Gå til innhold
  • Bli medlem

stisykling


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Ønsker innspill fra dere til denne problemstillingen:

-hvor finnest landets kuleste sti / stier å sykle?

(jeg snakker nå om bruk av vanlig terrengsykkel, ikke fullblods utforsykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ta utgangspunkt i Sognsvann i Oslo. I umiddelbar nærhet både på østsiden og vestsiden av vannet ville du finne mange kule stier. Noen lette, endel medium krevende og noe veldig vanskelig. Det er nok å stier å ta av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig i at nordmarka er knallbra på stisykling. Mitt forslag går på å kjøre fra Skjennungsstua ned til Lortputten, så videre sørover via Fuglemyra over Vettakollen ned til Båntjern. Dette er en ganske hårete løype, særlig fra Fuglemyra og videre, og det bør vel sises at den ikke er for nybergynnere - eller sykler med dårlige bremser!

Men finnes det ingen utenom Oslo som har noe å anbefale??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Ser at folk snakker om nordmarka her, men folkens, ikke glem østmarka! Her kommmer noen stitips.

En herlig og ganske lett sti går fra turveien ved trasop (ring 3) og sørover forbi skøyenputten ned til ulsrudvannet. Her i området er det forøvrig mange småstier generelt å utforske.

Den gamle lysløypetraseen fra fjelstadbakken og sørover til rundvann er også kul, mye svaberg. Fortsett vestover til skullerudstua, noen krevende partier her.

Må også nevne godstien fra høgås (litt vest for gullsmeden ved nøklevann) og nordover til hestehullet. Primetime trail entertainment, men dog noe krevende.

Stien og veien fra sansbakken via fugleleiken til krokhol er også verdt å sjekke ut.

Lysløypa rett vest for østensjøvannet er småteknisk og underholdende, men har endel bark/leireunderlag og blir håpløst tung å kjøre etter regnvær.

Til slutt revner jeg en temmelig heftig utforkjøring, nemlig blåstien fra haukåsen (radardomen) og ned til mariholtputten. Ikke for ferskinger denne.

De nevnte sti-eksemplene er ikke lenger enn ca en til to kilometer hver, og bør prøvesmakes av alle som er nysgjerrige på terrengsykling i oslo-marka! Anbefalt kart er "turkart over østmarka" 1:25 000, utgiver oppsal IF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som nord-gudbrandsdøl oppvokst med norges fineste fjell rundt husveggen kan jeg ikke sitte passivt å se at oslofolk får lov å dominere debatten om fin stisykling. Nei, skal syklene virkelig få kjørt seg må dere nok opp i høyden, godtfolk!

Både Øyerfjell, Dovre og Skei har luggume stie, men jeg tror kanskje et perfekt plassen å starte er Høvringen og stien til Mysuseter.

Distansen er litt i overkant av en halvannen mil og stigningen er liten. Åpent fjellandskap hele veien. Underveis har stien det meste å by på, fra lett og rask til steinete, våt og vanskelig. Flere sandete partier og små bekkekrysinger krydrer reisa, for ikke å glemme hengebrua like ved PeerGynt hytta. Har du baller, sykler du den også.

Generelt; nesten hele stien kan sykles av folk som har litt rutine, men selv nybegynnere vil garantert også få underholdning. Utsikten til Rondane mm. får nok nordmarkas graner til å blekne.

Så velkommen til fjells kare & kvende, det er det rette plassen å "fly" med sykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heia grubrandsdøl! Det er greit at du lager reklame for fjellsykling i huttiheita, men poenget er at vi i oslo har funnet ut at vi behøver ikke reise noe sted for å få våre kick, oslo har nok å by på!

Nordmarka og østmarka nevnt, men hva med Ekebergåsen, har noen prøvd stiene som finnes der? Alvorlig morsomt, kid you not. Dra opp til Ekebergrestauranten, fortsett opp Jernalderstien bak restauranten et par hundre meter til du kommer til kjærlighetsstien som går bratt ned til venstre. Turen ned til byen herfra går i krappe svinger ca en halv kilometer. Underlaget er løst, stien er bratt, omgivelsene er svært grønne. Er dere hissige på kvalitetssykling, og ikke kvantitet, er det ikke mye som slå å sykle ned her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har endelig skjønt at det pågår en debatt om go`-sykling på forum. La meg støtte de som skryter av syklingen i Oslo, den ruler, nemlig!

Mitt tilskudd til debatten er tipset om å kjøre østsiden av Lysakerelven nedover. Man kan gjerne starte med å ta trikken til Ekraveien, og så sykle nedover fra Grini bro.

Denne stien har det meste, fra lett, til morsom, til rask, til bratt, til krevende, til glatt, til direkte skummel sykling! Tenker da særlig på de partiene der stien går omtrent en meter fra et 30-40 meter høyt stup rett ned i elven.

Denne stien er noe av det beste jeg har kjørt, men la det være sagt, den er ikke for nybegynnere. Vil ikke anbfale når det er vått, og når det er flom i Lysakerelven står deler av stien under vann, kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.