Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm om telt med "mesh"/netting(?)


vannvidd

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er et par som vurderer innkjøp av telt.

Vi har tittet litt på ulike muligheter og ser at en del "amerikanske" telt (Big Agnes/MSR/Sierra etc) har telt med netting/mesh mens de mer nordiske (Hilleberg/Hel Sport) har ikke dette.

Hvordan er erfaringene deres på denne ulikheten i den norske fjellheimen?

Vil et netting innertelt bli veldig vindfult når man går litt i fjellet? (kraftig vind kan man jo oppleve hele året)

Hvordan tåler nettingteltene generelt snø/kulde? (man har jo opplevd snø i juni i Oslo, så...)

Vi er ingen ekstrembrukere av telt, men vil ha et godt, lett telt når vi først investerer.

Vekt er en av hovedprioriteringene (foruten pris/kvalitet...), så da frister nettingteltene siden de ofte er lette.

Vi vurderer Big Agnes Copper Spur UL 3 teltet.

Har noen opparbeidet seg erfaring med dette relativt nye teltet?

Har lest litt på forumet her, men finner ingen direkte sammenligninger av telt med/uten mesh.

Arnvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telt med netting er lagd for andre klimasoner enn de du finner i Norge. Jeg deponerte på Et MSR Hubba Hubba en gang. Interessant telt, men kombinasjon av duk som ikke gikk helt ned til bakken og netting gjorde at selv en liten bris var merkbar inni teltet. For vinterbruk vil et slikt telt være livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt av denne typen blir i USA solgt som 3-sesongers telt. Dvs at de kanskje kan brukes fornuftig i Norge sommerstid under tregrensa. Ikke det, jeg har ligget 7 uker i et MSR Zoid i Sirdalsheiene/Hardangervidda uten å dø av det. Riktignok måtte jeg kjøpe en tyngre og varmere sovepose enn den jeg hadde fra før for å holde varmen. For som nevnt over her så blåser det jo rett igjennom om det i tillegg til mesh-innertelt er valgt den amerikanske varianten av lufting med ytterduk som stopper et stykke opp fra bakken for å sørge for lufting.

I tillegg er det jo enda viktigere at avstanden mellom ytterduk og innertelt er tilstrekkelig til at kondens aldri treffer mesh'en. For der innerteltduken i feks et Hillebergtelt holder dråper av kondens ute, vil de dryppe fort igjennom mesh. Jeg prøvde et Eureka!-telt der dette ikke var bra nok, og våknet stort sett hver morgen jeg lå i det av kinesisk vanntortur, dsv vanndråper som dryppet meg i pannen/ansiktet. Heldigvis fikk jeg byttet det :D

Men jeg har truffet flere eiere av feks MSR Hubba/Hubba Bubba som er strålende fornøyde med teltene sine, så erfraingene vil nok variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mange netter i et MSR Zoid, både over og under tregrensa. Innerteltet er stort sett bare av netting. Jeg vet ikke hvordan andre telt med netting-inntertelt er, men på Zoid går hvertfall ikke, som det er blitt påpekt, ytterteltet helt ned til bakken. Dette gjør at teltet ikke er så lunt og varmt som andre modeller. Jeg mener dette også kan ha en fordel, ettersom jeg ikke har hatt noen problemer med at fuktighet innenfra ikke kommer ut. Jeg har heller ikke hatt problemer med at vann kommer inn i innterteltet selv om nettingen kommer i kontakt med ytteruken. Når dette er sagt, vil jeg absolutt ikke anbefale et nettingtelt for vinterbruk, hverken over eller under tregrensa, men det har absolutt noe for seg sommerstid. Er man villig til å ofre litt lunhet for et lettere telt, er det fint også for fjellbruk, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Mutha Hubba (3-manns / 3-sesongers) med "mesh" og er storfornøyd. Men, som det påpekes er det vel "luftig" i underkant, og jeg tror ikke det er et godt valg dersom man regner med mange minusgrader og sterk vind.

En kjempefordel med netting innertelt er at man kan sove kun i nettingen ( :) ) dersom det blir varmt. Dvs. at innerteltet kan brukes alene.

Mutha Hubbaen er også lett (3,3kg), robust og jeg har aldri hatt problemer med kondens. Anbefales varmt dersom man ikke har ekstremkrav.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar som belyser ulikhetene.

Vi skal uansett ikke benytte telt vinterstid, så ekstrembrukere er vi ikke.

Men alle har vel opplevd vind/snø på tider av året hvor det ikke skulle gjort det.

