Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av brenner


Vidamund

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

Skal nå gå i annskaffelse av en primus eller lignende brenner, å tenkte å høre her om råd først.

Har lurt litt på ett rødsprit oppsett type trangia pga flere kokemuligheter, men er ikke sikker på hvor kjappe dei blir varme.

Har også sett på multifuel og gass.

Så vil gjerne høre fra dere som har prøvd diverse typer som kan hjelpe meg å velge noe bra.

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hallo folkens.

Skal nå gå i annskaffelse av en primus eller lignende brenner, å tenkte å høre her om råd først.

Har lurt litt på ett rødsprit oppsett type trangia pga flere kokemuligheter, men er ikke sikker på hvor kjappe dei blir varme.

Har også sett på multifuel og gass.

Så vil gjerne høre fra dere som har prøvd diverse typer som kan hjelpe meg å velge noe bra.

Takker for all hjelp

Gass type trangia er fine saker. Rødsprit gjør at du må vaske både innvendig og utvendig, og ellers er så treig at halve følget har strøket med innen maten er varm, og resten er på vei etter å ha drukket resten av rødspriten i ren kjedsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av brenner kommer litt an på hvilke behov man har for brenner. Kan du utelukke bruk i minusgrader er gass veldig lettvint og effektivt. Skal det fyres og kokes når kuldegradene er tilstedeværende, er det flytende brensel som gjelder. Det er parafin og bensin som er mest vanlig. Bruker selv gassbrenner til trangiaen på sommerstid og Omnifuel på vinterstid med bensin. Rødspriten er allerede godt beskrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens.

Skal nå gå i annskaffelse av en primus eller lignende brenner, å tenkte å høre her om råd først.

Har lurt litt på ett rødsprit oppsett type trangia pga flere kokemuligheter, men er ikke sikker på hvor kjappe dei blir varme.

Har også sett på multifuel og gass.

Så vil gjerne høre fra dere som har prøvd diverse typer som kan hjelpe meg å velge noe bra.

Takker for all hjelp

Det finnes en del om dette på forumet, og det er litt vanskelig å gi gode råd uten å vite mye mer.

Siden du er snekker så velger jeg å svare med følgende spørsmål; Jeg skal ha en eske spiker, hva bør jeg kjøpe?

Faren for at jeg kommer hjem med feil spiker er overhengende.

Vi som har litt ekstra dilla på primuser er familære med litt mer komplekse rutiner, med pumping, forvarming og fyringsrutiner, og stortrives med det.

For å gi et godt svar er det viktig å vite om krav til


  • vekt,
    volum,
    Hvor mange det skal kokes til, skal det lages mat eller bare varmes vann?
    Skal det kokes hvor det kan være noe vind?
    Er det fare for frost?
    Skal det bæres langt?
    Er det spesielle drivstoff du føler deg utrygg med?

For noen år siden var min klare anbefaling: (brukt?) optimus 111 fra fosvarets avhendingsprosjekt.

Denne er tung (ca 1,5 kg) og utsatt for vind. Den krever også et visst håndlag.

Senere har rådene blitt mer nyanserte, men ofte er det: Start med Trangia og spritbrenner, så kan du bygge ut til gass eller multifuel etter behov.

Noen ganger er andre løsninger å foretrekke, men starter du med Trangia så har du et greit sett med kjeler. Hvilke type kjeler er også omdiskutert, jeg har mine med nonstick på 7. året, og det har gått bra siden jeg bare bruker plast/tre sleiv/stekespade.

Trangia med gassbrenner ligger i bilen til enhver tid sammen med Haraldfjøla. Spritbrenneren bruker jeg ikke lenger.

Ofte i den kaldere årstid blir vindskjermdelen og gassbrenneren liggende igjen i bilen, også tar jeg med multifuelen (Optimus Nova) og en hjemmelaget vindskjerm.

Det er viktig å merke seg at selv om man kaller det multifuel så er det ofte et brennstoff den er god på, og det andre går mer eller mindre bra med eller uten bytte av dyser etc. De fleste går bra på 4-takt miljøbensin.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslag om å begynne med Trangia rødsprit, det er enkelt, billig og bra å komme i gang med. Selv små speidere skjønner hvordan de skal få fyr på en rødspritbrenner...

Det desidert aller, aller enkleste og greieste å fyre med må være en gassbrenner som passer i Trangia vindskjermen (i stedet for rødsprit).

Alle løsninger har sine fordeler og ulemper:

- Gass blir litt kranglevoren å få ut av boksen når det er kaldt.

- Rødsprit har lav effekt, soter kanskje litt og har forholdsvis få middager per liter brensel, sammenlignet med alternativene. I tillegg har vi et viktig faremoment når du fyller på ny rødsprit. Når brenneren er _*nesten*_ tom er flammen tilnærmet usynlig og effekten tilnærmet null. Hvis man fyller på før brenneren er helt slukket, kan flammen følge rødspritstrålen inn i flasken, som da sier BOFF og sprer brennende rødsprit ut over deg selv og vennene dine. Det er et par speidere som har erfart dette, men det skjer heldigvis ikke ofte.

