Gå til innhold
  • Bli medlem

Munken 2000 meter ?


Lyngve

Anbefalte innlegg

I den 2000-meter samleboka om Bygdin området, står Munken oppført som sekundærtopp med primærfaktor på minst 30 meter. Men det skjønner jeg ingenting av. For fra "nabotoppen" Mugna er det vel bare nedoverbakke, og ingen motbakker før man når endepunktet på Munken-ryggen. Noen andre som har stusset på det samme?

PS! Men Munken ser jo veldig staselig ut fra Leirungsdalen i det minste.

108_0837.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At Munken har en pf på 30 meter kan umulig stemme. Det kan da ikke være mer enn 10-15 m ? :) Føltes ihvertfall ikke som mer enn det da jeg var der en sen høstdag for noen år siden. Jeg gikk forøvrig opp ryggen på Munkens venstre side (på bildet ovenfor), en litt morsom og ikke vanskelig rute til topps. Fra Munken var det ikke mange metrene ned før det ble en slak stigning til Mugna/Kalvehøgdi Ø-1 (2159 moh).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munken er i høyeste grad en sekundærtopp med primærfaktor godt under 30. Kanskje den ikke engang kvalifiserer til 10. Uansett er Munken er flott profil fra Leirungsdalen som Lyngve har bilde av her. Her har vi eksemplet på 10-meterstopper som fortjener et besøk, denne med flotteste rute fra Leirungsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi her egentlig snakker om at Mugna er en topp som fortjener et besøk fra Leirungsdalen, og at det til syvene og sist blir feil å snakke om en bestigning av Munken.

Det er flere topper som kan ha spennende adkomster og like fullt være puslete opp mot toppen.

Husker en gang jeg gikk opp den nevnte ryggen, følte ikke en gang behov for å gå bort til Munken, men snudde på toppen av ryggen og gikk ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det bare toppunktet på ryggen man ser nedenfra og ikke selve høydepunktet på Munken som ligger litt lenger inne, men det er mulig jeg tar feil. Uten at jeg har så mange eksempler i øyeblikket er det ofte tilfelle at en fortopp fra gitte vinkler ser mer attraktiv ut enn hovedtoppen. Det er som regel hovedtoppen vi snakker om i forbindelse med der har jeg vært og bestning osv.

Men er i alle fall enig at den profilen som fjellryggen opp mot Munken fra Leirungsdalen danner er vanvittig flott, bl.a. fra Sjodalen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel snakker man om hovedtoppen ja. Men dersom man f.eks. står på Valdresflya sammen med en kafejente man har lokket med på biltur, holder det lenge å peke på ryggen opp mot toppunktet på Munken. Det blir garantert klinings utav det uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, som du er inne på, er det nok bare toppunktet på ryggen man ser på bildet til Lyngve.

Jeg fant et bilde på din hjemmeside Morten, hvor det står om Munken. Bildet er tatt fra oppstigningen til Rasletind, og der ser en tydelig toppunktet på Munken. Det ligger et stykke inn på ryggen:

http://www.etojm.com/Galleri/Galleri51_60/G53DivJotun02/Motvestreleirung.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme at bilder kan lyve noe vanvittig da... Umulig å bedømme hvilket punkt på etojm-bildet som er høyest, da ryggen til venstre ligger lengre bak enn det angivelige toppunktet. Skal bilder brukes til høydevurdering må de være tatt fra eksakt samme høyde som toppen som betraktes, i dette tilfellet Munken. Jeg blir ikke overbevist før Morten evt. garanterer at bildet er tatt fra 2120 moh. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det Torgeir, men siden jeg selv har gått over Munken kan jeg helt sikkert si at det er toppunktet vi ser på bildet fra etojm.com. Til venstre for toppunktet stiger det sakte mot Kalvehøgdi Ø-1/Mugna. Å vurdere høyden på toppunktet utifra dette bildet er selvsagt vanskelig. Vinkelen er ikke korrekt nok til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

:wink: Har jag varit på Munken? :wink:

Var ligger egentligen toppen? Är det vid koordinaterna 482050 6807400 som jag hittade på http://www.nfo2000m.no/? Jag gick dit men det verkade alldeles för lågt och där fanns ingen varde. Jag tittade på kartan och fortsatte längre ut och hittade en toppunkt med varde. Tyvärr började ett åskväder närma sig så jag vände ganska snart tillbaka bort mot Mugna och vidare mot Valdresflya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munken har primærfaktor, hvor mye vet jeg ikke. Tviler kanskje på 10, men er ikke så langt unna. Munken er et fint lite topp punkt. Var der i dag i den sorgens sommer 2006 (smelte smelte)... Flotte massive granitt(?) formasjoner, glattslepne og lekre utgjør toppen og ryggen opp mot den. Jeg liker Munken, flott utsikt mot Leirungsdalen er det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munken har primærfaktor, hvor mye vet jeg ikke. Tviler kanskje på 10, men er ikke så langt unna. Munken er et fint lite topp punkt. Var der i dag i den sorgens sommer 2006 (smelte smelte)... Flotte massive granitt(?) formasjoner, glattslepne og lekre utgjør toppen og ryggen opp mot den. Jeg liker Munken, flott utsikt mot Leirungsdalen er det også...

Toppunktet på Munken har ikke rare pf'en, men det gir, som Morten også påpeker, fin utsikt. Er man først på Kalvehøgda, er det verdt å rusle ut dit en tur.

Har jag varit på Munken?

Hvis det var det lille toppunktet midt i bildet som jeg har vedlagt du var ute på Jonas, ja da har du nok vært på Munken:

post-42-133474429659_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var det lille toppunktet midt i bildet som jeg har vedlagt du var ute på Jonas, ja da har du nok vært på Munken:

Ja, utanför den toppen verkar det bära av nedför (se bild). Men Torgeirs koordinater stämmer väl inte (482050 6807400)? Enligt kartan borde det väl vara ungefär 482600 6808950? Är det någon som har GPS-data från Munken?

post-1797-133474429667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt primærfaktoren med min høydemåler (Polar pulsklokke) påsken 2003. Den viste akkurat 10 meter.

Etter å ha sett på Munken fra Leirungsdalen og fra topper i området, føler jeg at toppen har en beretigelse på listen. Selv om den har lav primærfaktor føles den som en topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag lagt till en kartbild. Den topp som har en pf 10 m (ca?) är väl den som ligger längst ut. Munkens topp enligt kartan har väl bara ett par meters pf?

Jeg lurer på hva det er for kart du bruker? Formoder det er basert på vektorgrafikk? Har selv kartet "Oplev Jotunheimen" som er basert på bitmapgrafikk, og derfor ikke kan forstørres opp.

Prøvede å få tak i slik kart, men fikk at vide at der finnes ikke andre enn "Oplev Jotunheimen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.