(Eller tidlig høst når det fortsatt er fantastisk i fjellet)

Vi vurderer innkjøp av telt fra USA siden dollarkursen er såpass hyggelig, og de fleste teltene vi finner derfra er med "mesh", ellers er det ekstremtelt med dertil pris. (Hilleberg er også relativt uaktuelt prismessig...)

Derfor dukket spm om dette holdt mål til vår/sommer/høst bruk i Norge (også over tregrensa i f.eks Jotunheimen/Rondane/etc).

Dersom man ved å ha et mesh telt muligens trenger kraftigere sovepose for å veie opp for den ekstra luftingen/trekken, går vel vektgevinsten bort?

4-sesongstelt (North Face VE25 f.eks) ser jeg ofte på over 4kg, og det er jo en del tyngre en de letteste 3-sesongsteltene,s amtidig som det ser ut som plass tilt ryggsekker og evt matlaging i fortelt er dårligere.

(Alternativt kan man jo være såpass traust og kjøpe et Helsport Rondane...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ett telt av denne typen:

http://www.gearforadventure.com/Big_Agnes_Emerald_Mountain_SL1_One_Person_Tent_p/baemeraldmountainsl1.htm

Har foreløbig bare testet det ut ei natt i Tafjordfjella og det ble som andre har påpekt litt luftig iløpet av natta, det var litt kaldt da jeg har en liten og lett sovepose også, men jeg var bare kald på beina og tror det fort kunne vert annerledes om jeg hadde hatt med meg ulllongs og tatt på meg ett par sokker før jeg la meg. Men da dette var min første tur så gjorde jeg disse nybegynnertabbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

htttp://www.campsaver.com/Itemdesc.asp?ic=bag0102

http://www.campsaver.com/ItemMatrix.asp?GroupCode=mtb0028&MatrixType=1

har sovet 7 netter i denne kombinasjonen i sommer. kan ikke si eksakt hva laveste temperatur har vært, men det har nokk vært ned mot 0 noen netter.

Vi har vært 2 personer som begge er ganske lange (jeg er 192).

Vurderingen så langt må bli at til sommerbruk virker det veldig bra! utrolig enkelt å sette opp, god plass, (går fint å sitte oppreist inni). Jeg tror at om man setter det opp med riktig ende mot vinden tåler det litt vær også.

Jeg kan ikke si at det har vært noe ubehag med vind,og duken kan trekkes ganske nærme bakken om man strammer stroppene godt. Har også blit veldig glad i den lyse fargen som gjør det veldig koselig inne og løsningen med to åpninger som gjør teltlivet mye enklere.

Kanskje det beste er på de varme morgene som man i et grønt telt ville våkne som en nykokt hummer med +35 i teltet. Big Agnes holder seg kjølig mye lenger en andre jeg har sovet i.

Har ikke hatt mye regn, men det som har kommet har ikke vært sjenerende. Men tror vel at om det spruter i 24 timer i strekk blir det etterhvert vått...

Jeg er så langt kjempefornøyd og ikke så rent lite imponert over hvor solid disse tynne og tilsynelatende skjøre materialene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du satset på whisky for å varme kroppen, jeg vannvidd. Spiller vel ingen rolle om du har det ene eller det andre teltet da? :lol:

Men fra spøk til revolver.

For meg er netting eller tett innertelt et spørsmål om hva du prioriteter. Er teltet tenkt brukt mest i varme, er mesh definitivt mest ålreit. De av oss som har hatt en uke på Roskilde i standard norsk helsport fjelltelt, vet at de dagene uten skyer på himmelen er et helvete å våkne i. På disse dagene er mesh genialt. Og er du på steder med større forekomster av mygg, knott, klegg etc om sommeren (slik som trøndelags-fjellene), lovpriser du også fort meshen om morgenen.

Skal du derimot bruke disse teltene på snaufjellet og nærmere den hvite årstiden, blir det for meg et spørsmål om hva du forventer av teltet, og hvor mye du alternativt må dytte over på soveposen av egenskaper.

Jeg anskaffet meg tidligere i år et Mountain Hardwear Helion 2 telt, og for meg ble det en ny verden på sommerstid i forhold til det gamle Helsport Isfjell-teltet mitt. Det eneste jeg savner fra Helsprt-teltet var bedre plass... Imidlertid tror jeg nok jeg ville puttet Helsport-teltet i sekken istedenfor om jeg skulle ha brukt det senhøstes.

Hvis du vil, kan du alltids få låne Helion-teltet før du kjøper noe selv, så kan du jo vurdere hvordan netting fungerer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.