Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelrulle


Rune

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe sykkelrulle til innetrening i vinterhalvåret, men er litt usikker på funksjonalitet/nytte etc. Er dette en ok treningsform eller er det like kjedelig som ergometersykkel? Kan noen anbefale et merke?

Skigåing (hvis det er snø er jo helt fint), men litt variasjon er heller ikke dumt. En sykkelrulle passer jo ypperlig til trening av kondisjon/benmuskulatur, når løping ikke lenger er særlig aktuelt.

Tips mottas med takk! :)

_______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hjemme 2 ruller. Jeg kan anbefale merket Tacx. Vi har en Tacx som er mange år gammel (15 år?) som fortsatt holder seg godt. Den andre er bare noen år gammel. For rundt kr. 1500 har du en god kvalitet Tacx med basisfunksjon. Vi har en gang prøvd et annet merke som var billigere, men den var ikke stabil for en stor mann.

Det er utrolig kjekt å ha et treningsapparat hjemme om vinteren. Jeg kan anbefale deg å sette en TV eller PC med DVD-spiller foran apparatet. Det er morsomt å kunne se på noe mens du kjører. Alternativ er musikkinstallasjon. Hvis du har en partner som også vil trene, anbefaler jeg 2 ruller. Det er mer sosialt er mer motiverende å trene.

Våre ruller er veldig basic. Eneste funksjonalitet er at du kan justere motstand med en dings. Men man kan også gire, så det spørs om det er så nødvendig. Ellers finnes det ruller som man kan koble mot en PC der man kan spille sykkelfilmer der man får føle motstand som tilsvarer fjellet på filmen. Dette er dyrt.

De fleste ruller setter man sykkelen fast i. Jeg har sett på et bilde at Gunn Rita Dahle bruker en rulle det man kjører med sykkelen løst på ruller. Det er visst nok bedre for balansetrening. Men det ser litt skummelt ut å komme seg opp og av. Jeg vet ikke noe om priser på en slik rulle.

Du trenger noe til å sette under forhjulet, slik at sykkelen står rett. Noen merker leverer et plaststativ. Jeg har en som er bygget selv i tre. Min mann bruker en tykk bok.

Edit: Jeg kom på noe annet. Jeg tror ikke det er så bra for sykkelen (racer) å stå på pedalene når den står i rullen. Føler at det kommer for mye trykk på den sidelengs. Så da har du en funksjoon mindre enn på ergometersykkel. Det er derimot fint å ha en sykkel med vanlig sykkelsete. Hvis du sykler hele vinteren, merker du at du begynner bedre trent på sykkelsesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utfyllende svar Lindap! :D Det er en slik basic-rulle jeg vurderer å kjøpe. De har en Tacx rulle på Oslo Sportslager til den prisen du antyder, så hvis jeg kjøper, så blir det nok den (+ noe til å ha under forhjulet).

Du sier man kan gire på vanlig måte ..... Medfører dette riktighet :) ..... isåfall er jo det en fordel, slik at man kan justere motstanden i pedaltråkket etter eget ønske og samtidig få litt variasjon. På Tacx-rullen jeg antyder over, sitter også rammen (bakhjulet på raceren) fast i rullen.

______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Tacx iMagic rulle som jeg er rimelig fornøyd med. Har kjøpt noen sykkelvideoer på nettet som jeg sykler av og til på vinterhalvåret. Og det funker helt fint. Genial måte å bygge et solid grunnlag med mengdetrening.

Ja, du kan gire som normalt med tacx ruller.

Et lite tips er å også kjøpe den største vifta du finner. Det blir fort veldig varmt når du sykler innendørs og ikke får noe fartsvind å kjøle deg ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips er å også kjøpe den største vifta du finner. Det blir fort veldig varmt når du sykler innendørs og ikke får noe fartsvind å kjøle deg ned på.

Tviler ikke på det. Har tråkket endel på ergometersykkel innendørs og vet hvordan det er. Svetten siler, hvis man står på litt og luften blir deretter. Har imidl. tenkt å innrede et trim/treningsrom hvor det er litt kjølig.

_____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har også en tacx rulle og er veldig fornøyd. Å se film samtidig er den mest effektive formen for meg, husk å ha ørepropper for best lyd for det kommer en del ulyd fra sykkeloppsettet.

Det er viktig å stille trykket mellom bakhjulet og rulla stramt ( les bruksanvisningen selv om det kanskje strider mot noens prinsipper) eller så blir det en dyr fornøyelse med stor dekkslitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å stille trykket mellom bakhjulet og rulla stramt ( les bruksanvisningen selv om det kanskje strider mot noens prinsipper) eller så blir det en dyr fornøyelse med stor dekkslitasje.

Har kjøpt Tacx-rulle og montert rulla på rammen til bakhjulet. Det funker bra, selv om det kommer en liten ulyd fra friksjonen mellom dekket og rulla. Dette kan sikkert endres noe ved å justere trykket mellom dekket og rulla. Hvis trykket er for lite, blir nok dekkslitasjen stor hvis du trener mye ..... så takk for tipset!

