Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen, fram eller tilbake ?


Pritt

Anbefalte innlegg

Hei til dere vante fjellfolk.....skal gå over Besseggen første helg i September. Hvilken vei er smartest å gå ? Leste en plass at det var lurt å starte fra Gjendesheim og ta båten tilbake, dette for å unngå å gå i kø. Er det noen som har noen kommentarer til dette. Ellers lurer jeg på hva som er den kjekkeste overnattingsplassen i nærheten av Besseggen. Hvor er det mest liv :P , god mat og kjekk betjening ?

(Mulig at det står noe om alt dette her i forumet, men jeg spør alikevel)

Mvh. Pritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Sikkert fint begge deler, men der det er litt bratt og smalt er det kanskje lettest å gå oppover og ikke nedover. Spesielt hvis man har litt høydeskrekk.... Da er det nok best å ta båten inn, gå over og ende på Gjendesheim. Hvis du har lyst til å passere alle og ikke prate mer enn i 1 sekund er det bra å gå motsatt, men å gå i "steamen" kan jo også være ganske sosialt, så jeg anbefaler det hvis du kunne tenke deg å prate og er av den sosiale sorten':lol:' (jeg for min del ble faktisk nesten kjent med noen da jeg gikk over der....):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Besseggen er målet - drit i båten. Parker f.eks. ved Bessheim (gratis P plasser ikke langt fra fjellstua) og gå opp til Bessosen (merket sti), merket sti videre til Veslefjellet og ned Besseggen. På Bandet går man umerket sti / tråkk bortetter vest og senere nordbredden av Bessvatnet. Tråkket blir etter hvert utydelig / borte, men greit å finne veien. Mot andre enden av vannet kommer man på nytt inn på sti. Fra utløpet og ned til Bessheim er det igjen merket sti.

Helt fri for rutetider og slikt stress. Temmelig enkelt å finne veien til tross for manglende merking (siden man kun følger en side av en innsjø der det ikke er merket) og man opplever kontrasten mange folk / ingen eller nesten ingen folk. Mans sparer dessuten 80.- + 100.- x antall personer i utgifter til servicenæringen i Vågå (ikke noe galt i å bruke penger på dem, men jeg synes varianten rundt Bessvatnet burde komme mer frem).

Denne runden kan også gås fra Gjendesheim. Turen er ca. like lang som den vanlige mellom Memurubu og Gjendesheim. Man går glipp av noen fine passasjer nær Memurubu, men får i stedet nyte roen og deilig høyfjellsterreng langs Bessvatnet. Besseggen får man jo uansett med seg.

Det er heller ikke krevende (Besseggen forblir den mest krevende passasjen på turen) på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Den turen du bekskriver, den er det vel ikke forsvarlig å råde "vanlige" turister til å ta? den høres jo kjempeflott ut, men jeg vet ikke om jeg "tør" å anbefale den, siden den ikke er merket (jobber i reiselivsbransjen).

Jeg gikk Knuts høe i 1991 med guten min da han var 11år gl.

Det er jo totall tull at merke op en small egg, sia det er nesten umulig å gå seg feil der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Den turen du bekskriver, den er det vel ikke forsvarlig å råde "vanlige" turister til å ta? den høres jo kjempeflott ut, men jeg vet ikke om jeg "tør" å anbefale den, siden den ikke er merket (jobber i reiselivsbransjen).

Det er knapt nok mulig å gå feil der Morten beskriver. Man går mest på merket sti. På vest/nordsiden av Bessvatn går man langs bredden og følger vannet til man kommer på brua i østenden, derfra er det merkede stier igjen tilbake til utgangspunktet. For å si det litt flåsete, så skal du være god for å kunne gå deg bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Knutshø er et vel så bra alternativ som Besseggen - både utfordrende og fantastisk utsikt - og du slipper å gå i kø. Skjønner ikke at det skal være noe problem å ta feil av ruta på toppen, men det var et punkt på midten hvor det kunne se ut til at det kunne gå an å gå ned. Viktig å følge eggen hele veien.

Ang Bessegen, vi tok båten inn til Memurubu, og gikk tilbake. Det er nok en grunn til at de fleste gjør det. Jeg er glad jeg slapp å gå i nedoverbakke over kampesteinene på eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er ikkje det stort sett det ein brukar kompass til?

*Klør seg i hovudet* :P

Jo, selvfølgelig :o Men når terrenget er slik at du uansett vet retningen, trenger du ikke kompass. Da holder det med et kart. Jeg følger ofte så enkle prinsipper som, hvis det går nedoverbakke, så er jeg på riktig vei. Eller at så lenge jeg følger fjellryggen, vannet, elva osv.. Og det har med geografien å gjøre. I slikt terreng har jeg aldri vært i en situasjon der jeg har tenkt at det hadde vært kjekt med et kompass. Men jeg har vært på tur i tåke sammen med andre med gps, den har jeg sett nytten av. Ikke for å finne himmelretningen, men for å finne riktig vei tilbake. Men hey, vi kan jo i stedet lage noen små varder på sentrale steder :) Ellers er bruk av klokka og litt erfaring med hvor fort man beveger seg i ulikt terreng fint å kjenne til, men det gjelder uansett generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmeldingen for helga ser ikke så verst ut, så jeg trur jeg må på tur. Merkelig nok har jeg aldri gått besseggen, tenkte jeg skulle gjort det nå i helga. noen som har et fornuftig ruteforslag for å bruke helga i området. ønsker ikke å stresse for å rekke mest mulig, men heller ikke bare ligge på ryggen. jeg foretrekker telt, så gjerne tips på ålreite teltplasser.

Jeg regner vel ikke med å ikke treffe folk i det området, så total stillhet og fred er ikke no krav denne gangen.

Takk for evt svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint å ligge i telt ved Hestjønn rett opp for Memurubu under Surtningssui. Der kan du få fin fisk, du er i nærheten av Besseggen, Surtningssui, Russvatn, Besshø, Bessvatn og i det hele tatt midt i smørøyet for mange flotte turmål. :wink:8):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter tips fra Morten på denne tråden gikk vi lørdag 13. Sept varianten Bessheim-Bessvatn-Besseggen-Veslefjell-Bessheim, ca 19 km. Ingen veivalgproblemer, det er tydelig og fin sti, og merking mye av veien.

Kontrasten mellom folketomt, og køgåing var stor. Mens vi inntok nista på enden av Bessvatnet, telte eldstejenta på 12, 250 to-beinte på eggen samtidig :lol:, kanskje ikke så rart med knall vær og den ruta som alle bare må gå.

Turen er litt lengre enn Memurubu-Besseggen-Gjendesheim (13,5 km) alternativet, men variasjonen, utsikten, en god del å titte på (blomster, ryper, en ørn, insekter i små pytter, rare skyer og høye fjell) så gikk turen lett, og når minstejenta på 8 hinket små nynnende ned den siste kilometern mot bilen, var vi ganske sikre på, at tross uvant distanse, så hadde turen gitt dem en fin fjellopplevelse :twisted:

Turen kan anbefales som ett fullgodt alternativ.

Ett annet enda mer direkte alternativ kan kanskje være Jo stigen ?

post-2204-133474584406_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.