Gå til innhold
  • Bli medlem

Stølsmaradalen - Skogadalsbøen


Anne B.

Anbefalte innlegg

Annonse

Gikk der i slutten av juni og da var elvene store, har sjelden sett kalvedøla så stor. Også Gjertvasselvi kan være litt kinkig å krysse, men her er det spent opp et tau som gjør oppgaven litt lettere. Alle elver du må krysse før disse, er det ikke noe vanskelig å krysse uansett vannføring.

Nå har vel snøsmeltingen kommet så langt at jeg ikke tror det vil være noe problem å krysse noen av dem.

Vil du omgå de siste elvene, kan du gå over brua før Vormeli og opp bjørneskaret. Du kommer da inn på stien mellom ingjerbu og skogadalsbøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Var stien også framkommelig? Snakket nemlig med noen på Skogadalsbøen i fjor som hadde gått den veien, og de klaget fælt på hvor vanskelig og overgrodd den var, og på hvor lang tid det tok.

Jeg gikk fra Storebrui ovenfor Vormeli ned til Vormeli langs Hurrungan-sida av Utla for et par år siden, og krysset så Utla nedenfor Vormeli. Stien var ikke veldig fremkommelig, det var overgrodd og tunggått. Grunnen er at DNT ikke lenger vedlikeholder denne stien i den hensikt å redusere trafikken i området. Jeg vil derfor tro at stien bare har blitt enda mer tunggått siden da. Spesielt var det ufremkommelig på østsiden av Utla på sensommeren da frodigheten gjorde at stien stort sett var dekket av store områder med bregner. Men det er en fin tur ;). Vormeli er jo en herlig plass.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Her skulle jeg gjort research før turen min, og ikke bare valgt meg en tur basert på kart! 😅

På tirsdag gikk jeg strekningen fra Stølsmaradalen til Skogadalsbøen. Umerket, men fremdeles på kartene. På ca. 9km i direkte luftlinje brukte jeg 13t hvorav 1t gikk til en powernap og skotørking etter elvekryssingen. Stien er for det meste fullstendig gjengrodd, og på et parti ned Kyrkjestien ganske farlig med meget bratt nedstigning i bregne-gjengrodd ur. Vandrestaven kom veldig godt med for å føle seg frem til semi-trygge steder å sette føttene.

Dette er den desidert tyngste og værste turen jeg har gått. 25 grader i lufta og 0ms vind gjorde ikke saken bedre. Pilsen på Skogadalsbøen når jeg kom frem smakte deretter godt også 😁

Veien tilbake ble tatt på østsiden av Utladalen, altså oppå fjellet for det meste. Den biten var bare kos :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (17 timer siden):

skotørking etter elvekryssingen

Midtmaradøla som er elvekryssingen? Gitt at kartet stemmer og det er bro over Utla  litt før Vormeli. Hvordan var Skoddedøla? 

Ser for øvrig på ut.no at DNT vil sluse oss fra hytten Stølsmaradalen tilbake til Vetti Gard og så nordover igjen på østsiden av Utla, slik du gikk på retur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (19 minutter siden):

Midtmaradøla som er elvekryssingen? Gitt at kartet stemmer og det er bro over Utla  litt før Vormeli. Hvordan var Skoddedøla? 

Ser for øvrig på ut.no at DNT vil sluse oss fra hytten Stølsmaradalen tilbake til Vetti Gard og så nordover igjen på østsiden av Utla, slik du gikk på retur...

Midtmaradøla, ja. Jeg så ingen bruer der, men kunne nok gitt litt mer tidsbruk funnet et sted jeg kunne hoppet litt mer fra sten til sten for å komme over tørrskodd.

Forslaget til DNT er nok ganske mye mer fornuftig :) Her ble det gjort minimalt med research før turen som ble tatt litt spontant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.