Problemet er imidl. at jo større trykk, desto mere ulyd/friksjon ..... Da gjelder det å finne den rette kombinasjonen mellom friksjon og slitasje. Stemmer ikke dette Hubroen ..... :wink:

_____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jaggu er det både greit og fint å ha et treningsrom i huset. Slipper å løpe ute i kulda! Kjøpte tredemølle i fjor høst og innredet treningsrom. Jeg angrer ikke på den investeringen! Dette kombinert med en racer på Tacx-rulle gjør susen og man kan variere treningsopplegget.

Det blir for ensformig å bare sitte å tråkke, så derfor tredemølle som er mere gøy og givende enn bare å sitte iro å tråkke på en racer (evt. ergometersykkel) på rulle. En 1/2 time`s jogging på mølla i litt raskt tempo og man blir skikkelig svett og føler seg vel etterpå. Dette er en fin oppladning hvis det kommer snø og dertil brukbart skiføre. :D

Er det flere som har samme mulighet :)

_______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe plass i leiligheten til å innrede treningsrom, hadde nok ikke fått lov av madammen heller, men så er jeg så heldig at jeg kun har to min. gange til tipp topp treningssenter. Da føler jeg liksom at treningsrom-argumentene faller litt bort.

Har selv en Tracx-rulle (av typen du setter sykkelen løst opp på) som jeg brukte en stund, men fant fort ut at jeg ikke hadde nok selvdisiplin til å gjennomføre lange nok økter og ofte nok, ble regelrett for kjedelig. Så Tracx'n er lånt ut på ubestemt tid, til en gal sykkelveninne.

Så for meg fungerer spinning meget bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle må være den mest kjedelige treningsformen ever... Vet ikke om noe mer kjedelig enn å sitte inne på et rom å trø:) For det første blir luften svært varm, og minuttene går svært sakte uten at du opplever noe annet enn kjedsomhet:) Har mange negative erfaringer med dette...

Mye bedre å gå på ski gjennom hele vinteren... Så er det snøen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle må være den mest kjedelige treningsformen ever... Vet ikke om noe mer kjedelig enn å sitte inne på et rom å trø:wink: For det første blir luften svært varm, og minuttene går svært sakte uten at du opplever noe annet enn kjedsomhet:) Har mange negative erfaringer med dette...

Mye bedre å gå på ski gjennom hele vinteren... Så er det snøen da...

Har nettopp kjøpt rulle selv, pga variasjon i treningen.

Selvsaget er det mer moro å gå på ski, men jeg synes det er viktig å

variere treningen, og da synes jeg ei rulle er et fint hjelpemiddel.

Jeg kombinerer:Ski, jogging, svømming og nå sykling på rulle :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt rulle selv, pga variasjon i treningen.

Selvsaget er det mer moro å gå på ski, men jeg synes det er viktig å

variere treningen, og da synes jeg ei rulle er et fint hjelpemiddel.

Jeg kombinerer:Ski, jogging, svømming og nå sykling på rulle :) .

Du ser tydeligvis poenget Tiri. En rulle gir variasjon i treningen samtidig som den sparer bena for den belastningen løping gir. Mange sliter med belastningsskader i beina p.g.a. for mye løping.

Kun rulle blir for kjedelig og ensformig, men den gir god styrke i bena. Du nevner svømming som et supplement. Svømming er en veldig fin treningsofrm hvor du får brukt nær sagt alle muskler i kroppen. Det er også en god treningsform for kondisjonen.

Ski er jo et "must" når det er skiføre (noe det ikke er her hos meg enda), men er man skikkelig forberedt/trent på forhånd, er det jo en sann glede på denne tiden av året! :wink:

_______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt rulle selv, pga variasjon i treningen.

Selvsaget er det mer moro å gå på ski, men jeg synes det er viktig å

variere treningen, og da synes jeg ei rulle er et fint hjelpemiddel.

Jeg kombinerer:Ski, jogging, svømming og nå sykling på rulle :) .

Joda sant det... fungerer fjell hvis du kombinerer!

Den perioden jeg sykklet aktivt og satset alt på syklingen ble rullen brukt daglig! Ikke å anbefale;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle må være den mest kjedelige treningsformen ever... Vet ikke om noe mer kjedelig enn å sitte inne på et rom å trø:P For det første blir luften svært varm, og minuttene går svært sakte uten at du opplever noe annet enn kjedsomhet:)

Joda, å sitte og trå inne på et rom kan være dørgende kjedelig. Minuttene blir fort laaaange. På det rommet hvor vi har ergometersykkelen henger det tilfeldigvis en projektor i taket :) , og med litt snurr film eller noe bra på en eller annen TV-kanal, så går minuttene til tider svært fort. Jeg trente tidligere i kveld, og en halvtime føltes som 5 min. Ble faktisk overrasket over hvor fort tiden gikk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.