Gå til innhold
  • Bli medlem

Magnesium Fire Starter


roysigurd

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på hvor man kunne få kjøpt en sånn her magnesium "flintstein" i norge?

Noen som har prøvd en sånn?

Såg på survivorman der han brukte det, han fikk veldig lett fyr.

4009458s_v1_m56577569830617818.jpg

Prøvde å leite på nett, men kom bare til til nettbutikker i andre land enn norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste sportsbutikker har forskjellige varianter av fire starters. Jeg har en variant fra light my fire som lager godt med gnister. Personlig synes jeg det er vanskelig å få i gang et bål med denne type produkter. og man trenger nok litt trening, og bruke tid på å lage best mulig forhold for å få bålet igang.

her er en link til den jeg har.

http://oslosportslager.no/produkt/firesteel-scout-7216.aspx

hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tilsvarende som jeg lærer meg hvordan brukes. Kan skrive under på at det ikke er spesielt lett... Kommer veldig an på hva slags tennved du har. Husk å alltid ta vare på en god neve med noe knusktørr og fin never eller strå. Men du kan også bruke bomull som er satt inn med noe som gjør at det brenner lettere. Stålull tenner forresten også lett og brenner med en kraftig ulm som får fart i det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min til å tenne primus med. Og en gang på jakt, startet jeg ett bål med en på en sur dag, fordi ingen av oss hadde fyrstikker eller lighter. Men da brukte jeg kruttet i en patron til start hjelp. Hvis man derimot forbereder seg , og har med noe knusk til å starte med vil man nok kunne tenne ett bål med den. Men jeg ser ikke poenget med å bruke den til tenne bål med.Det vil alltid være lettere med en fyrstikk (eller ti). For meg er den en reserve nødløsning, og derfor tar jeg den aldri ut av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den er ikke særlig lett å få fyr på ting med. Mulig teknikken min ikke er 100%, men det var noe ræl å få fyr på selv tynn, tørr bjørkenever.. Det gikk til slutt, men jeg mistenker at kara i sahara fyrer med noe som tar fyr bare man ser hardt nok på det.. Slike opptenningsmaterialer er vi ikke velsignet med her på toppen av kloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den lille til primusen, funker 100%.

Har også en stor en, som vi bruker mest til og ha konkuranse på tur. Hvem lager bål raskest?

Det er ikke lett- før du kan det. Det vi har funnet ut er at du må slipe baksiden på knivbladet skarpt/ujenvnt - bruk gjerne en vinkelsliper. Da får du mye mere gnister.

Når du skal lage bål må du bruke kniven som en sikkling og lage veldig fin og tynn spon, helst av tyri (som du selvsagt har en liten bit av i sekken (tørt)). alternativt er tamponger (bomull)

Legg tennstål helt inntil, og styr gnistene rett i sponet.

Gjør du det rett får fyr i løpet av et drag med kniven :)

Det er og mye god underholding når flere prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd med å gnikke pinner sammen? :) Jeg har alltid ildstålet mitt med meg og bruker det for moro skyld når forholdene tillater det uten for mye pes. Er det møkkavær er jeg lat og tyr til fyrstikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig flintstein, å den vet jeg hvordan funker, elller ikke funker.

Men det va ikke det jeg spurte om, jeg spurte om hvor jeg kunne kjøpe en MAGNESIUM fire starter....

Og hvordan den funket...som jeg fikk svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.