det andre teltet jeg har er et Hilleberg Unna. Kjøpte det fordi det er selvstående + god kvalitet.

Her må jeg ligge på diagonalen. Jeg strammer litt på stroppene på innerduken ved hodet.

I tilegg har jeg en plastpose tredd på soveposen ved benene, slik at ikke soveposen blir fuktig når den ligger inntil teltduken.

Så dette teltet er nesten litt i grenseland når du er 190, men satt opp mot lav vekt/selvstående, er det akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tippe at Soulo kan bli litt i korteste laget til deg. Selv er jeg bare litt over 1.80 og har relativt god plass i teltet, men må justere meg litt for ikke å sparke i duken når jeg ligger på underlaget mitt som er 7cm tykt. Den oppgitte lengden på innerteltet er ikke anvendelig fordi det går bort 10-20cm veldig fort pga skrå vegger. Men bortsett fra det er det det beste teltet jeg noensinne har hatt :lol: I mitt Helsport Rondane har jeg ingen mulighet til å ikke sparke i duken! Har også et Bibler Eldorado der det ikke er noe problem med liggelengde for min del, for her skrår ikke duken så fort innover. Så om du fikser at teltet har en duk og ikke fortelt kan det også anbefales.

Men jeg vil tippe at Hilleberg Kaitum må være fornuftig for lange mennesker. Der er jo endene av innerteltet loddrette, slik at man kan utnytte liggelengden fullt ut. Lengden på innerteltet er her oppgitt til 220. Vekten er kanskje litt høy om du skal bruke det som solo-telt...

Eneste fornuftige løsningen er å finne en god butikk og få dem til å slå opp teltet slik at du kan prøveligge det. Det meste ser nemlig mye bedre ut i reklamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 193 cm og kjenner godt til utfordringene med både lengde og innvendig høyde.

Jeg har et Helsport Ringstind 2 som jeg er svært fornøyd med. Svært god lengde, samt tilstrekkelig høyde til at man sitter oppreist uten problemer. Når vi er to i Ringstind 2 plasserer vi bagasjen ved hodeenden, så lengden er det ingenting å si på.

Har for øvrig skrevet litt om mine egne erfaringer og bakgrunn for valg her:

http://www.bekkelund.net/blogg/2008/07/07/helsport-ringstind-2/

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 200 cm i bunn og skrår opp og ut før det går innover. Lett er det også, mitt har jeg veid til 970 gram. Dyrt og bra. Knotete og sette opp, gir en del kondens, men holder både regn og mygg unna. Det er 115 cm midt på.

Rajd-skiss.gif

http://www.hilleberg.se

Rajd.gif

Jeg selv er 193 og ligger på magen, gjerne med hendene over hode, da blir jeg ganske lang!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ringstind 2 som solotelt. Ev. med bikkjene da. Ringstind 1 blir smale greier, og vektbesparelsen er minimal. Har fått inntrykk av at Helsport byr på kraftigere duk enn Hilleberg, men valget ditt er vel her gjerne et mål på hvor kompromissløs du er mtp vekt. Jeg synes ikke 1,7 kilo komplett er noe å klage over, selv om enkelte telt er enda lettere. -Jeg vet i allefall at det holder mål også når jeg tøyer bruken litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte mitt Soulo telt pga at det ikke var langt nok ved bruk at Exped liggeunderlag og lang kropp.

Kjøpte meg et Exped Polaris 2 manns telt som jeg nettopp har brukt 10 dager på Svalbard som solo telt. Dette er langt nok og har rette vegger i både ved føttene og hode. Er meget godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjølv 1.75m høg og eg hadde forgjengaren til ringstind2. Sidan du er lengre=høgre(på nynorsk), så vil eg anta at du har tenkt igjennom dette. Syns det var slitsomt med tanke på å ikkje kunne sitte oppreist. Kan garantere at dette blir eit problem for deg. :lol:

Lengda er bra, men vær klar over at viss du skal jobbe litt der inne, så vil du fort måtte bevege deg mot midten, som gjere at du mest sannsynleg bevegar tærne i endane.

Vinterstid er ikkje teltet å anbefale. For lite og snøfokk kjem inn under, samt at det tvilsomt tåler påkjenningar som sterk vind over lengre tid. Eg solgte teltet mitt på grunn av nettopp dette, samt høgda. Fint telt på vår, sommar og tidlig haust, men ikkje vinter! For lite og veggane skråar for mykje ned! Gå opp 0,5-0,7 kg og du kan boltre deg i telt som vil gje deg mykje meir trivsel i form av større kokemulighetar, sitte oppreist og kunne jobbe utan at det blir ei treningsøkt inni teltet.

Dessutan skulle mitt telt og vege 1,7kg, men det må vere utan stenger. For teltet enda opp i 2kg med stenger og pluggar. Helsport rundar kraftig nedover har eg inntrykk av:)

Skal du ikkje bruke teltet på vinterstid og berre ligge rett ut, så er teltet bra. Lett vektmessig og lett å sette opp. Hadde eg vore 2,00meter, så hadde eg ikkje kjøpt Ringstind2. Mest på grunn av høgda di. Slitsomt å lese bok i Ringstind 2 :) For all del prøv teltet før du kjøper når du er så lang!

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn "vinteregenskapene" på Ringstind. Den har ikke det, og er ikke ment å ha det heller. Dog lages det en egen "X-trem" utgave av Ringstind til slik bruk, og den heter det samme som forgjengeren Stetind.

Ringstind har innvendig høyde 110 cm ved stanga, hvilket slett ikke er dårlig på et lite telt. Jeg husker ikke hvor høyt mitt gamle Stetind var, men heller ikke der syns jeg det var påtakelig lavt. Og vekta stemmer nok den, 1,71 kilo inkl plugger.

Som jeg har skrevet går det an å være enda mer kompromissløs på vekt. Selv er jeg vanlig turgåer/jeger/fisker, så jeg går RUNDT fjellene og ikke oppå dem... Men jeg er sikker på at man ved å velge ekstremt lette telt nødvendigvis må gi avkall på andreområder. Som feks slitestyrke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde hatt problemer med mitt Soulo Hilleberg telt hvis jeg hadde forsatt å bruke vanlige liggeunderlag. Men med de høye nye dun underlagene gjør at det blir kortere ligge lengde hvis man ligger der det taket skrår innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.