Gå til innhold
  • Bli medlem

Thermarest Ridgerest DELUX vs bamse ekstrem


boc

Anbefalte innlegg

hei.

nå er jeg lei alt av oppblåsbart da det tar kvelden fort med røft bruk.

hva mener dere som har erfaring med disse to ?

tenker da på forskjeller liggekomfort og isolasjon vinterstid ?

om sommeren er det overnatting under åpen himmel (event lavvo) og vinter er det telt som gjelder.

takker for synspunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bamse Extreme tåler så og si alt - du kan svi så mange hull du nesten bare vil uten at det går ut over bruksevnen. Og kvister og stein klarer ikk å slite nevneverdig på underlaget.

Isolasjonsmessig har syns jeg det funker bra - bruker det sammen med reinskinn på vinteren mens kun underlaget på sommeren. Har fått testet det nede i minus 25-30 grader i Pasvik/Munkelv området sist påske og det fungerte utmerket.

Har vært mange diskusjoner på forumet ang liggeunderlag og meningene er veldig forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme opplevelse som deg, og benytter bare oppblåsbart liggeunderlag når underlaget ikke er kritisk. På snø bruker jeg et Bamse Extreme med et Ridgerest (vanlig 15mm) på toppen. Jeg er en frossenpinn og synes Bamse alene blir for kaldt om vinteren. Når det ikke er snø bruker jeg bare Bamsen.

Bamsen er, som Tormod sier, veldig robust og slitesterk. Ulempen er at når den blir våt "sitter" fukta litt igjen på overflaten. Noen vil karakterisere det som at overflaten "trekker" vann. Dette opplever jeg ikke som et problem da det bare er å legge den fuktige siden mot bakken.

Ridgeresten føles mykere, sikkert på grunn av mønsteret. Ulempen med mønsteret er at kondens kan samle seg i rennene som igjen kan fukte soveposen. Jeg bruker litt dopapir til å tørke av det om det skulle bli mye kondens eller om jeg søler noe på det.

Om jeg bare skulle hatt et underlag hadde det blitt Bamsen fordi den er så robust.

Alt i alt tror jeg de største forskjellene er i hodet på brukeren. Kjøp den du har mest lyst på 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar.

da har jeg skjønt bamse er mest robust, men hvem er mest komfortablet (mykt) å ligge på ?

ser jo at ridgerest er 20mm mot 14mm på bamse, men finnes det noen bruker erfaring av ridgerest 20mm ?

takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt begge, og ridgerest er hakket bedre å ligge på.

Selv om begge tåler langt tøffere bruk enn oppblåsbart, er det ganske stor forskjell på disse.

Bamse holder nesten evig.

Som nevnt over trekker overflaten i bamse litt vann. Det er minimale mengder det er snakk om.

Det blir rutine å stille det opp/ henge det opp til lufting en times tid før man pakker sammen. Slik at det er tørt når man ruller det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.