- Parafin og bensin (og alle Multi/omni-brennere!) er teknisk litt mer krevende brennere, med prosedyrer for forvarming og pumping som må læres. I ukyndige hender er dette brannbomber. Med trening og opplæring er det trygt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Trangia med gassbluss er en "uslålelig" kombinasjon til sitt bruk.

Enkelt, raskt/effektivt og funksjonellt i den varme sesongen.

Perfekt å ha i bilen på langtur og i sekken på tur.

Man går jo glipp av kosen med en primus som går på flytende fuel, men hvis du ikke er fascinert av brennstoff flasker, pumping, forvarming, vedlikehold etc så er Trangia med gassbluss absolutt å anbefale :wink:

Skal du overnatte ute på vinteren må det nok vurderes andre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er snekker

Den var ikke dum :wink: , men hvordan kunne du vite at Vidamund er snekker?

Er nesten fristet til å avvskrive rødspritbrennere som egnet til matlaging, de er jo bare såvidt bedre enn telys. Gassbrennere er vel noe av det enkleste som finnes. Tenn en fyrstikk, hold den over brenneren og åpne ventilen. Voila, 2000W klar til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange nyanser og ideer om hva som er greit, jeg hadde aldri kjøpt gassbrenner hvis det ikke var for at jeg fikk en kartong gassbokser gratis, de salgbare, for de hadde rustflekker.

En annen helt rå brenner jeg har er Coleman 550B

Fyller tanken med bensin, pumper og nesten som gassbrenner ned til en del kuldegrader.

Lite vindskjerming, men den går i lomma på den gamle feltjakka.

Guttungen fikk en russisk utgave av Optimus 8R når han var 9.

Vil ikke bruke noe annet!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange nyanser og ideer om hva som er greit, jeg hadde aldri kjøpt gassbrenner hvis det ikke var for at jeg fikk en kartong gassbokser gratis, de salgbare, for de hadde rustflekker.

En annen helt rå brenner jeg har er Coleman 550B

Fyller tanken med bensin, pumper og nesten som gassbrenner ned til en del kuldegrader.

Lite vindskjerming, men den går i lomma på den gamle feltjakka.

Guttungen fikk en russisk utgave av Optimus 8R når han var 9.

Vil ikke bruke noe annet!

dsk

Jeg vet, jeg vet, lærer man seg å bruke edle fyringsverktøy med sjarm er det umulig å gå tilbake til gass.

Men som en begynnerpakke er Trangia + gass et meget funksjonellt alternativ.

Trangia må kun sees på som anvendelig kjøkken utstyr med god vindskjerming og godt utvalg av gryter og panne (det medfølgende telys kan kastes, eller brukes som askebeger).

Med gassbrenner tar Trangian et steg videre, både kona og ungene bruker Trangia og propan.

Jeg er en jo parafingubbe og bruker selvfølgelig ikke gass :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det burde stå en advarsel både her og på emballasjen om at det er stor fare for å utvikle avhengighet, og at noen også kan få en slags alergisk reaksjon slik at de ikke tåler en primus.

(Det siste er ofte gjensidig mellom primus og alergiker)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar å råd.

Har funne primus omnifuel til litt over 1000 lappen med alt inkludert.

Men kommer sikkert til å kjøpe trangia stormkjøkken med gassbrenner i tillegg for å få alt av panner og slikt.

Sett litt på optimus nova.

Noe å si på den iforhold til primusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skryter av det de selv bruker, slik er det her også.

Nova har innebygget rensenål, det er det vel bare MSR som har ellers.

Du behøver ikke å bytte deler om du bytter drivstoff.

Jeg har ikke hatt behov for å bytte en del på min siden den var ny for 6-7 år siden.

Så kommer alle tingene folk klager over, noe skyldes nok produksjonsavik, annet kan skyldes sleiv og ukyndig betjening.

Hurtigkobling lekker ved demontering. (betjeningsfeil, denne koblingen er ikke akkurat idiotsikker)

Reguleringsrattet sitter fast. (betjeningsfeil, skal ikke stenges helt før primusen er kald, man slår av ved å vende flaska.)

Pakninger lekker ved reguleringsratt. (feil pakning fra fabrikk)

Brenner dårlig på et bestemt drivstoff. (Dårlig justert fra fabrikk, feil avstand mellom brennerplate og dyse)

Varmer mye midt i steikepanna.

Varmer mye midt i steikepanna. (kompakt med lite varmetap til sidene er et produksjo kompromiss)

Tross alt dette, etter å ha lært å bruke hurtigkoblinga har jeg ikke opplevd noe negativt.

Er litt skeptisk til Nova+ med regulering ved å vri på slangen.

Har skaffet meg en ekstra, tengte egentlig på guttungen men foreløpig er 8R kopien favoritt der.

:PAdvarsel: Bruk av primus kan føre til avhengighet! :D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skryter av det de selv har, slik er det her også.

