Gå til innhold
  • Bli medlem

dunposen lukter ille


gjezp

Anbefalte innlegg

har nettopp blitt anbefalt, her på forumet, å fryse fjellstøvlene mot vond lukt. Nå har jeg det samme problemet med dunposen. brukt i 1 år og lukter...ja...tåfis. Vond lukt i støvler er, som jeg har skjønt det, bakterier som kuldegradene tar knekken på. Gjelder det samme dunposen eller kan det være noe annet som forårsaker lukta? Er det et vanlig problem med dunposer eller er det rett og slett kroppen min som er så ille? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen årsak kan være oppbevaring av posen. Posen bør oppbevares i et tørt rom uten fukt, uten å være sammenpresset. Skikkelig lufting, etter hver natts søvn og når en kommer hjem, er også vesentlig. Bruk en lakenpose (silke er mest behagelig), som vaskes etter hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever den til vaskeriet. Den kan vaskes. Jeg har gjort det to ganger med min dunpose og det funker utmerket. Er i grunnen overasket over hvor billig det er - koster bare 145,- på det lokale vaskeriet. Kan da ikke dekke strømmen? Posen blir som ny etterpå.

Jeg var også overrasket over hvor billig det var å få vasket posen min. Riktignok kostet det 250,-, men jeg synes ikke det var så ille (Bogstadveien i Oslo er sjelden billigst i landet!!!). Problemet var at vaskeriet overhodet ikke visste hva de gjorde, så posen jeg fikk igjen ikke lenger var så varm som den var tidligere. Noe klumping av dunen også. Neste gang gikk jeg til noen som pratet flytende norsk, og ikke bare svarte ja når jeg spurte om de kunne vaske dunposer. Denne gangen måtte jeg ut med 400,- men da ble det ordentlig liv i posen min igjen. Fikk da forklart at det forrige vaskeriet nok hadde vasket og tørket posen i for liten trommel, og uten noe som banket den fluffy i tørkeprosessen. De tippet også at posen ikke fikk gå lenge nok i tørken til å bli helt hundre tørr før de pakket den i en plastpose. Betaler villig 400,- neste gang jeg må vaske posen også!

Så sjekk grundig med vaskeriet og forsikre deg om at de kan det de driver med og ikke bare later som :D

Lukt har egentlig aldri vært noe problem med dunposen min, men luften inne i liggeunderlaget (Exped Downmat) som har dun i seg lukter ordentlig sure gamle gymsko! Har aldri blåst opp underlaget med munnen, så jeg er ikke helt sikker på om det fuktighet som er skyld i lukten. Kan selvfølgelig bli kondensering inne i underlaget når det ligger på et kaldt underlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"justanothernut"

Hvor i oslo ligger det vaskeriet som du syntes var bra? Er kjekt å ha i minne hvor man skal dra for å få vasket soveposen så slipper man å ta runden og betale mange penger til man finner ett bra vaskeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"justanothernut"

Hvor i oslo ligger det vaskeriet som du syntes var bra? Er kjekt å ha i minne hvor man skal dra for å få vasket soveposen så slipper man å ta runden og betale mange penger til man finner ett bra vaskeri.

Mener det heter "BA vask og rens" eller noe sånt. Det ligger på hjørnet av Odins gate og Thomas Hefteyes gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.