Eg har ein primus som ingen får meg til å skryte av, sjølv om han var testvinnar i dei fleste testane han var med i den gongen han var ny. Den primusen har for det meste ligge urørt. Det gjeld ikkje Novaen, den kan eg skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein primus som ingen får meg til å skryte av, sjølv om han var testvinnar i dei fleste testane han var med i den gongen han var ny. Den primusen har for det meste ligge urørt. Det gjeld ikkje Novaen, den kan eg skryte av.

Bør endres til: De fleste skryter av utstyret de BRUKER... :D

I kott og bod ligger det mye skrot som sjelden kommer med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør endres til: De fleste skryter av utstyret de BRUKER... :D

I kott og bod ligger det mye skrot som sjelden kommer med på tur.

Helt enig, det er endret.

Forøvrig har jeg vel mye moro av en del som skryter fælt av utstyret de ikke bruker. de glemmer bare å få med at det blir så lite brukt. (men det var kanskje en avsporing?)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner dårlig på et bestemt drivstoff. (Dårlig justert fra fabrikk, feil avstand mellom brennerplate og dyse)

dsk

Jeg har en nova jeg er veldig fornøyd med. Når jeg fyrer den med kasserolle over brenner den helt perfekt, men når jeg fyrer uten noe over er flammen litt gul øverst. kan jeg endre på dette ved å justere avstanden mellom brennerplata og dysa? Hva skal avstanden være?

Ps: Fyrer med tennvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia må kun sees på som anvendelig kjøkken utstyr med god vindskjerming og godt utvalg av gryter og panne (det medfølgende telys kan kastes, eller brukes som askebeger).

Med gassbrenner tar Trangian et steg videre, både kona og ungene bruker Trangia og propan.

Jeg er en jo parafingubbe og bruker selvfølgelig ikke gass :D

Og når man har behov for å ta steget videre fra gass så kan Trangian moderniseres til å passe mange typer brennere, her er et eksempel:

post-4805-133474575589_thumb.jpg

post-4805-133474575596_thumb.jpg

post-4805-133474575603_thumb.jpg

post-4805-133474575609_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skjønner ikke hvor man absolutt skal ha så "raskt" kokeapparat. Om det tar 5 eller 10 min å koke vann spiller vel ingen rolle når man er på tur. Jeg synes Trangia med rødsprit fungerer veldig bra jeg, men har også gassinnsats til den som gjør den enda bedre (kan lett regulere effekt for småkoking osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt er ikke det eneste man ser på ved valg av kokeapparat, men en viktig del av det for mange brukere. For folk som er mye ute på fjellet om vinteren vil snøsmelting være en dagligdags ting på tur og det tar lang nok tid også med en effektiv brenner. Når man har vært i aktivitet lenge og sulten skriker i tarmene er det også godt at maten blir fortere ferdig(det er selvfølgelig ikke alltid at watt har så mye å si her, men er koking av vann med i bildet så hjelper det mye). Ved kokkelering vil også justeringsmulighet ha mye å si. Det er stort sett lettere å justere en primus enn en rødspritbrenner. (Klart, det finnes unntak..) En ulempe med rødspritbrennerne er også at de rommer for lite. Skal man kokkelere litt, blir brenneren ofte tom før maten er klar. For å gå tilbake til det med effekten på rødsprit generelt vil jeg si at det ikke er noe i veien med den i utgangspunktet om man er på en rolig sommertur, men at jeg vil helt klart ha en mer effektiv brenner når forholdene blir tyngre/vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg vært ute med min nye omnifuel. Har aldri brukt noe annet enn rødspritbrenner tidligere så jeg var veldig spent på bruken av multifuelbrenneren i praksis. 2 mann og en lavvo var settingen. Generelt dårlig vær oxo :roll:

Jeg er storveis imponert over brenneren. Etter å ha lest mye her inne gikk jeg for miljøbensin fra Statoil. Forvarming går som en drøm bare man passer på å vente lenge nok før man åpner opp "krana" :wink: . Tror nok jeg kommer til å fortsette med miljøbensin og evt gass. Brenneren fikk fint plass oppi kjelen i stormkjøkkenet.

Har kanskje ikke best grunnlag for å uttale meg, men som nybegynner på multifuel har jeg bare lovord å komme med.

Hilsen Tom-André

post-5133-133474594945_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ikke best grunnlag for å uttale meg, men som nybegynner på multifuel ...

Nettopp som nybegynner gir du de ærligste og mest realistiske tilbakemeldingene på om et system er brukervennlig eller ikke. Det sier ganske mye om hvor mye opplæring, tilvenning og spesialkunnskap som kreves for å bli trygg på denne brenner og drivstoffkombinasjonen.

Dessuten så er du ærlig i forhold til hvor mye og under hvilke forhold du har brukt utstyret. Det betyr VELDIG MYE for andre som ønsker å lære av dine erfaringer.

Ikke vær bekymret for å uttale deg selv om du er nybegynner. Nesten alle har vært nybegynner en gang. Undertegnede ser på seg selv som nybegynner, og har tenkt å fortsette med det så lenge jeg overhodet klarer... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.